گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با امیرحسین علیزاده کارشناس خودرو
از فراز و نشیب های قیمت خودرو تا افت کیفیت قطعات خودرو
امیر حسین علیزاده گفت: دولت و سیاست گذار با تحت کنترل قرار دادن کل زنجیره تامین اعم از فولاد و پلیمر و ...که مواد متشکله خودرو است می تواند هم به لحاظ قیمت و هم کیفیت این بازار را کنترل نماید، در حالت کلان نیز صنعت خودرو لوکوموتیو کشنده ۲۰۰ صنعت می باشد که هر گونه رکود در این صنعت باعث رکود در این صنایع می گردد.
فائزه عسلیان - با توجه به برنامه های افزایشی خودروسازان و چراغ سبز واردات خودروهای غیر چینی مشخص است که قیمتهای کاذب واقعی تر شده و حق انتخاب برای مشتری بیشتر می شود. در دنیا خودرو کالایی مصرفی است و این کالا متاسفانه تبدیل به کالای سرمایه ای شده که مشتری به لحاظ سود بردن خریداری می کند و عمدتا افزایش قیمتها ناشی از واسطه گری ها می باشد که علت اصلی آن این است که نرخ تورم و سود بانکی باید معنی دار باشد. کاهش سود بانکی پول های سرگردان را گاهی سمت سکه، مسکن، بورس و گاهی سمت خودرو روانه می کند.
در گفتگوی «صفحه اقتصاد» با امیر حسین علیزاده (ازمدیران خورویی کشور و تنها نفر مورد تایید فولکس واگن و تویوتا در ایران)، فراز و نشیب های قیمت خودرو در چند ماه اخیر، افت کیفیت قطعات خودرو و مشکلات تامین آن ها، تحریم و رکود اقتصادی این صنعت، بررسی شده است.
علت فراز و نشیب های قیمت خودرو در چند ماه اخیر چیست؟
قیمت گذاری در همه دنیا تابع عرضه و تقاضا می باشد. از طرف دیگر خودرو محصول نهایی متشکل از قطعات فولادی، پلیمری پلاستیکی و... است. خودرو ساز برای اینکه قیمت محصول نهایی را تحت کنترل خود بگیرد، کل زنجیره تامین به لحاظ قیمت و کیفیت باید تحت کنترل باشد، زمانی که هر یک از نهاده های تولیدی به هر دلیلی با افزایش قیمت مواجه شوند، قطعا در قیمت محصول نهایی تاثیر گذار خواهد بود.
با توجه به اینکه خودرو در تمامی دنیا کالای مصرفی به شمار می رود و خودروسازان برای سهم بیشتر بازار برای مصرف کننده آفرهایی را که حالت جذابیت هم داشته باشند در بازار کاملا رقابتی عرضه می کنند متاسفانه خودرو در بازار ایران تبدیل به کالای سرمایه ای شده است که واسطه بازی و خرید خودرو جهت سود بردن مسائل کیفی را هم تحت الشعاع خود قرار داده و همچنین باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی هم می شود.
راه کاری برای متعادل سازی قیمت ها دارید؟
انواع پروژه های تعریف شده در حوزه های تکوین محصول، پروژه های ساخت داخل، ارتباط با صنعت در دانشگاهها، استفاده از شرکتهای دانش بنیان و ...از پروژه هایی است که می تواند منجر به کاهش هزینه ها بومی سازی دانش ونهایتا کسب سود کمک شایانی کند.
متاسفانه خودرو در بازار ایران تبدیل به کالای سرمایه ای شده است که واسطه بازی و خرید خودرو جهت سود بردن مسائل کیفی را هم تحت الشعاع خود قرار داده و همچنین باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی هم می شود
آیا کشور ما از لحاظ کیفیت و تامین قطعات خودرو دچار مشکل شده است؟
توجه و ارتقای دانش فنی قطعه سازان خود یکی از قدمهای مهم و بارز در راستای کیفیت خودرو ها می باشد که مصداق عملی آن کشور ترکیه می باشد که با توجه به حضور برندهای معتبر خودرویی چون فولکس واگن، تویوتا، هیوندایی و ...قطعه سازان ترک برای چنین برندهای خودرویی در حال تولید هستند چنین ظرفیتی در ایران نیز وجود دارد. در زمانی که رنو، هیوندایی و سیترون و ... در ایران فعال بودند قطعه سازان ایران تا حدودی توانسته بودند الزامات فنی انها را پاس کنند و بعضا در زنجیره تامین این خودرو سازان قرار گیرند.
دولت و سیاست گذار با تحت کنترل قرار دادن کل زنجیره تامین اعم از فولاد و پلیمر و ...که مواد متشکله خودرو می باشند می تواند هم به لحاظ قیمت و هم کیفیت این بازار را کنترل نماید.
از لحاظ تولید در وضعیت مطلوبی قرار داریم؟
در مورد تیراژ خودرو نیز هر چه قدر بتوانند قطعه سازها و زنجیره تامین را با خودرو در یک راستا قرار دهند قطعا این افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد و به تبع آن هزینه های سربار شرکتها پایین خواهد آمد. البته غیر از خودرو ساز و قطعه سازان سیستم بانکی نیز برای تامین نقدینگی موجود باید پای کار باشد که بتواند این مثلث را کامل نماید.
آیا این صنعت دچار تحریم و رکود اقتصادی شده؟
قیمت نهاده های تولیدی به طور متوسط، 38 برابر رشد داشته که در این میان فقط فولاد افزایش ۴۵ درصدی نسبت به پارسال داشته، در حالی که افزایش قیمت خودرو در حدود ۱۳ درصد بوده است.
در حالت کلان نیز صنعت خودرو لوکوموتیو کشنده ۲۰۰ صنعت می باشد که هر گونه رکود در این صنعت باعث رکود در این صنایع می گردد.
نظر شما