بررسی عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم نشان می دهد؛

توسعه پرشتاب در جای جای جزیره قشم

جزیره قشم، یکی از مهم ترین مناطق سرمایه پذیر در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری محسوب می شود. این جزیره با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع، بعنوان بزرگترین

توسعه پرشتاب در جای جای جزیره قشم

جزیره قشم، یکی از مهم ترین مناطق سرمایه پذیر در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری محسوب می شود. این جزیره با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع، بعنوان بزرگترین جزیره مسکونی غیرمستقل جهان، با هدف افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، انتقال تکنولوژی، افزایش درآمد‌های عمومی، افزایش توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی ایجاد شده است.

کارشناسان معتقدند که تحقق اهداف پیش بینی شده و موفقیت سازمان منطقه آزاد قشم در انجام ماموریت های قانونی خود، نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که پس از نزدیک سه دهه شاهد عقب ماندگی هایی در این زمینه هستیم. منطقه آزاد قشم در ماه های گذشته به منظور تکمیل اقدامات زیرساختی که از ضرورت‌های توسعه و رونق تولید به حساب می‌آید، اقدامات مهمی را در راستای حل مطالبات سال های گذشته مردم این جزیره اجرایی کرده است.

در بیش از یک سال گذشته و با آغاز دوران جدید مدیریت در سازمان منطقه آزاد قشم، بهبود ارتباط با جامعه محلی و بازسازی اعتماد عمومی به عملکردهای این سازمان بعنوان یکی از مهمترین اهداف در دستور کار قرار گرفته است؛ اقدامی که حالا می توان گفت تا اندازه زیادی همراه با موفقیت بوده است. ماه هاست که بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد قشم با تمام توان در مسیر خدمت رسانی و بهبود زیرساخت ها به تلاش مشغولند.

مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در ماه های گذشته در صحبت های خود به صراحت اعلام کرده اند که کمبودهایی از گذشته در جزیره وجود داشته است که موجب شده تا امروز قشم برای ادامه حرکت به سوی توسعه، نیازمند بسیاری از زیرساخت ها باشد. حقیقت این است که جزیره قشم برای دستیابی به توسعه نیازمند همراهی تمامی بخش ها و همدلی نمایندگان مجلس، مسئولان و جامعه محلی است. با تمام این اوصاف عملکرد حوزه های مختلف بویژه در اجرای پروژه های زیربنایی و اقتصادی به نحوی است که شاهد ایجاد امید و انگیزه برای جامعه محلی و سرمایه گذاران شده است. از طرف دیگر افزایش آمار حوزه های گردشگری در جزیره نیز نشان دهنده توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی به پیشرفت های صورت گرفته در این منطقه است.

رشد منطقه آزاد قشم در تمامی حوزه ها

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه های عمرانی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است. افشار فتح الهی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۷۵۰ میلیارد ریال در حوزه های عمرانی و زیرساختی جزیره قشم هزینه شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛ ارزش تولیدات صنعتی منطقه از ابتدای سال جاری معادل ۷۹۸ میلیون دلار و ۵۸ هزار میلیارد ریال می باشد که در مجموع شاهد رشد ۸۴ درصدی ارزش تولیدات صنعتی در جزیره هستیم. فتح الهی با اشاره به رشد سه برابری ارزش سرمایه گذاری اسمی از ابتدای سال جاری، افزود: در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۳۳۲ درصدی سرمایه گذاری اسمی هستیم که نشان دهنده توجه ویژه سرمایه گذاران به فرصت ها و ظرفیت های قشم است.

عالیترین مقام منطقه آزاد قشم با بیان اینکه آمار واردات به این منطقه در ۹ ماهه امسال ۲۳ درصد رشد منفی داشته است، تصریح کرد: در این مدت نسبت به سال گذشته در حوزه صادرات به داخل کشور ۳۹۴ درصد، صادرات به خارج از کشور ۳۸۷ درصد، صادرات مجدد ۷۸۳ درصد رشد داشته ایم. وی افزود: تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال گذشته منفی ۸۶ میلیون دلار بوده و امسال در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ مثبت ۳۲ میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده رشد ۱۳۷ درصدی تراز تجاری بوده و این آمار امیدوارکننده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در بخش دیگری از صحبت های خود از ورود دو میلیون ۵۴۵ هزار و ۵۰۶ گردشگر در ۹ ماهه گذشته از سال جاری به این جزیره خبر داد و گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر به این جزیره وارد شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۶۰ درصدی دارد. وی با اشاره به آمار اشتغال واقعی در منطقه آزاد قشم، افزود: به لحاظ اشتغال در هشت ماهه گذشته از سال جاری ۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر در منطقه آزاد قشم اشتغال دارند که این رقم نیز ۴,۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

سرعت گرفتن عملیات اجرای قطعه ۴ بزرگراه خلیج‌فارس

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از سرعت گرفتن عملیات اجرایی قطعه چهار بزرگراه خلیج‌فارس در حدفاصل میان بندر تجاری کاوه و بندر لافت خبر داد. فتح الهی بابیان این مطلب، اظهار داشت: تاکنون عملیات اجرایی چهار کیلومتر قطعه چهار بزرگراه خلیج‌فارس به انجام رسیده و آماده آسفالت‌ریزی است. وی ادامه داد: این بخش از پروژه احداث بزرگراه خلیج‌فارس شامل ساخت دو لاین بزرگراه شامل زیرسازی، روسازی، ابنیه، آسفالت و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، به طول ۳۰ کیلومتر، حدفاصل بندر تجاری کاوه تا بندر مسافری لافت می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اجرای قطعه چهار بزرگراه خلیج‌فارس یکی از حلقه‌های طرح جامع خلیج‌فارس را که شامل پل خلیج‌فارس، خط آهن و بزرگراه پل خلیج‌فارس به بندر کاوه و درنهایت توسعه این بندر است را تکمیل می‌کند. به گفته فتح الهی؛ با اجرای این پروژه، محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است، کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا می‌یابد.

شمارش معکوس اجرای ابرپروژه خط لوله ۳۰ اینچی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از بهره‌برداری از ابرپروژه خط لوله ۳۰ اینچی انتقال گاز از خط هفتم سراسری به جزیره قشم تا اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد. فتح‌الهی با اعلام این خبر گفت: این خط لوله با ظرفیت انتقال ۲۵ میلیون مترمکعب در روز برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع جزیره احداث می‌شود. وی ادامه داد: این خط لوله به طول کلی ۵۷ کیلومتر می‌باشد و ۵۴ کیلومتر در خشکی و ۳ کیلومتر آن در دریا اجرا می‌شود.

به گفته فتح‌الهی احداث خط لوله در خشکی تاکنون به میزان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و احداث در بستر دریا نیز به‌تازگی شروع‌شده و تا اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تأکید کرد: مسیر دریایی این خط لوله در عمق ۸۰ متری از سطح دریا و ۴۰ متری از بستر دریا احداث می‌شود و حفاری در عمق ۴۰ متری در کف دریا برای نخستین بار در کشور در حال انجام است. وی تصریح کرد: بحث احداث این خط لوله علاوه بر تأمین خوراک برای جزیره اهمیت زیادی در پدافند غیرعامل دارد و خطوط انتقال برق و فیبر نوری هم در کنار آن پیش‌بینی خواهد شد.

فاز توسعه بندر بهمن آماده بهره برداری می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از انجام مراحل پایانی اجرای لایروبی بندر بهمن قشم و تکمیل طرح توسعه این اسکله باهدف افزایش ظرفیت این اسکله خبر داد. فتح الهی بابیان این مطلب، اظهار کرد: عملیات لایروبی حوضچه بندر بهمن توسط یکی از بهترین پیمانکاران این حوزه در حال انجام است. وی ادامه داد: با اتمام عملیات لایروبی اسکله بهمن طی دو ماه آینده، طرح توسعه این اسکله به اتمام رسیده و با افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها، آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: طرح توسعه بندر بهمن به طول ۳۶۰ متر و یک رمپ رورو برای پهلوگیری هم‌زمان شناور‌های پنج هزار و ۱۰ هزار تنی می‌باشد. به گفته فتح الهی؛ هدف از اجرای طرح توسعه بندر بهمن، علاوه بر پهلوگیری هم‌زمان هفت لنج باری جدید، فراهم کردن شرایط پهلوگیری شناورهایی با تناژ ۱۰ هزار و پنج هزار تُن و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها از ۷ به ۱۴ فروند است. وی گفت: اجرای عملیات لایروبی، احداث سپرهای فلزی، احداث اسکله‌ها و ایجاد حوضچه مناسب و ایمن باهدف تسهیل در پهلوگیری شناورهای بزرگ به‌عنوان بخشی دیگر از اهداف این پروژه مهم در منطقه آزاد قشم بودند که مراحل پایانی اجرای آن‌ها در حال انجام است.

آبرسانی رایگان به برخی روستاهای جزیره

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از آبرسانی رایگان به روستاهای قشم تا زمان پایان تنش آبی در جزیره خبر داد. فتح‌الهی با اعلام این خبر گفت: بنابر دستور دکتر حجت الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور آبرسانی به وسیله تانکر به برخی از روستاهای جزیره که با تنش آبی روبرو هستند از امروز آغاز شده است. وی ادامه داد: کانی، دوستکو، گوری و مرادی روستاهایی هستند که آبرسانی به آنها آغاز شده و تا زمان پایان این بحران و به منظور فراهم ساختن آرامش خاطر مردم آبرسانی به وسیله ۳ دستگاه تانکر ادامه خواهد داشت.

فتح‌الهی یادآور شد: برنامه و لیست آبرسانی از طرف شورای اسلامی روستا تهیه شده و در اختیار شرکت آب، برق و تاسیسات منطقه آزاد قرار می گیرد. رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: طبق بررسی‌های انجام شده به دلیل تاخیر در نوبت آبگیری مخازن در روستاها، هر یک از خانوارها مجبور هستند به وسیله تانکر آب تهیه کنند که این موضوع علاوه بر مشقت در تامین آب، هزینه اضافی را به خانواده ها تحمیل می کند و با دستور ویژه دبیر شورای‌عالی این مشکل برطرف خواهد شد.

تخصیص ۱۴۴ هکتار زمین برای مسکن جوانان

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تخصیص ۱۴۴ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت مسکن جوانان قشم در روستاها خبر داد. فتح‌الهی اظهار کرد: تاکنون ثبت نام طرح مسکن جوانان در ۴۲ روستا انجام و این طرح در ۳۶ روستا کلنگ زنی شده است. وی ادامه داد: در این طرح تاکنون زمین ۲ هزار و ۸۷۸ نفر از جوانان جزیره تعیین تکلیف شده و در مراحل مختلف آماده سازی زیرساخت یا ساخت مسکن قرار دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در نهضت مسکن ملی جوانان در روستاها تاکنون ۱۴۴ هکتار زمین برای خانه دار شدن مردم تخصیص پیدا کرده و بعد از کلنگ‌زنی ۶ روستای باقی مانده اجرای پروژه در شهرها آغاز خواهد شد. فتح‌الهی یادآور شد: در این طرح قیمت زمین از هزینه مسکن حذف و تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت در نظر گرفته شده و هدف واگذاری زمین نیست؛ بلکه دستیابی مردم به مسکن ارزان‌قیمت، با کیفیت مناسب و مقاوم است.

هاب بانکرینگ و شهرک پتروشیمی در قشم

همچنین رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تبدیل قشم به‌عنوان هاب بانکرینگ ایران خبر داد. فتح‌الهی در نشست با اعضای انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: قشم با توجه به داشتن زیرساخت‌های بندری، مخازن و خدمات گمرکی و قرار گرفتن در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های بین‌المللی از ظرفیت خوبی برای توسعه صنعت بانکرینگ بهره‌مند است. وی ادامه داد: با تعیین و اجرایی شدن رویه گمرکی ارائه خدمات بانکرینگ به کشتی‌های عبوری، این صنعت درآمدزا در آینده نزدیک در قشم شروع به کار خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از آمادگی این منطقه برای مشارکت در طرح ساخت شهرک پتروشیمی و برنامه‌های توسعه‌ای برای شهرک صنعتی طولا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. افشار فتح الهیدر دیدار علی رسولیان، معاون وزیر صمت با وی با اشاره به امتیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی جزیره، از سلخ به‌عنوان ظرفیتی استثنایی برای خدمات بانکرینگ یاد کرد و گفت: این منطقه به دلیل دسترسی دریایی، سواحل و عمق آب مناسب یکی از بهترین نقاط برای ارائه خدمات بانکرینگ است. وی ادامه داد: با توجه به ‌پیش‌بینی زمین‌هایی برای ساخت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در این منطقه و تأمین خوراک برای صنایع با اتمام پروژه خط لوله ۳۰ اینچی گاز، ما آماده انعقاد تفاهم‌نامه مشارکتی با وزارت صمت برای ساخت شهرک پتروشیمی هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان