گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از گرانی های بی سابقه صیفی جات در بازار

ماجرای گرانی سیب زمینی و گوجه فرنگی در بازار چیست؟

همه ساله نوسان قیمت محصولات کشاورزی دامن گیر سیب زمینی، گوجه فرنگی و ... می شود.به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد علت گرانی سیب زمینی

ماجرای گرانی سیب زمینی و گوجه فرنگی در بازار چیست؟

همه ساله نوسان قیمت محصولات کشاورزی دامن گیر سیب زمینی، گوجه فرنگی و … می شود.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد همه ساله نوسان قیمت محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی ، پیاز و … تکرار می شود که در این میان تولیدکننده یا مصرف کننده از این‌نابه سامانی ها و بی نظمی بازار متضرر می شود.

این بار هم افزایش قیمت گوجه فرنگی از هفته ها پیش آغاز شده و به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان در مغازه ها رسیده است، درحالیکه مسئولان این نوسان قیمت را مقطعی می دانند.

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به دلایل گرانی گوجه فرنگی در بازار اظهار کرد: افزایش قیمت گوجه فرنگی در این مقطع غیرعادی نیست؛ چرا که طبق روال همه ساله به دلیل جابه جایی فصلی نوساناتی رخ می دهد.

وی قیمت کنونی هر کیلو گوجه فرنگی را ۷ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: نوسانات قیمت گوجه فرنگی تا زمان عرضه انبوه محصول از جنوب ادامه دارد، پیش بینی می شود که بازار ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده به تعادل برسد.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید گوجه فرنگی و سیب زمینی نداریم، گفت: تولید حدود ۵ میلیون تن است و تنها صادرات گوجه فرنگی و سیب زمینی به ازبکستان، ارمنستان و عراق و دپوی محصول، زمینه را برای التهاب قیمت در بازار فراهم کرده است.

تولید محصولات کشاورزی تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست که در شرایط فعلی به رغم کمبود محصول، صادرات هم به برخی کشورها انجام می شود که در نهایت این امر نابه سامانی و التهابات بازار را تشدید می کند.

علی رغم پروسه تکراری ارزانی یا گرانی محصولات کشاورزی، مصوبه الگوی کشت سالهاست مسکوت مانده است، درحالیکه با اجرای این مصوبه دیگر شاهد کمبود یا افزایش تولید محصول نیستیم که بتواند بازار را ملتهب کند چرا که در زمان کمبود محصول در داخل، توقف صادرات می تواند منجر به از دست دادن بازار هدف شود.

طی روزهای اخیر گرانی سیب زمینی هم به گوجه فرنگی اضافه شد که این امر هم تامین قوت مردم را دچار مشکل کرد.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی از گرانی سیب زمینی در بازار خبر داد و گفت: دپوی سیب زمینی در استان های همدان، کرمانشاه، اردبیل و اراک و کاهش عرضه از سوی دلالان منجر به افزایش قیمت شده است.

وی قیمت هر کیلو سیب زمینی را ۶ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به دپوی محصول و کاهش عرضه، قیمت افزایش یافته است، اما هشدارهای لازم داده شده که در صورت ادامه این روند به تعزیرات معرفی می شوند، چرا که سیب زمینی قوت مردم است.

با توجه به پروسه تکراری ارزانی یا گرانی محصولات کشاورزی که همه ساله گریبان گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و بسیاری از محصولات دیگر را رها نمی کند، انتظار می رود یکبار برای همیشه الگوی کشت اجرا شود تا یکبار شاهد مازاد تولید روی دست کشاورز و بار دیگر کاهش محصول و گرانی در بازار نباشیم چرا که در شرایط فعلی اقتصاد که قوت بسیاری از دهک های جامعه نان و سیب زمینی است، نوسانات اخیر تهدیدی برای تامین غذای این اقشار محسوب می شود.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان