یادداشت اختصاصی از دکتر معصومه حسین زاده

چرا خانه های کلنگی در بورس خرید و فروش و سرمایه گذاری های این روزها قرار دارد؟

چرا خانه های کلنگی در بورس خرید و فروش می شود؟ آنچه در روند تشکیل خانواده و نهاد اولیه اجتماع موثر بوده و می باشد همانا داشتن یک خانه های کلنگی

چرا خانه های کلنگی در بورس خرید و فروش و سرمایه گذاری های این روزها قرار دارد؟

مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای گران قیمت همواره جز نیازهای اولیه انسان بوده است.
سرپناه همیشه در اولویت تشکیل خانواده و شروع یک‌ زندگی قرار داشته است.
آنچه در روند تشکیل خانواده و نهاد اولیه اجتماع موثر بوده و می باشد همانا داشتن یک خانه یا یک سرپناه است و چه بسا زندگی هایی که به دلیل نبود یک خانه از هم متلاشی شد و به واقع در دنیای امروز ایران می‌تواند عامل اصلی فرار جوانان از ازدواج باشد اما آن سوی علل ویرانگر نبود مسکن جریانات اقتصادی دیگری در شرف اتفاق می باشد و آن سیر صعودی خرید املاک کلنگی و تمایل سرمایه گذاری بر روی این املاک است.
به واقع چرا سرمایه گذاران داخلی به سمت و سوی سرمایه گذاری و خرید املاک کلنگی شتافته اند؟
می‌توان از عمده دلایل این تمایل به موارد زیر اشاره کرد؟
۱- خرید خانه های کلنگی باهدف فروش در زمان افزایش قیمت
۲- خرید خانه های کلنگی برای سکونت تا زمان مناسب برای مشارکت درساخت
۳- خرید خانه های کلنگی باهدف بازسازی و فروش این خانه ها باقیمتی بالا
۴- خرید خانه های کلنگی باهدف تخریب و ایجاد واحدهای نوساز
۵- خرید خانه های کلنگی به جهت یادآوری حس نوستالژی این خانه و آرامشی که از این حس به انسان دست می‌دهد.

هریک از این اهداف می‌تواند پروسه زمانی و سرمایه ای و سودآوری خودرا داشته باشد اما هدف هرچه که باشد بطور کلی باید به نکات خاصی دراین بخش توجه کرد از جمله :
شهر ،مکان، سن، بنا، متراژ، شمالی یا جنوبی بودن بنا، امتیازات محل ملک و متراژ زمین، زمان خرید ، قیمت خریدملک، کاربری ملک، مسایل حقوقی و ورثه ای، در رهن بانک بودن، یا آزاد بودن سند، دارا بودن سند دستی یا محضری، شرایط عقب نشینی و موقعیت زمین دردفاتر شهرداری و ثبت اسناد و املاک و بدهی های مالیاتی ‌و…..می باشد.

البته این شرایط می‌تواند درمورد خانه های نوساز و زمین های خالی نیز صدق کند اما سوال اینجاست که چرا روند تمایل خرید طی سه سال گذشته به سمت خانه های کلنگی رفته است؟
دلایل متعددی را می توان برشمرد اما دلایل اقتصادی این درخواست می‌تواند این موارد باشد که:
خانه های کلنگی جهت سرمایه گذاری و انتظار افزایش قیمت نیاز به نگهداری و دادن مالیات بنا ندارد و درصورت فروش به سنوات ساخت و محاسبه سن بنا نیازی نیست و فقط زمین ارزش گذاری می‌شود و نکته دیگر آنکه خانه های کلنگی معمولا متراژ بالا هستند و تمایل خرید یا قدرت خرید بخصوصی را می طلبد و ازجمله مواردی که علاقه به خرید خانه های کلنگی را زیاد کرده است سرمایه گذاری براساس افزایش قیمت زمین درآینده است و اکثر خریداران با علم به اینکه زمین درکدام منطقه و شهر و استان قرار دارد اقدام به خرید می‌کنند.
مثلا: بنابه شرایط تغییر آب و هوایی و اقلیم و خشکسالی های پی درپی و کاهش میزان ذخیره آب در ۸ استان مرزی افزایش وتمایل خرید زمین خصوصا خانه های کلنگی در شهرهای استان مازندران بسیار زیاد شده است و البته این تمایل در استان تهران نیز چندین برابر گردیده است.
اساسا خانه های کلنگی برحسب اینکه درکدام محله قرار دارد و قرار است درآینده چه نوع کاربری را تقبل کند. همواره این اختیار را به خریدار می‌دهد که با این سوژه ها مانند یک لوح سفید برخورد کنند و اختیار آتی زمین را خود دردست بگیرند.

خانه های کلنگی برحسب اینکه اکثرا در بافت فرسوده شهر قراردارند باقیمتی مناسب تر ازبقیه زمین ها و املاک دربورس علاقه خرید سرمایه گذاران می باشد.

طبق آمارهایی که ادارات ثبت اسناد استان های شمالی ارایه کرده اند درسال گذشته علاقه برای خرید خانه های کلنگی توسط سرمایه گذاران بر روی این دارایی های گران بسیار بیشتر شده است.
و نکته ای ازنظر نگارنده باید بسیار به آن توجه کرد دقت نظر شهرداری ها و ادارات تابعه به روی ساخت و ساز این بناها می باشد چرا که این بناها اکثرا در محلات افقی و کم برخوردار و یا یک یا دوطبقه موجود هستند و قاعدتا خریداران درصدد ساخت و تبدیل این زمین ها به محلات عمودی و آپارتمانی سازی می‌باشند که این خود مشکلات عدم رعایت حریم خصوصی را مسبب می شود‌
در آخر به این نکته نیز باید دقت کرد که تمایل به خرید خانه های کلنگی چه برای سکونت و چه برای سرمایه گذاری درآینده باید همراه با دقت نظر در آینده نگری محل یا مکان یا شهر مورد نظر باشد.
چرا که بسیاری از شهرها و محلات هنوز به حریم خصوصی و بافت سنتی و رعایت شئونات محلی و احترام به عرف و سبک زندگی و اعتقادات منطقه اعتقاد دارند اما در کل خرید خانه های کلنگی در شهرهای بزرگ بیشتر برای گرفتن تخفیفات مالیاتی و عوارض و آزادی درنوع ساخت می باشد که از خرید زمین مسطح و آماده برای ساخت ارزان تر می باشد سرمایه گذاری بلند مدت برروی آنها و بلاتکلیف گذاشتن این خانه برای مدت طولانی هیچ اجبار ساختی ندارد اما زمین مسطح حتما نیاز به دیوار کشی و بنا به مکان زمین اجبار به ساخت دارد.

درشرایط فعلی که نقدینگی بی حساب رشد کرده و رونق تازه به دوران رسیدگی بسیاری از سرمایه داران که یک شبه به مال منالی دست یافته اند حمله برای خرید و افزایش قیمت زمین بسیار زیاد شده و در این بین املاکی ها و بنگاه داران در تشویق برای خرید و افزایش قیمت زمین یا ملک کلنگی بسیار نقش اساسی دارند و به عبارتی بازار را این صنف از جامعه تعیین قیمت می‌کنند چراکه اولین گزینه پیشنهادی برای خرید را همان افزایش قیمت زمین درآینده اعلام می‌کنند و سود سرشار از ساخت و سازهای بلندمرتبه سازی .

امید آنکه در دوران گذار از محلات افقی به محلات عمودی ادرات تابعه آب وبرق وگاز به زیرساخت ها و تعیین مقدار سرانه فضای سبز هر واحد آپارتمان و شیوه ساخت وساز برحسب هر شهر توجه کنند تا در آینده شاهد کهکشان های سربه فلک کشیده ی بدون آب و زیرساخت های لازم نباشیم وشهرهای ما تبدیل به موزه هایی از بتن و سیمان و شیشه نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان