یادداشت اختصاصی دکتر معصومه حسین زاده

آیا استارت آپ ها و رمز ارزها می‌توانند وارد بورس شوند؟

آیا رمز ارزها تولیدشان و خرید و فروششان در ایران قانونی است یا خیر؟ و آیا حضورشان در بورس قانونی خواهد شد یاخیر؟

آیا استارت آپ ها و رمز ارزها می‌توانند وارد بورس شوند؟

سوالات متعددی در خصوص استارت آپ چیست؟ در ماه های اخیر شنیده می شود و حضورش در بورس چه نقشی در افزایش درآمد این شرکت های نوپا دارد؟ و اینکه آیا رمز ارزها تولیدشان و خرید و فروششان در ایران قانونی است یا خیر؟ و آیا حضورشان در بورس قانونی خواهد شد یاخیر؟

پاسخ این سوالات این می باشد که:

درتمامی موارد بالا اول دولت فعلی و بانک مرکزی باید موضع خود را مشخص کرده و با توضیحات مبسوطی بیان کنند که چرا این بخش از اقتصاد نوپا که درحال فعالیت هم هست با چراغ خاموش و بعضا انحصاری درحال فعالیت است ؟

چرا که آینده اقتصاد ایران درگرو توسعه شبکه اینترنتی قوی و آینده مداری و دورکاری و کاهش هزینه های ثبت وضبط و نگهداری و توسعه شرکت هاست.

شنیده ها حاکی از آن است که درحال حاضر چندین شرکت بزرگ استارت آپی تا یکسال آینده وارد بورس می‌شوند و کارخود را به صورت قانونی آغاز می‌کنند.

اما اینکه چرا تاکنون چنین اقداماتی صورت نگرفته است شاید برگردد به عدم آگاهی از اساسنامه ورود به بورس و ناآشنایی با قوانین ‌و علم و فن حسابداری این شرکت های نوپا .

چراکه قوانین ورود به بورس سالم بسیار مدون و بروز رسانی شده و همگام با قوانین بورس جهانی باید باشد و شرکت های استارت آپی داخلی فکر می‌کردند که تنها داشتن حسابهای مالیاتی برای ارائه به دارایی برای ورود به بورس کافی است .درحالی که باید صورت های مالی و حسابداری کاملا مشخص و دارای بایگانی شفاف داشته باشند. و این کاملا متفاوت با حساب‌های مالیاتی است.و نکته دیگر آنکه در شرکت های استارت آپی مدیرعامل و کارمند و سرمایه گذار در اکثر موارد همگی یک نفر است و این شرکت ها قائم به فرد است و اکثر موارد ثبت شرکتی نیز نشده اند. چرا که از آینده کار خود مطمئن نیستند و هیچ کانون و صنف و یا سندیکایی پیگیر حمایت از این شرکت های ژله ای و چند وجهی و ناهمگن نیستند و آنچه موتور محرکه این شرکت هاست تصمیمات در لحظه و شور و هیجان و عدم تخصص علمی مناسب و بعضا سرمایه های راکد بدون شناخت بازار است که باید هم این شرکت ها ثبت قانونی شوند و هم دارای دفاتر حساب‌های مالی و حسابداری مشخص باشند.

و نکته بعدی اینکه صاحبان این شرکت ها فکر می کنند حداقل باید ۳ سال مالی از سوددهی این شرکت ها بگذرد تا بتوانند وارد بورس شوند درحالی که چنین نیست و حداکثر یک سال از سوددهی مالی آنان بگذرد می‌توانند وارد بورس شوند و نام شرکت شان درتابلوهای بورس قرار می‌گیرد. نکته ای که دولت جدید باید بداند و به بانک مرکزی نیز ابلاغ کند این است که در حال حاضر اطلاعات بیش از ۲۰۰۰ شرکت و اطلاعات مربوط به بیش از ۱۰ هزار مدیر اقتصادی کشور چه دربخش خصوصی و چه در بخش دولتی در سامانه کدال که یکی از بزرگترین مراکز داده است وجود دارد که هیچ استفاده اقتصادی برای اطلاع رسانی به داوطلبان ورود به بورس و فرابورس نمی‌شود و این اطلاعات باید طبقه بندی شود و مناسب درخواست داوطلبین به صورت به روز رسانی شده و آماده و نه به صورت خام و فله که در دنیای مجازی منتشر می‌شود در اختیار سرمایه گذاران خرده پا و بزرگ قرار گیرد و اگر ماده یا تبصره ای درطول سال به این قوانین افزوده یا کاسته می‌شود اطلاع رسانی شود تا این شرکت های نوپا درابتدای راه دچار ضرر و زیان وخسارت ناگهانی نشوند و خود بانک مرکزی نیز باید نظارت کامل بر تابلوهای بورسی داشته باشد و از هرگونه تغییرات ناگهانی افت و صعود شرکت ها جلوگیری کند و این برمی گردد به وضعیت رایج ترین ارز متداول داخلی کشور.

رمز ارزها

رمز ارزها

و اینکه آیا بورس برنامه ای برای ورود و پذیرش رمز ارزها و خصوصا بیت کوین به بورس دارد یا نه؟ پاسخ در مقطع فعلی امروز این است که گمان می‌رود بجز بیت کوین که گویا در انحصار طبقه ای خاص قرار گرفته است و مزارع آن به مخالفان دولت و تصمیم گیرندگان مملکتی دارای تریبون اهدا شده است از جمله فرزندان نسل اول بوجود آورندگان انقلاب که سهم خواهی هایی داشتند و دارند…….سایر رمزارزها وسایر ارزهای رمز نگاری شده برای ورود به بورس درحال آماده شدن هستند که در صورت ماینیگ شدن فعالیت خودرا آغاز می‌کنند. وخبرهای خوش اقتصادی اینکه در ابتدای سال جاری شاخص بورس طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۸۰٪ رشد کرده است واگر کسی از ابتدای سال امسال در بورس سرمایه گذاری کرده است توانسته است در فعالیت مورد نظر خود حداکثر تا ۸۰٪ سود کسب کرده باشد و این خود یک خبر امیدوار کننده دراین بخش از اقتصاد کشور است.
توضیح اینکه ؛
برای ورود به هر بخش از فعالیت اقتصادی و بازار و ابتدا درمورد آن مطالعه و مشاوره و بررسی میدانی داشته باشید و اقدام و الگو سازی و همانند سازی با بازارهای مشابه و بازارهای سال قبل داشته باشید و بدانید که اگر شروع یک استارت آپ نیاز به هیجان اولیه دارد دوام و استمرار آن نیاز به علم و مطالعه و مشاوره دارد. هرگز تنها مقدار سرمایه ای خود را یا سرمایه ی حاصل از فروش تنها سرپناه خود و فروش حاصل از تنها وآخرین مقدار طلا یا ملک یا ماشین خود را وارد بورس نکنید و یا تمامی سرمایه خود را وارد بورس نکنید و همیشه یک راه نجات در این روزگار وانفسای اقتصادی ایران برای خودباقی بگذارید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان