صفحه اقتصاد بررسی می کند:

محمد کردبچه مغز متفکر بودجه ریزی ایران کیست؟ + ماجرای بیانیه تند سازمان برنامه و بودجه علیه محمد کردبچه

توضیحاتی درباره سوابق و فعالیت های محمد کردبچه ، مغز متفکر بودجه ریزی ایران و بیانیه تند سازمان برنامه و بودجه علیه وی در صفحه اقتصاد منتشر شد!

محمد کردبچه مغز متفکر بودجه ریزی ایران کیست؟ + ماجرای بیانیه تند سازمان برنامه و بودجه علیه محمد کردبچه

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره سوابق و فعالیت های محمد کردبچه ، مغز متفکر بودجه ریزی ایران و همچنین مدیر کل اسبق دفتر امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواهیم داشت! همچنین به بررسی ماجرای بیانیه تند سازمان برنامه و بودجه علیه وی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. بیست و یکم دی ماه سال 1400 شمسی خبری با این مضمون که محمد کردبچه که از او به عنوان مغز متفکر بودجه ریزی یاد می‌ شود، بعد از ۴۶ سال خدمت در نظام بودجه ریزی ایران، سازمان برنامه و بودجه را ترک کرده است، در فضای مجازی منتشر شد!

محمد کردبچه (متولد سال ۱۳۳۴ شمسی) فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ ی اقتصاد نظری از دانشگاه ايست آنگليا و مدیر کل اسبق دفتر امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی می باشد.

محمد کردبچه سوابقی همچون کارشناس دفتر برنامه‌ سنجی و اقتصاد عمومی (از سال ۱۳۵۴ شمسی تا ۱۳۵۶ شمسی)، معاون دفتر تحقيقات عملیاتی (معاونت انفورماتیک) (از سال ۱۳۵۶ شمسی تا ۱۳۵۷ شمسی)، معاون دفتر اقتصاد کلان (از سال ۱۳۵۸ شمسی تا ۱۳۸۱ شمسی) و مشاور امور اقتصادی و هماهنگی سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی (از سال ۱۳۸‍۱ شمسی تا سال ۱۳۸۲ شمسی) را در کارنامه دارد. سپس محمد کردبچه به سمت مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و در سال ۱۳۹۰ شمسی که وی بازنشسته شده بود، به درخواست رییس وقت سازمان برنامه و بودجه به عنوان مشاور همچنان به فعالیت خود ادامه داد…

وی در مصاحبه ای می گوید:

اولین آشنایی من با بودجه از آنجا شروع شد که مسئول کار درآمدهای بودجه، ناگهان در وسط سال از سازمان رفت! و رئیس وقت هم به من گفت کار درآمدهای بودجه را انجام بدهم… از بودجه چیزی نمی دانستم و کار خود را از صفر شروع کردم. حتی، بسیاری از کارشناسان سازمان هم آشنایی کاملی برای با ردیف های بودجه ای نداشتند! من برای درآمدها و هزینه های بودجه، شناسنامه درست کردم. در ابتدا، مسئول درآمدهای بودجه بودم و پس از آن مسئول جمع بندی کلیات بودجه و تهیه ماده واحد آن شدم. از سال 1360 شمسی، لایحه بودجه پس از تهیه شدن به مجلس شورای اسلامی می رود و من هم از همان دوره اول مجلس شورای اسلامی به پارلمان رفتم و همکاری نزدیکی با کمیسیون برنامه و بودجه داشتم و با تمام روسای آن کار کردم… می توانید نظر روسای این کمیسیون را درباره من جویا شوید! از آقای دری نجف آبادی گرفته تا آقای حاجی بابایی ارتباط نزدیکی داشته ام و دارم. در تمامی این سال ها، وظیفه تلفیق نهایی بودجه در مجلس شورای اسلامی به عهده من بوده است و اعتماد کاملی به من داشتند. این موضوع را از این جهت می گویم که اخیرا به رغم تجربیاتم، اتهاماتی به من وارد کردند…

محمد کردبچه می گوید به او اتهام زد و بند با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را داده‌ اند! وی در ادامه می گوید:

به آنان گفتم که اگر یک نماینده فعلی یا از ادوار سابق را پیدا کنید که گفته های شما را تایید کند، آن زمان من حرف های شما را قبول می کنم! این چه حرفی است که درباره من می گویید؟ به هر حال حکم من را دادند اما برای من سنگین بود که چنین تهمت بزرگی را به من بزنند…

اما در این بین، سازمان برنامه و بودجه بیانیه تندی علیه محمد کردبچه منتشر کرده است. در این بیانیه چنین آمده است:

اخیرا آقای محمد کردبچه بعد از ترک سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه با برخی رسانه‌ ها مطالبی عنوان کرده‌ اند که با واقعیت فرسنگ‌ ها فاصله دارد! با توجه به سابقه طولانی و جهت حفظ آبروی وی، سازمان برنامه و بودجه از پاسخ به این ادعاها تاکنون خودداری کرده است اما نظر به ادامه جوسازی‌ ها و بیان مطالب غیرواقعی تنها به بخشی از موارد اشاره و از بیان جزئیات و ابعاد وسیع موضوع پرهیز می‌ شود.

واقعیت این است که بر اساس‌ نامه رسمی یکی از نهادهای نظارتی و امنیتی مبنی بر منع جدی به‌ کارگیری نامبرده در مشاغل حساس، امکان تداوم خدمت ایشان در سازمان برنامه‌ و بودجه عملا سلب شده است؛ از این‌ رو جلوگیری از حضور بدون دعوت ایشان در جلسات متعدد ناشی از همین اعلام رسمی است. از سوی دیگر آقای محمد کردبچه سال‌ های قبل بازنشسته شده است و طبق قانون منع به کارگیری بازنشستگان، پرونده‌ ای برای مسئولان وقت سازمان در دستگاه نظارتی دیگری برای پاسخگویی به پرداخت غیرقانونی که مجموع آن عدد قابل‌ توجهی بوده است، تشکیل‌ شده است. در این میان و با وجود ابعاد مختلف، آقای محمد کردبچه بدون کسب اجازه از مسئولان و بدون اخذ مجوز اسناد و مدارکی را از سازمان خارج کرده‌ اند. با توجه به ملاحظات دستگاه‌ های امنیتی، این موضوع تحت بررسی جدی است چون در مدت طولانی ایشان دسترسی‌ های حساس و بسیار بالایی داشته است. با وجود همه ی این موارد و اتفاقات مبهم، سازمان برنامه‌ و بودجه تصمیم گرفت که از نامبرده با برگزاری جلسه‌ ای تجلیل به عمل آورد که ایشان با رد دعوت صورت گرفته، به مظلوم نمایی‌ های خاص و انتشار کلیپ و صحبت‌ های غیر صادقانه روی آورد. اسناد و مدارک این موضوعات نزد سازمان محفوظ است و در صورت صلاحدید مراجع امنیتی جهت تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان