عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو:

قطعات بی‌كیفیت خودروها جان مردم را تهدید می‌كنند

عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تاکید کرد: پایین بودن کیفیت قطعات یدکی خودروها صد درصد خطر جانی برای سرنشینان داخل خودرو

قطعات بی‌كیفیت خودروها جان مردم را تهدید می‌كنند

یك عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تاکید کرد: پایین بودن کیفیت قطعات یدکی خودروها صددرصد خطر جانی برای سرنشینان داخل خودرو و حتی افراد و خودروهایی دارد که در حال تردد هستند.

بیژن جلیلیان که تعمیرکار سیستم سوخت‌رسانی موتورهای دیزلی (تعمیرکار پمپ و انژکتور) است، در گفتگو با خبرنگار « صفحه اقتصاد » در این‌باره افزود: هرقدر کیفیت قطعات یدکی بالاتر و بهتر باشد، قطعا ایمنی خودروها بیشتر خواهد بود.

حركت به سمت چین و هند مشكلاتی به‌دنبال داشت

او در ادامه بیان كرد: از وقتی برای تامین قطعات یدکی به سمت کشورهای چین و هند رفتیم، معایبی در قطعات یدکی خودروها به‌وجود آمد. البته با توجه به رفتار غربی‌ها، کشور چاره‌ای به‌جز این نداشت و باید به سمت شرق حرکت می‌کردیم که بتوانیم از رکود بازار خودرو و از خوابیدن خودروهای موجود در کشور جلوگیری کنیم؛ ولی این حرکت، مشکلات خودش را به‌دنبال داشت.

وی ادامه داد: مشکلات از آنجا آغاز شد که خودروهای داخل کشور اغلب تولیدات کشورهای غربی بودند، تقریبا همه مردم به این تکنولوژی عادت داشتند و قطعات یدکی موجود درکشور از کیفیت بالایی برخوردار بودند. مردم به قطعات بی‌کیفیت عادت نداشتند، این‌که قطعه‌ای را تعویض کنند و بعد از مدت کوتاهی دوباره مجبور به تعویض مجدد آن قطعه شوند یا این‌که با خودرو در خیابان یا جاده‌ها بمانند. این‌ها همه باعث مشکلات زیادی برای مالکان و راکبان خودروها و همین‌طور برای تعمیرکاران خودرو شد و قاعدتا این مشکلات در ادامه پای اتحادیه‌ها را برای قضاوت بین آن‌ها وسط کشید.

قطعات بی‌كیفیت، خودرو را دچار صدمه می‌كند

جلیلیان با اشاره به این‌كه تکنولوژی قطعات خودروها در چین، کیفیت و حتی قیمت پایین‌تری نسبت به کشور‌های غربی دارد، گفت: این نکته که قیمت تفاوت زیادی دارد، دارندگان خودرو را مجاب به تعویض قطعات ارزان می‌کند که متأسفانه قطعات بی‌کیفیت، خودروها را دچار صدماتی می‌کند، چه از نظر مالی و چه از نظر جانی. به‌طور مثال، نصب قطعات یدکی بی‌کیفیت در سیستم تعلیق و جلوبندی خودروها و حتی در سیستم ترمزها باعث تصادف‌های غیرقابل جبران می‌شود. البته پلیس هم اطلاع کامل از این مشکلات دارد و بارها به خودروسازها هشدار داده و بارها جلوی پلاک کردن خودروها را گرفته است.

او درباره قطعات بی‌کیفیت، توضیح داد: این‌گونه قطعات در سطح کشور در تمام فروشگاه‌های قطعات یدکی وجود دارند، هیچ مرجع قانونی وجود ندارد که پیگیری کند که این قطعات چه کیفیتی دارند و از کجا آمده‌اند و چقدر سود دارند. آیا این قطعات باعث به خطر افتادن جان و مال مردم می‌شوند یا خیر. این خلأ در سطح جامعه به‌طور وضوح قابل رویت است.

درگیری با دارایی، بیمه و شهرداری از جمله مشكلات است

این عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین توضیح داد: درباره مشکلاتی که در صنف تعمیرکاران خودرو با توجه به پیگیری‌های بدون وقفه ریاست اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران - علیرضا نیک‌آئین - وجود دارد، می‌توان گفت، در مرحله اول، قطعات بی‌کیفیت موجود در بازار است. مرحله بعد، درگیری با ارگان‌های مختلف مانند دارایی است كه هر سال فشار بیشتری به صنف وارد می‌کند که از تحمل اعضا خارج است. همین‌طور بیمه تامین اجتماعی که سرویس‌های لازم را به بیمه‌شدگان با این مبلغ هنگفتی که دریافت می‌کند، نمی‌دهد و حتی شهرداری‌ها مزاحمت‌های زیادی برای اصناف ایجاد می‌کنند.

او تاكید كرد: صنف ما اورژانس است؛ یعنی اگر ما در روز تعطیل نباشیم و یک آمبولانس در سطح شهر از کار بیفتد، ببینید که چه اتفاق‌هاب غیرقابل جبرانی روی می‌دهد.

خروج ارز به‌دلیل نبود تکنولوژی ساخت قطعات حساس

جلیلیان در ادامه سخنانش به موضوع خروج ارز از كشور اشاره كرد و گفت: به‌دلیل نبود تکنولوژی تولید قطعات تخصصی و حساس در ایران حدودا سالانه یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. پس اگر کارخانه تولیدی این قطعات را بتوان در کشور راه‌اندازی کرد و بتوانیم قطعات با کیفیت بالا تولید کنیم، هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و هم برای کشور ارزآوری خواهیم داشت.

او یادآوری كرد: ما سال‌ها قبل تلاش کردیم که این تکنولوژی را وارد کشور کنیم که در آن زمان، حدود 200 میلیارد تومان برای خرید دستگاه‌ها سرمایه لازم بود و توانایی ما در این حد و اندازه نبود. به علاوه، سرمایه‌گذاری هم نبود که در این کار سرمایه‌گذاری کند. پس مجبور به انصراف شدیم؛ ‌ولی برای تولید قطعات با کیفیت خیلی بالا با چند شرکت سوئیسی مذاکره کردیم و حتی قرارداد هم بسته شد. از شانس بد ما، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد و بعد از مدتی نیز از برجام خارج شد. سپس شرکت سوئیسی علنا اعلام کرد به‌خاطر این‌که قراردادهای سنگینی برای تولید قطعات با آمریکا دارد و کشور ما هم تحریم شده است، دیگر قرارداد با ما هیچ جذابیتی برای‌شان ندارد و یک‌طرفه قرارداد را فسخ كرد.

وی اضافه كرد: راه حل این مشکلات و تولید قطعات با کیفیت این است که دولت ورود كند و از نیروهای متخصص و با تجربه حمایت كند که بتوانند یک گوشه از کار چرخ‌های صنعت کشور را بگیرند و به پیشرفت کشور كمك کنند. دولت باید نقش حمایتی وسیعی داشته باشد.

گفتگو: شاهده یوسفی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان