واکنش به نمایش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی در پروازهای امارات

به تازگی تصاویری از سرویس سرگرمی نمایشگرهای هواپیماهای خطوط هوایی امارات به دست ما رسیده که نشان می‌دهد شماری از فیلم‌های در حال اکران و حتی اکران‌نشده سینمای ایران در این شرکت هواپیمایی به صورت غیر قانونی نمایش داده می‌شود.

واکنش به نمایش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی در پروازهای امارات
صفحه اقتصاد -

خطوط هواپیمایی امارات که طی چندسال عنوان بهترین خطوط هواپیمایی دنیا را کسب کرده است برای سرگرمی مسافرانش مونیتورهایی مقابل صندلی‌ها قرار داده است که در آن نزدیک به دوهزار فیلم از کشورهای مختلف وجود دارد 

کدام فیلم هایی ایرانی در هواپیماهای امارات نمایش داده شده است ؟

«میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و «بازنده» و «گرگ و میش» قاسم جعفری با زیرنویس انگلیسی انتخاب شده و طی روزهای گذشته «اثیری» محمدعلی سجادی جایگزین «میم مثل مادر» شده است.

 از میان آنها «میم مثل مادر» بدون اجازه از تهیه کننده‌اش به نمایش در می‌آید.

در میان این فیلم‌ها آثار دیگری از کشورهای آسیایی چون کره، ژاپن، هند و بنگلادش وجود دارند که تعداد بیشتری را نسبت به سینمای ایران به خود اختصاص داده‌اند.

در این فهرست فیلم‌های جدیدی چون «شرک 4»،‌ «مرد آهنی 2»، «جونس» و «پرستار بچه» نیز به چشم می‌خورد.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده «میم مثل مادر» گفت: هواپیمایی امارات «میم مثل مادر» را به صورت غیرقانونی در پروازهایش نمایش می‌دهد.

وی  اظهار داشت: خودم چون مدت‌هاست مسافرت خارج از کشور نرفته‌ام و از هواپیمایی امارات استفاده نکردم، با نمایش این فیلم مواجه نشدم. اما مطلع شدم این خط هوایی چند فیلم ایرانی خصوصا «میم مثل مادر» را نمایش داده و این درحالی است که این شرکت و یا هیچ شرکت وابسته دیگری قراردادی با ما نداشته و کارشان غیرقانونی است و ما حق قانونی برای پیگیری این موضوع داریم.

این تهیه کننده افزود: مقدمات یکسری اقدامات قضایی را انجام دادیم و وکیل‌مان درحال پیگیری است. برای شرکت هواپیمایی امارات هم درحال نوشتن نامه هستیم تا از کم و کیف این اتفاق مطلع شویم تا اگر بدون مجوز اقدام به پخش کردند خسارت لازم را بدهند.

محمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه سینمای ایران مثل گوشت قربانی‌شده و هرکس تکه‌ای از آن را می‌کند و می‌برد و این استفاده غیرمجاز به داخل هواپیما محدود نمی‌شود. جاهای دیگر هم شاهد این اتفاق هستیم و هرکس به خود اجازه می‌دهد این فیلم‌ها را نمایش دهد و به سینمای ایران ضربه زند که امیدوارم این مسأله از سوی شورای عالی سینما ، وزارت ارشاد و خانه سینما جدی گرفته شود.

وی از نحوه انتخاب این فیلم‌ها برای نمایش در هواپیما اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از اینکه چه فیلم‌هایی انتخاب شده اطلاعی ندارم و انتخاب آنها مبهم است.

مدیر کل اداره نمایش خانگی وزارت ارشاد هم در این خصوص گفت: ما هیچ دخل و تصرفی در گزینش و عرضه آثار سینمای ایران در هواپیماهای شرکت‌های خارجی نداریم.

سعید رجبی‌فروتن گفت: معمولا انتخاب فیلم‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی براساس آثار ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان است و مامشارکتی در این خصوص نداریم و تهیه‌کنندگان مستقلا وارد مذاکره می‌شوند.

وی افزود: البته شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مانند ایران‌ایر برای انتخاب فیلم‌های ایرانی پروازهایشان از ما مشاوره می‌گیرند و ما هم آنها را راهنمایی می‌کنیم.

رجبی‌فروتن درباره نمایش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی در پرواز‌های خارجی گفت: موسسه رسانه‌های تصویری در دور جدید فعالیت‌هایش بناست وارد این مسائل شود و از حقوق سینمای ایران حمایت و صیانت کند و پشتیبان باشد.

غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران از ارسال نامه‌ای در همین خصوص طی سه هفته گذشته خبر داد و گفت: با ارسال نامه‌ای به دفتر نمایندگی هواپیمایی امارات در تهران از آنها پرسیده‌ایم، چرا بدون خرید رایت، فیلم‌های ایرانی را نمایش می‌دهند؟

وی افزود :  متاسفانه هنوز جوابی داده نشده و اگر این تعلل ادامه پیدا کند، موضوع از طریق وکیل شورای عالی تهیه‌کنندگان به دادگاه ارسال می‌شود و باید در دادگاه پاسخگو باشند.

موسوی که فیلم «قرمز» به تهیه‌کنندگی‌ او هم به صورت غیر قانونی در پروازهای امارات نمایش داده شده است، ادامه داد: فیلم‌هایی که از ایران نمایش داده می‌شود هیچ اجازه‌ای گرفته نشده و حقوق پخش را نخریدند و آنها باید پاسخگوی سرقتی که کرده‌اند، باشند.

وی درباره شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز اظهار داشت: شرکت ایران‌ایر در قدیم حق پخش فیلم‌ها را برای سه ماه نمایش در پروازهای خارجی خریداری می‌کرد که دوباره قرار شده ادامه داشته باشد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد