تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

دامپزشکی از شغل های با اهمیت در ارتباط با حیوانات می باشد، در این بخش از صفحه اقتصاد تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟ را خواهیم خواند. با ما

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

دامپزشکی از شغل های با اهمیت در ارتباط با حیوانات می باشد، در این بخش از صفحه اقتصاد تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟ را خواهیم خواند. با ما همراه باشید.

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱

روز دامپزشکی در تقویم شمسی برابر است با:

روز پنج شنبه 14 ماه مهر 1401

روز دامپزشکی در تقویم هجری قمری برابر است با:

9 ماه ربیع الاول سال 1444

روز دامپزشکی در تقویم میلادی برابر است با:

6 ماه اکتبر سال 2022

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

تاریخچه دامپزشکی در ایران

دامپزشکی در ایران از زمان ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱) شناخته شده بود. در آن زمان حیوانات مفید با دارو یا جراحی درمان می‌‌شدند؛ دامپزشکان حقوق می‌گرفتند؛ و هر نوع حیوان تعرفه و نرخ خودش را داشت. نوع معالجه برای انسان و حیوان یکسان بود اما وظایف پزشکان و دامپزشکان با هم فرق داشت. به علت بدی جاده‌ها و نیاز فراوان به حیوانات بارکش به حیواناتی مثل اسب، قاطر، الاغ، و شتر توجه ویژه‌ای مبذول می‌‌شد؛ مخصوصاً در ارتش و برای حمل آذوقه و مهمّات.

دامپزشکی به شکل مدرن با تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ در ایران آغاز شد و پس از طی‌ تغییرات زیاد در طول این سالها به پیشرفت‌های زیادی نائل آمد که اوج آن حرکت به سوی علمی‌ شدن و تربیت دامپزشکان بر اساس علوم جدید بود.

تاریخ روز دامپزشکی در تقویم ۱۴۰۱ چه روزی است؟

اهمیت روز دامپزشکی

در سال 1369 خورشیدی به دنبال تلاش برای اختصاص دادن روزی برای روز ملی دامپزشکی دکتر حسن تاج بخش روز 14 مهر را برای روز دامپزشک انتخاب کرد و موافقت همه قرار گرفته و تائید شد. در ایران باستان آن ها به روز 14 هر ماه گوش روز می گفتند و این نام برگرفته از نام فرشته ای با نام گائوش که او، فرشته ای بوده است که نگه دار چهارپایان و جانوران سودمند است.

امروزه با نگه داری و زیاد شدن علاقه به حیوانات خانگی علم دامپزشکی به شدت مورد توجه قرار گرفته است و تعداد بسیار زیادی از کسانی که به حیوانات علاقه دارند در این رشته تحصیل می کنند و باید بدانید که مهم ترین ویژگی دامپزشک حرفه ای این است که به حیوانات علاقه داشته باشد تا بتواند به راحی با آن ها ارتباط برقرار کند.حدود 49 درصد از بیماری های موجود در جهان بین انسان و حیوانات مشترک می باشد

روز دامپزشکی هر ساله در 14 مهر برگزار می شود. هدف این روز برجسته کردن و ترویج کارهای انجام شده توسط دامپزشکان است. روز ملی دامپزشکی همچنین بر اهمیت دامپزشکان در حفظ رفاه حیوانات اهلی، وحشی و حیوانات خانگی تاکید می کند.

حیوانات سالم نیاز به مدافع سالم دارند. رسیدگی به امور دامپزشکان و حرفه دامپزشکی کلید این است که دامپزشکان برای مقابله با چالش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی زندگی روزمره احساس آمادگی می‌کنند. دامپزشکان با نظارت و کنترل دائم سلامت دام‌های مورد استفاده در تولید مواد غذایی، از تامین غذای سالم برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.

روز دامپزشکی کاری را که متخصصان و سازمان‌های دامپزشکی انجام می‌دهند برای کمک به تقویت انعطاف‌پذیری دامپزشکی و در عین حال افزایش آگاهی در مورد این موضوع مهم، جشن می‌گیرد.

بنابراین در این روز خاص که به متخصصان دامپزشکی در سراسر کشور اختصاص یافته است، ما از مراقبت و عشق آنها به حیوانی که شما تحت درمان قرار می‌دهند، تجلیل می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان