آیا قرارداد سواپ گازی هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان افزایش می دهد؟

یک کارشناس انرژی گفت: قرارداد سواپ گازی ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان و قراردادهای مشابه هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان افزایش خواهد داد.

آیا قرارداد سواپ گازی هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان افزایش می دهد؟

یک کارشناس انرژی گفت: قرارداد سواپ گازی ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان و قراردادهای مشابه هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، «سعید میرترابی» درباره دستاورد قرارداد بزرگ گازی برای انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران، پس از سال‌ها تنش گازی بین تهران و عشق‌آباد، افزود: در سال‌های گذشته ایران با ترکمنستان بر سر خرید گاز مشکلاتی داشت که منجر به قطع همکاری شده بود. امضای این قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان از دو جهت اتفاق مثبتی است که سبب می‌شود از یک طرف ما از آنها خرید گاز داشته باشیم و از طرف دیگر گاز آنها را به سایر کشورها انتقال دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها طی چند سال آینده به ویژه در فصل‌های زمستان ممکن است با کمبود گاز مواجه شود و این امر به کمبود برق هم منجر شود، لذا این قرارداد برای ما دستاورد خوبی است که از یک طرف مشکلات کشور را رفع کنیم و از طرف دیگر به لحاظ منطقه‌ای به گذرگاهی برای انتقال گاز تبدیل شویم که می‌تواند برای کشور آورده خوبی داشته باشد.

این کارشناس انرژی در باره تاثیرات قرارداد گازی ایران و ترکمنستان در افزایش اقتدار ایران در مجامع بین‌المللی و حتی مذاکرات منطقه‌ و هسته‌ای، خاطرنشان کرد: زمانی که ایران وارد این توافق‌ها و ترکیب‌ها شود به طور طبیعی تحریم آن دشوار شده و از طرف دیگر هزینه تحریم را برای تحریم‌کننده زیاد می‌کند.

میرترابی گفت: طی سال‌های گذشته ترکمنستان در خصوص انتقال گاز به بازارهای مصرف با مشکل مواجه بود و ایران یکی از گزینه‌های عشق‌آباد جهت انتقال گاز به منطقه قفقاز و غرب بوده است. قرار داد گازی ایران و ترکمنستان در این زمینه حرکت خوبی است.

این کارشناس انرژی افزود: در گذشته کشور ما با قزاقستان یک چارچوب‌های سواپ نفت داشته است که آن هم طی گزارش منتشر شده نشان داد به نفع ایران نبوده و در دولت‌های نهم و دهم متوقف شد؛ بنابراین ما در خصوص همکاری‌های نفتی و انرژی در منطقه در هشت سال گذشته بسیار کم‌کار بودیم، که می‌توانست فرصت‌های اقتصادی، سیاسی و ایجاد ثبات‌ را برای ما داشته باشد. اقدام اخیر اگرچه دیر رخ داد اما فرصت های اقتصادی و امنیتی زیادی در کشور و منطقه فراهم کرد.

روز یکشنبه (هفتم آذرماه) قرارداد سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران به امضا رسید. بر اساس این توافق، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از خاک ایران به جمهوری آذربایجان تحویل خواهد شد.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان