چرا سرکوب نرخ ارز به ضرر تولیدکنندگان داخلی است؟

راه کنترل نوسانات ارزی اتفاقا سرکوب بازارها نیست بلکه باید از ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و در کنار این باید جلوی خلق بی‌ضابطه نقدینگی نیز گرفته و برای تحقق این هدف راهی جز پیشگیری از کسری بودجه افسارگسیخته کشور ندارد.

راه کنترل نوسانات ارزی اتفاقا سرکوب بازارها نیست بلکه باید از ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و در کنار این باید جلوی خلق بی‌ضابطه نقدینگی نیز گرفته و برای تحقق این هدف راهی جز پیشگیری از کسری بودجه افسارگسیخته کشور ندارد.

سرکوب نرخ ارز به ضرر تولیدکنندگان ایرانی

محمد صادق الحسینی کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا بازار ارز و طلا و بورس درگیر نوسان است گفت: بازار ارز تابعی از تعادل عمومی اقتصاد هر کشوری است.

وی گفت: فرض کنیم اگر میزان ارزو میزان تولید و حجم کالا در کشور ثابت باشد اما حجم پولی که خلق می‌شود؛ بالا برود، آن وقت تورم اتفاق می‌افتد و طبیعی است سطح عمومی قیمت کالاها از جمله ارز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۲ به این سو همواره حجم نقدینگی افزایش نزدیک به ۲۵ درصد را تجربه کرده است، افزود: این بدان معناست که مداوم حجم نقدینگی در سال ٢۵ درصد افزایش یافته اما می‌بینیم در برخی از سال‌ها با وجود این رشد، قیمت ارز ثابت مانده است، حال باید دید چرا در سال های٧٧ و سپس در سال ٩٢ و حتی سال‌های اخیر شوک داشتیم؟ طبیعی است که قیمت ارز خودش را با نقدینگی تطبیق می‌دهد.

وی گفت: به عبارت دیگر در برخی سال‌ها سیاست‌گذار توانسته است با وارد کردن درآمدهای نفتی کلان به اقتصاد مانع از افزایش قیمت ارز شود و به عبارت دیگر به واسطه رشد درآمدهای نفتی، سرکوب ارز اتفاق افتاده است.

وی گفت:هر چند این اقتصاد، قدرت دارد که قیمت ارز را ثابت نگه دارد اما باید توجه داشت که چنین اتفاقی بدون حل مسئله تورم نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت تلقی می‌شود و من توضیح می‌دهم که چرا چنین اتفاقی به زیان فعالان اقتصادی است.

وی تصریح کرد: این وضعیت عملا به زیان تولید کننده داخلی است چرا که اگر قیمت تمام شده تولید یک استکان ایرانی در سال ۱۳۸۰ هزار تومان بوده و قیمت تمام شده یک استکان چینی نیز در همین محدوده قرارداد داشته است، رشد تورم در ایران قیمت این استکان در سال ۱۳۸۹ به ۵۵۰۰ تومان رسانده اما به دلیل اینکه تورم چین کمتر از ایران است، قیمت تمام شده استکان چین از پس یک دهه به ۲۵۰۰ تومان رسیده است چرا که سیاستگذار نها قیمت ارز را سرکوب کرده اما فکری به حال ورم ریالی نکرده است.

صادق الحسینی اضافه کرد: در همین دوره ثبات قیمت ارز و عدم تطابق قیمت ارز با تورم ریالی در داخل، فکر کنید که کیفیت استکان ایرانی در سال ۸۰ با مشابه خارجی‌اش قابل رقابت بوده است اما به واسطه رشد تورم در ایران و بالا رفتن قیمت‌ها و عدم رشد تورم در خارج از ایران، تولیدکنندگان استکان های تولیدی در ایران مجبور به کاهش کیفیت برای حفظ بازارشان می‌شوند و در نهایت اشتغال در ایران مورد تهدید قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این فضا تولیدکننده ایرانی ورشکسته می شود و از بازار خارج می شود، گفت: در نتیجه در دهه هشتاد شاهد خروج بخشی مهم از تولیدکنندگان از بازار خواهید بود. این چنین است که ارج و آزمایش ورشکسته می شوند و در این ورشکستگی ، مدیریت تنها بخشی از داستان است و همین مسأله عدم تطابق قیمت ارز با تورم سبب می شود تولیدکننده ایرانی در رقابت نابرابر از بازار می رود و برندهای کره‌ای بازار ایران را می‌گیرند.

صادق الحسینی ادامه داد: در این میان وقتی به آقای احمدی‌نژاد می‌گویند که میزان اشتغال در دوره شما در محدوده ۴۰ هزار نفر بوده تعجب می‌کند و می‌گوید چنین چیزی امکان پذیر نیست، در حالی که به واسطه همین توضیح ،به شما می‌گویم که این اتفاق امکان‌پذیر است چراکه هرچند میزان اشتغال بالاست اما نرخ ورشکستگی نیز در این اقتصاد بالاست و در نتیجه عملا میزان اشتغال در دوره‌ای که بالاترین درآمد نفتی نصیب ایران شده است صفر می شود.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته خلق نقدینگی از مدار خود خارج شده است، افزود: وقتی بودجه‌ای با کسری ۵٣٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠٠ به مجلس تحویل داده می‌شود و مجلس لایحه‌ای بدتر را به دولت تحویل می‌دهد و و عزمی برای اصلاح ساختار مالیاتی و اصلاح ساختار یارانه‌ای وجود ندارد، نوسان نرخ ها طبیعی است.

وی گفت باید توجه داشت که وضعیت درآمدهای ارزی به گونه‌ای نیست که بتوان با تزریق ارز و واردات جلوی تورم را گرفت و در نتیجه قبل از اینکه تورم اتفاق بیفتد در بازارها پیش‌بینی می‌شود چرا که بازارهای دارایی بازارهای آینده محور هستند .

بازارهای ارز طلا و بازارهای مالی را آینه اقتصاد دانست و گفت: طبیعی است این بازارها با توجه به وضعیت نقدینگی، خود را تطبیق می دهند. وی افزود: با نرخ کنونی دلار، بازار ها درگیر حباب نیستند و نوسان‌ها ناشی از عملکرد بازارهاست و پیش‌بینی تورم در ۶ ماهه و یکساله سبب می‌شود چنین نوساناتی اتفاق بیفتد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان