واکنش ها به باقیمانده متناسب سازی حقوق بازنشستگان

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره اجرای باقیمانده متناسب سازی حقوق بازنشستگان پرداخته شده است.

واکنش ها به باقیمانده متناسب سازی حقوق بازنشستگان

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره اجرای باقیمانده متناسب سازی حقوق بازنشستگان پرداخته شده است.
بازنشستگان کارگری همچنان از نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی انتقاد دارند و فرمول‌های این طرح را عادلانه نمی‌دانند
بازنشستگان کارگری همچنان از نحوه اجرای بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ انتقاد دارند.
خردادماهِ سال جاری، دومین ماهی است که بازنشستگان کارگری مزایای باقیمانده متناسب سازیِ ۱۴۰۰ را دریافت می‌کنند. ماه گذشته (اردیبهشت) بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی برای جامعه‌ی مشمولانِ این طرح که ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان سایر سطوحِ کارگری هستند، بدون هیچ توضیحی در مورد فرمول‌ها و نحوه محاسبه، اجرایی و پرداخت شد. در هر حال، این پرداخت با حدود دو سال تاخیر همراه بود.

بازنشستگان کارگری همچنان از نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی انتقاد دارند و فرمول‌های این طرح را عادلانه نمی‌دانند؛ در این زمینه با چند تن از آن‌ها گفتگو کردیم.

احمد قاسمی (بازنشسته کارگری) با بیان اینکه فیش حقوقی خردادماه با اردیبهشت هیچ فرقی نکرده؛ می‌گوید: انتظار داشتیم با توجه به انتقادات بازنشستگان، در فرمول‌ها تجدیدنظر کنند اما دیدیم ماه دوم، متناسب‌سازی به اندازه ماه اول یا همان اردیبهشت پرداخت شد.

او افزود: محاسباتِ بیست و پنج درصد باقیمانده متناسب‌سازی عادلانه و با اسلوب صحیح صورت نگرفته و به همین دلیل آنچه که باید، به مشمولان این طرح پرداخت نشده؛ ما انتظار پرداخت بیشتر داشتیم.

سیداحمد حسینی (فعال صنفی بازنشستگان اهواز) نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد قصد داشته‌اند فقط طرح را اجرا کنند تا بازنشستگان را اقناع نمایند؛ می‌گوید: نه تنها فرمول‌ها اقناع بخش نیست بلکه هیچ توضیحی در مورد معوقات طرح یا زمان پرداخت این معوقات نداده‌اند.

او اضافه می‌کند: باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ است؛ این طرح بیش از بیست ماه معوقه دارد؛ آیا قرار نیست این معوقات به بازنشستگان پرداخت شود

این بازنشسته تاکید می‌کند مبلغ باقیمانده متناسب‌سازی اصلاً قابل توجه نیست اما برای یک بازنشسته‌ی کم درآمد که زیر خط فقر حقوق می‌گیرد، صد هزار تومان هم صد هزار تومان است و نمی‌تواند از آن بگذرد.

در این میان، علی دهقان کیا (رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران) در ارتباط با فرمول‌های محاسباتی سازمان توضیح می‌دهد: قرار این بود که ۷۵ درصد متناسب سازیِ نوشته شده در احکام تقسیم بر سه و سپس ضرب در ۲۱ درصد افزایشِ سال ۱۴۰۲ شود تا اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کامل شود. منتها سازمان به جای اینکه ۷۵ درصدِ احکامِ اسفند سال ۱۴۰۱ را که مشمول ۳۸ درصد افزایش سالِ قبل شده، تقسیم بر سه کند، آمده است ۷۵ درصدِ احکامِ اسفند ۱۴۰۰ را تقسیم بر سه و سپس ضرب در ۲۱ درصد کرده است، بنابراین ۳۸ درصد افزایش سایر سطوحِ سال ۱۴۰۱ در باقیمانده متناسب‌سازی دیده نشده است و به این خاطر است که بازنشستگان اعتراض دارند.

به گفته دهقان کیا، سازمان تامین اجتماعی سال گذشته ۳۸ درصد افزایش حقوق سایر سطوح را بعد از پنج ماه رفت و آمد و مطالبه گریِ بسیار بازنشستگان پذیرفت و بعد از اعمال آن، نامه‌ای از نهاد ریاست جمهوری به سازمان آمد که شما به جز افزایش ۳۸ درصد در پایه حقوقِ بازنشستگانِ سایر سطوح، دیگر به هیچ وجه هیچ عدد و رقمی را افزایش ندهید.

او اضافه می‌کند: به همین دلیل آقایان به جای ۷۵ درصدِ اسفند ۱۴۰۱، هفتاد و پنج درصدِ اسفند ۱۴۰۰ را مبنا قرار داده‌اند، در واقع خواسته‌اند از نامه ریاست جمهوری تخلف نکنند. در هر حال، ما در کانون بازنشستگان همچنان پیگیر این موضوع از سازمان تامین اجتماعی هستیم و باید ببینیم چه زمانی به موفق به احقاق حق بازنشستگان می‌شویم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان