گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از عرضه خودرو در بورس کالا

در آبان ماه ۱۴۰۱ چه خودروهایی را می توان در بورس کالا خرید؟

بر اساس خبرها قرار است علاوه بر تارا، پژو 207 هم به بورس کالا وارد شود. کدام خودروها از هفته دوم آبان ماه 1401 در بورس کالا عرضه می شود؟

در آبان ماه 1401 چه خودروهایی را می توان در بورس کالا خرید؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: بر اساس خبرها قرار است علاوه بر تارا، پژو 207 هم به بورس کالا وارد شود. در این گزارش سعی داریم به پرسش های زیر پاسخ دهیم. کدام خودروها در آبان ماه 1401 در بورس کالا عرضه می شود؟

چه خودروهایی در بورس کالا عرضه می شوند؟ خودرو تارا کی در بورس کالا عرضه می شود؟ پژو 207 کی در بورس کالا عرضه خواهد شد؟

بر اساس بررسی ها بعد از اینکه برجام به تعلیق درآمد و بازگشت تحریم‌ها، به جهت کم شدن تولیدات خودروسازان داخلی، میزان عرضه خودرو از سوی کارخانه‌ها به شدت کاهش یافت.
از سویی ممنوعیت واردات هم میزان عرضه و تقاضا را برهم زد. همچنین دیگر با ریزش روز افزون ارزش قیمت ریال، به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای توجه می شود و در همین راستا تقاضا رو به افزایش است. با افزایش تقاضا یکی از بزرگ‌ترین بسترها برای دلالی ایجاد شد. بر همین اساس تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شد.

طبق گزارشات و خبرها، در سال ۹۶ برای نخستین بار عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و بارها در این خصوص بحث شد اما از ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ این طرح وارد بورس کالا شد تا قیمت روز خودرو صفر میان نرخ کارخانه و بازار به مشتریان ارائه شود. و اینگونه دست دلالان بسته شود.

به گفته مسئولین متقاضیان با دارا بودن یک کد ملی می‌‌توانند اقدام به خرید خودرو در بورس کالا کنند.

لاماری ایما کی تحویل متقاضیان داده می شود؟

بر اساس اعلام مسئولین مربوطه، 100 دستگاه سفید رنگ و 100 دستگاه مشکی لاماری ایما در 10 دی ماه با قیمت پایه 981 میلیون تومان تحویل مشتریان داده می شود.

جدول قیمت خودرو لاماری ایما در بورس کالا ویژه آبان ماه ۱۴۰۱

خودرو رنگ تعداد عرضه قیمت پایه (میلیون تومان) سایر هزینه‌‌ها (تومان) تاریخ عرضه تاریخ تحویل
لاماری ایما سفید ۱۰۰ ۹۸۱ ۲۴,۴۲۸,۲۰۰ ۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۰ دی ماه
لاماری ایما مشکی ۱۰۰ ۹۸۱ ۲۴,۴۲۸,۲۰۰ ۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۰ دی ماه

بنابراین خریداران برای دریافت لاماری ایما لازم است نسبت به تکمیل پروفایل شخصی و واریز هزینه‌های زیر (اصل مبلغ) در درگاه sales.lamari.ir اقدام کنند:

۹ درصد مالیات ارزش افزوده

هزینه بیمه شخص ثالث

وجه پلاک

مبلغ مالیات و عوارض شماره گذاری

عوارض شهرداری

متقاضیان این خودرو باید با برآورد هزینه‌های بالا، جمعا ۲۴۷ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۶۵ ریال معادل 24 میلیون و 728 هزار و226 تومان را از طریق وب گاه و درگاه پرداخت الکترونیک پرداخت کنند.

بر اساس خبرها قرار است تارا نیز در بورس کالا، عرضه شود. این خبر در حالی است که در آینده‌ای نزدیک، تارا از قرعه کشی حذف خواهد شد و افراد برای ثبت نام این خودرو باید به بورس کالا مراجعه کنند. خبرها حاکی از این می باشد که علاوه بر تارا، پژو 207 هم به بورس وارد خواهد شد و از قرعه کشی حذف می شود.

در خبرهای منتشر شده خطیبی از عرضه تارا و ۲۰۷ در بورس کالا در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود و اظهار داشت: عرضه در بورس به نفع تولیدکننده، مصرف کننده و سایر ذی نفعان می باشد.


همچنین مدیرعامل ایران خودرو افزود: بخش زیادی از افراد با انگیزه کسب سود در طرح‌های فروش ایران خودرو شرکت می‌کنند، اگر بتوانیم قیمت را سامان دهی کنیم تا مشتری نهایی با مراجعه به بازار زیان نکند، گام بزرگی در حفظ حقوق مشتریان برداشته ایم.

براساس خبرها، قیمت تارا در بورس کالا هنوز مشخص نیست . نحوه قیمت گذاری خودرو باعث بهم‌ریختگی بازار کلافه شدن خودروسازان شده است. به همین دلیل، بورس کالا تصمیم دارد مانع از دیکته قیمت ماشین شود!

چه کسانی مجاز به خرید خودرو در بورس کالا هستند؟

طی چند سال اخیر مسئولین برای جلوگیری از خرید خودرو صفر توسط دلال ها شرایطی ویژه را در نظر گرفته‌‌اند. خریداران خودرو در بورس کالا ملزم به رعایت این شرایط می باشند.

خریدار باید ۱۸ سال تمام داشته باشد.

متقاضی باید دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشد.

متقاضی خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشد.

خریداران می‌توانند هر ۱۲ ماه یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا خریداری کند.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا

افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند باید حتما در مرحله اول در بورس کالا پذیرش شوند و بعد مراحل بعدی را بگذرانند.

ثبت‌ نام و احراز هویت سجام

مراجعه به سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس

وارد کردن کد ملی

وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام

پس از طی کردن این مراحل، با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

مشتریان حتما باید حساب وکالتی متعلق به خود داشته باشند (حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری هم دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد)

واریز قیمت پایه به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه

تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان