گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مشکلات وام ودیعه مسکن

تسهیلات ودیعه مسکن و هزاران مشکلات پی درپی آن

با توجه به آنکه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از ماه گذشته آغاز شده اما به دلیل آشفته بازاری که بسیاری از بانک ها ایجاد کرده اند هنوز بخش عمده ای از متقاضیان

تسهیلات ودیعه مسکن و هزاران مشکلات پی درپی آن

با توجه به آنکه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از ماه گذشته آغاز شده اما به دلیل آشفته بازاری که بسیاری از بانک ها ایجاد کرده اند هنوز بخش عمده ای از متقاضیان نتوانسته اند این وام را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار صفحه اقتصاد این روزها وضعیت بازار اجاره مسکن در مقایسه با سال های گذشته رنگ و بوی دیگری دارد و با توجه به اقداماتی که دولت برای این بازار در نظر گرفته بود ما شاهد نرخ های نجومی در این بازار هستیم.

البته دولت دوازدهم و همچنین دولت سیزدهم برای بازار مسکن ابزار کنترلی در نظر گرفته بود اما با این وجود ما همچنان شاهد رقم های نجومی در این بازار هستیم.

یکی از ابزارهای کنترلی که برای این بازار دولت درنظر گرفته بود ارائه تسهیلات ودیعه مسکن بود اما گزارش های میدانی در این بازار حاکی از آن است که هنوز بسیاری از متقاضیان نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند وهمین امر هم خود باعث شده که مشکلات در این آشفته بازار به چندین برابر برسد.

در حال حاضر میزان منابع مالی که برای بازار اجاره در نظر گرفته شده بود حدود 10 هزار میلیارد تومان است که در قالب ارائه سهمیه به بانک ها این تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

پیش از این محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که اگر این سقف پر شود انتهای طرح خواهد بود و در صورتی که سقف این منابع توسط بانک ها تکمیل نشود هیچ محدودیتی برای پرداخت وجود ندارد. اما در حال حاضر شاهد سنگ اندازی بسیاری از بانک ها در پرداخت تسهیلات هستیم به طوری که تعدادی از بانک ها از همان روزهای ابتدایی از پر شدن ظرفیت پرداخت تسهیلات خبر می دهند و این در حالی است که در بسیاری از مواقع شاهد تبلیغات گسترده بانک ها در ارائه وام هستیم.

از سوی دیگر برخی دیگر از متقاضیان هم اعلام کرده اند که مشاوران املاک در ارائه کد رهگیری کوتاهی می کنند و همین خود بر آشفته بازار شدن وام ودیعه مسکن تاثیرگذار بوده است. در حالی که باید مشاوران املاک در هر قراردادی کد رهگیری را به مشاوران املاک ارائه دهند اما شاهد آن هستیم که در بسیاری از مواقع بعد از عقد قرارداد از مستاجران و یا مالکان مبلغ اضافه تری بابت صدور کد رهگیری دریافت می کنند در حالی که طبق قانون صدور کد رهگیری کاملا رایگان است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی در سامانه وام ودیعه ثبت نام کرده‌اند که از میان آنها حدود 290 هزار نفر به نظام بانکی معرفی شده‌اند و بیش از 10 هزار متقاضی توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند اما گزارشات میدانی نشان می دهد که بخش عمده ای از مستاجران هنوز اطلاعاتشان تایید نشده و با توجه به آنکه مدت زمان طولانی سایت وام ودیعه مسکن بسته شده بود خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای دریافت کنندگان تسهیلات شد.

براساس این گزارش مبلغ وام ودیعه در تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان است و تمامی متقاضیان برای گرفتن این تسهیلات باید حتما متاهل باشند و دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

همچنین متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذر 1400 مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن tem.mrud.ir ثبت‌نام کنند.

مستأجران مشمول این وام که سررسید قرارداد اجاره آنان تا پایان آذرماه 1400 است می‌توانند برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند. البته در گذشته اعلام شده بود که تنها مستأجرانی که سررسید اجاره‌های‌ آنها تا پایان شهریور بود، می‌توانستند برای این وام ثبت‌نام کنند.

براساس این گزارش باتوجه به آنکه بسیاری از مستاجران با توجه به اجاره های نجومی که در بازار اجاره وجود دارد نیاز به این تسهیلات دارند امیدواریم دولت و همچنین بانک مرکزی بتواند با هماهنگی که انجام می دهد بازار اجاره را به سمت رونق هدایت کند.

گزارش: محبوبه شعبانی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان