گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از منطقه آزاد اروند

برنامه‌های سازمان منطقه آزاد اروند برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

​منطقه آزاد اروند در مسیر اهداف درآمدزایی و توسعه‌ای خود در تلاش است تا روابط تجاری و اقتصادی خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را گسترش داده و موانع تجارت و صادرات را در مسیر توسعه اقتصاد ملی و خصوصا جنوب کشور برطرف کند. این سازمان در جهت رسیدن به این اهداف از پیش‌تعیین شده با به روزکردن فعالیت‌های تعاملی و ارتباطی خود با کشورهای همسایه با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی اقدام به ارائه ۱۰۶ بسته سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های جذاب این منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی خصوصا کشورهای چین و ارمنستان کرده است.

برنامه‌های سازمان منطقه آزاد اروند برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
صفحه اقتصاد -

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس واقع شده است. این منطقه شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است. با توجه به پتانسیل خاص جغرافیایی و همجواری با کشورهای عراق و کویت، ۱۰۶ طرح سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند تهیه و مجوزهای لازم برای آنها صادر شده است.

با توجه به قدمت و نزدیکی بنادر منطقه آزاد اروند به کشورهای حوزه خلیج فارس و ظرفیت ریلی، هوایی و راه‌های دسترسی، این سازمان در تلاش است تا با استفاده حداکثری از ظرفیت این بنادر، فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم نموده و با ترمیم و جبران سرمایه‌گذاری‌های آسیب دیده، منافع حاصل شده را در توسعه منطقه به کار بگیرد. به همین منظور، رفع موانع و مشکلات موجود در پایانه مرزی شلمچه، اقداماتی را در این مسیر در دستور کار خود قرار داده است.

استقرار ایکس‌ری، زیرساخت‌سازی برای شرکت‌های صادرات محور، تامین امنیت و تسهیل در تردد خودروهای باربری، جذب سرمایه‌گذار، گردشگر و دانشجو برای فعالیت در منطقه آزاد اروند، راه‌اندازی دفتر مشترک این سازمان و اتاق بازرگانی، استقرار بازارچه مرزی در پایانه مرزی شلمچه و ایجاد صرافی مقیم  با همکاری یکی از بانک‌های عامل در شلمچه برای صدور کارت ارزی برای اتباع عراقی از جمله برنامه‌های منطقه آزاد اروند در این منطقه می‌باشد.

گردشگری زیارتی و دینی از برنامه‌های توسعه اقتصادی منطقه آزاد اروند

159332623636507100

توسعه اقتصادی فرایندی است که طی آن، شالوده‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه دگرگون می‌شود، به طوری که حاصل این دگرگونی و تحولی، کاهش نابرابری‌های اقتصادی و تغییر در زمینه‌های تولید، توزیع و الگوهای مصرف جامعه است.

یکی از قلمروهایی که توان جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و به پیروی از آن، توسعه اقتصادی را در خود دارد، گردشگری است. در این بین، گردشگری زیارتی و دینی از اولویت‌ها و سیاست‌های مهم جامعه ایران است که می‌تواند نقش بسیار بارزی را در گردشگری حلال و همگرایی فرهنگی داشته باشد.

در همین راستا، ​سازمان منطقه آزاد اروند، در مسیر ایجاد یک تحول اساسی و زیربنایی در پایانه مرزی شلمچه، بخشی از اعتبارات داخلی خود به ارزش یک هزار میلیارد ریال را برای مراسم اربعین امسال برای ایجاد و بهبود زیرساخت‌های مربوط به شلمچه برای راحتی زائران اختصاص داد. این اعتبارات برای ایجاد تأمین آب آشامیدنی، پارکینگ‌های جدید، سرویس‌های بهداشتی کامل، سیستم‌های سرمایشی موثر، آماده‌سازی محوطه، ایجاد سایه‌بان‌های مختلف و احداث جاده‌های دسترسی هزینه شد که زمینه‌ساز مراودات تجاری و اقتصادی بیشتری را در آینده فراهم خواهد کرد.

جذابیت‌های منطقه آزاد اروند برای سرمایه‌گذاران خارجی

منطقه+آزاد+اروند

سرمایه گذاری خارجی و رشد نیروی کار نقش اثرگذاری بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. با توجه به فرصت‌هایی نظیر تولید آسان و ارزان برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عراق و کویت، منطقه آزاد اروند بهترین نقطه جهت تولید کالا و صادرات به این کشورها است.

سازمان منطقه آزاد اروند با دارا بودن مزیت‌های صادراتی در استفاده از ظرفیت تولید محصولات، فرصتی مناسب برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم آورده است. ویژگی‌های جذابی که می‌تواند در رونق اقتصادی و توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تأثیرگذار باشد.

حضور فعالانه در رویدادهای بین‌المللی می‌تواند یکی از اصلی ترین راه های معرفی دستاوردهای شرکت ها و سازمان ها باشد و در توسعه اقتصادی مناطق آزاد نقش بسیار مهمی ایفا کند. در همین راستا، منطقه آزاد اروند با حضور در نمایشگاه چین (سیفیت ۲۰۲۳) و ارائه بسته های سرمایه گذاری و حضور در نشست های جانبی گام‌های مهمی را در جهت جذب سرمایه‌گذاران چینی به انجام رسانید.

سرمایه گذاران خارجی جهت ارتقای سطح رقابت پذیری و کسب سود بیشتر متمایل به سرمایه گذاری در مناطق مستعد و مزیت‌دار هستند. منطقه آزاد اروند به دلیل امتیازات و مشوق‌های قانونی نسبت به سرزمین اصلی، می‌تواند این خواست مهم سرمایه‌گذاران خارجی را تامین و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

این منطقه به دلیل داشتن ظرفیت‌های عظیم انرژی، مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای کسب درآمدهای حاصله و هزینه‌کرد در توسعه منطقه آزاد اروند است. با توجه به اینکه چین بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیا است، اروند با داشتن ظرفیت های عظیم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاران چینی باشد. ۱۶ میدان نفتی موجود در محدوده منطقه آزاد اروند که بهره بردار همه آنها شرکت نفت و گاز اروندان است، ظرفیت بالایی در تولید صنایع پایین دستی و دارای امتیازات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران چینی می‌باشد.

منطقه آزاد اروند با ارائه 106 بسته سرمایه گذاری ویژه به زبان های چینی و انگلیسی و معرفی ظرفیت‌های این منطقه با حضور در بزرگ‌ترین رویداد تجاری- اقتصادی چین و با برگزاری جلسات رودرو اقدامات موثری را در جهت جذب سرمایه‌گذاران چینی و خارجی در مسیر توسعه منطقه آزاد اروند به انجام رسانید.

​حضور در نمایشگاه ها توسط منطقه آزاد اروند، با یک برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب صورت می گیرد و در نمایشگاه های اربیل عراق، عمان و چین بسته های سرمایه گذاری خوبی معرفی شد که به طور حتم نگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند راهگشای رفع مشکلات صنعت توریسم شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد شد و انتظار می رود همچنان از طریق حضور در نمایشگاه های خارجی آینده نیز به توسعه این صنعت مهم کمک شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد