گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲

بورس تا پایان سال ۱‍۴۰۲ صعودی می شود یا نزولی؟

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از پیش‌بینی بورس ۱۴۰۲ ، در این مطلب پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بازار معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را گردآوری کرده‌ایم. پیش بینی بورس

بورس تا پایان سال 1‍402 صعودی می شود یا نزولی؟

صفحه اقتصاد - تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با توجه به کاهش شتاب رشد تورم، بازدهی ۳۹ درصدی بورس در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی می‌کنند در حالی که تورم ۴۶ درصدی را پیش‌بینی می‌کنند. در این مطلب پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بازار معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را از بیست و هشتمین گزارش اجماع تحلیلگران که با مشارکت ۶۴ نهاد مالی منتشر شد، گردآوری کرده‌ایم.

به گزارش صفحه اقتصاد، گزارش تحلیلگران ۶۴ نهاد مالی نشان می‌دهد با افزایش بدبینی‌های مربوط به بازارهای جهانی و سیاست‌های اخیر اقتصادی، بازدهی بورس در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است و انتظار بازدهی بورس کمتر از تورم است. همچنین، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که توقعات تورمی کاهش یافته است و رشدی نسبی در املاک و دلار انتظار می‌رود.

بورس و بازار سرمایه در ایران همواره یکی از پرحاشیه ترین بازارهای جهان بوده است. در گزارش اجماع تحلیلگران، وضعیت ۱۶۵ شرکت از ۴۱ صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. صنعت حمل و نقل دریایی با تک نماد « حخزر » با تغییر مثبت ۱۲۱ درصدی نسبت به گزارش اسفند، با سود تخمینی ۸۷۳۶ ریال، بیشترین رشد را داشته است.

پیش‌بینی تحلیلگران ۶۴ نهاد مالی از بورس ۱‍۴۰۲

تولید خودروهای تجاری و گروه شوینده ۵ نیز با رشد ۹۴ و ۸۹ درصدی به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در گروه تایر و تیوپ، کاهش بهای تمام شده محصولات باعث رشد ۵۲ درصدی سود مالی ۱۴۰۲ نسبت به گزارش قبلی شده است.

با احتمال کاهش سود برای سال مالی ۱۴۰۲، گروه های دلاری با مشکل روبرو شده‌اند. کاهش قیمت‌های جهانی و افت قیمت دلار از مهمترین عواملی است که باعث تغییر کاهشی مفروضات سال ۱۴۰۲ در قیمت کامودیتی‌ها شده است.

توصیه‌های سرمایه‌گذاری در هر صنعت باید بر اساس تحلیل‌های جامع و دقیقی از عوامل مختلف مربوط به آن صنعت و شرکت‌های فعال در آن صنعت ارائه شود. به عنوان مثال، در صنعت حمل و نقل دریایی، توصیه‌های سرمایه‌گذاری ممکن است بر اساس عواملی مانند تقاضای جهانی برای حمل و نقل دریایی، قیمت سوخت، عملکرد شرکت‌های فعال در این صنعت و سایر عوامل مرتبط باشد. به همین ترتیب، برای هر صنعت و شرکت می‌توان توصیه‌های متفاوتی ارائه داد.

تخمین تحلیلگران از سود گروه‌های مختلف در سال 1402 نشان می‌دهد که صنعت پرداخت با تک نماد « رکیش » با ۲۸۴ درصد تغییر نسبت به سال 1401، بیشترین رشد را داشته است.

ممکن است عواملی مانند رشد استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی، افزایش تراکنش‌های اینترنتی و افزایش تقاضا برای راه‌های جدید پرداخت مانند پرداخت با تلفن همراه و کیف پول الکترونیکی برای رشد این صنعت موثر بوده باشند. همچنین، تحولات فناوری و ورود شرکت‌های جدید به بازار نیز ممکن است در رشد این صنعت نقش داشته باشند

در گروه روغن خوراکی و شوینده، امید به کمرنگ شدن سایه اقتصاد دستوری می‌تواند یکی از عوامل مهم باشد. در مورد گروه‌های دلاری، بدبینی نسبت به بازارهای جهانی باعث شده است که این صنایع در قعر جدول قرار گیرند.

براساس این گزارش، نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار سهام در گزارش اجماع تیرماه تحلیلگران به ۷.۴ برآورد شده است که بالاترین مقدار در دو سال گذشته به شمار می‌رود. این نسبت نشان می‌دهد که بازار سهام به طور میانگین برای هر یک دلار درآمد آینده، حاضر است بیشتر از همیشه پرداخت کند.

این مفهوم را می‌توان به عنوان یک شاخص ارزیابی ارزش سهام به کار برد که بر اساس آن، ارزش سهام شرکت‌ها در بازار به نسبت درآمد آینده‌ای که احتمالاً ایجاد می‌کنند، تعیین می‌شود. با توجه به اینکه نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر در حال حاضر در سطح بالایی است، ممکن است نشان دهنده این باشد که بازار سهام در حال حاضر به طور متوسط برای هر یک دلار درآمد آینده، حاضر است بیشتر از همیشه پرداخت کند و سهام به طور نسبی گران قیمت هستند.

پیش‌بینی تحلیلگران ۶۴ نهاد مالی از بورس ۱‍۴۰۲

از طرفی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که بازار معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ بیشترین بازدهی را در میان سایر بازارهای مالی خواهد داشت و از سال قبل پیش بینی می شد که این بازار در سال ۱۴۰۲ وضعیت بهتری کند. فردین آقابزرگی در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ باور داشت که در سال جاری، با توجه به انگیزه‌ها و تمهیدات لازم، بازار سرمایه ایران می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عواملی مانند نرخ ارز و کاهش محدودیت‌های قیمت‌گذاری دستوری، تاثیرات ناشی از تورم را هم بر بازار سرمایه و سایر بازارها مورد بررسی قرار داد که با توجه به اشباع سایر بازارها مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز و بازدهی کمتر آن‌ها در سال قبل، بازار سرمایه می‌تواند در سال ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری داشته باشد.
محسن علی حسینی ، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه و استاد دانشگاه نیز وضعیت بازار سرمایه در این روزها را امیدبخش و امید آفرین عنوان می‌کند. وی معتقد است امسال وضعیت بورس امیدبخش و امیدآفرین بوده و براساس پیش بینی هایی که از سال قبل هم می شد، امسال بورس رونق خواهد گرفت، البته لازمه این کار عدم دخالت دولت در امور بورس و نیز دادن فرصت به صنایع است.

لازم به ذکر است که این گزارش به استناد آمار منتشره و نظرات کارشناسان در رابطه با وظیفه رسانه‌ای تهیه گردیده است ولی با این حال، باید توجه داشت که بازار سرمایه همواره با ریسک‌هایی همراه است و سرمایه‌گذاران باید به دقت در این بازار عمل کنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد