یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

سیزده بدر نماد فرهنگ والای زیست محیطی ایرانیان

بدون هیچ تردیدی ، تمامی اعیاد ، مراسمات ، سنن و پاسداشت آیینی جوامع مختلف بشری و حوزه های فرهنگی - تمدنی جوامع اقصی نقاط جهان ، ریشه در فرهنگ ملی و تحولات اجتماعی- اقتصادی - تاریخی ملل جهان دارد .

سیزده بدر نماد فرهنگ والای زیست محیطی ایرانیان
صفحه اقتصاد -

جشن ها و آیین های بشری بعنوان میراث فرهنگی قابل احترامند ،زیرا که میراث‌ تاریخی جوامع اند و دارای ریشه های معنوی - مادی خاص هر منطقه می باشند .

فلات بزرگ ایران زمین از نظر محدوده جغرافیایی در نیمکره شمالی و منطقه غرب آسیا و در خاورمیانه واقع شده . ایران از لحاظ میزان بارش سالیانه در زمره کشورهای نیمه خشک و میزان بارش باران و برف پایین تر از حد میانگین بسیاری از مناطق جهان قرار دارد . متاسفانه ، رژیم بارندگی و توزیع پراکندگی بارش نیز در محدوده داخل سرزمینی نیز نامتقارن است.

بهمین علت بطور ادواری در اکثر مناطق با خشکسالی و یا ترسالی مواجه ایم و گاها بارش های سنگین باران و برف و سیل زدگی شهرها و روستاها و ریسک سرما زدگی درختان و رخداد خسارتهای مالی و بدنی که مخاطرات طبیعی هستند در ایران بطور ادواری تجربه شده و می شوند .بهمین دلایل سبک زندگی انسان ایرانی با تغییرات آب و هوا در #طبیعت این فلات عجین است و منشا پیدایش جشن ها ، مراسمات و سنت های زیبای ایرانی با تغییر فصول و نوع فعالیت های عصر تمدن کشاورزی با هم گره خورده است .

آناهیتا ، الهه آب در ایران باستان برای پاسداشت و قدردانی از عنصر آب بعنوان یکی از نعمات خاص الهی ، جشن چهارشنبه سوری و گردهم آیی بدور آتش برای شکر گذاری از نعمات خداوند با افزایش میزان تابش انرژی گرمایشی خورشیدی که تحول گذر از فصل سرما به گرما و ورود به فصل کار و کوشش که نماد دگردیسی طبیعت در #عید نوروز است ، گاه شادمانی برای آغاز فصل فعالیت های کشاورزی و دامپروری ، تولید غذا و وداع با رخوت و عجز انسان در مقابل ننه سرما و تولید ثروت و سپس پاسداشت محیط زیست همگام با زراعت و کشاورزی در روز #سیزده بدر با رفتن خانواده ها بسوی دشت ها ، باغات ، مزارع و طبیعت خدا و سپری کردن ساعاتی از روز در دل طبیعت برای شکرگذاری و سلام انسان ایرانی به نمادهای زندگی؛ گل و گیاه ، درخت بعنوان قدردانی از نعمات پروردگار و تجدید میثاق با محیط زیست در معیشت عصر  کشاورزی و دامپروری در فلات بزرگ ایران و ساکنین این قسمت از نیمکره شمالی ،تمدن و فرهنگ خاص را متبلور نموده اند .

ایرانیان همگام با تحولات آب و هوایی و جریان کار در تابستان به جشن های تیرماه ( تیرگان) در اوج روزهای کار کشاورزی و دامپروری را به شکر گذاری مجدد از نعمات پروردگار متعال ( اهورا مزدا ) هنگام برداشت محصولات زراعی بخاطر بازده مطلوب تولیدات غذا و گرامیداشت تعاون و همدلی در جوامع روستایی گرامی می داشتند.سرانجام جشن #مهرگان را به دلیل پایان  دو فصل گرما و جمع آوری محصولات در فصل پاییز به شکر نعمات پرورگار و شادمانی از داشتن ذخیره غذا و آذوقه برای تداوم جریان زندگی در زمستان و گریز از قحطی برگزار می کردند.

هیچ یک از اعیاد و جشن های ایرانی در تاریخ باستان و دوره تاریخ اسلامی ، بدون وجود فلسفه و منطق و معیارهای اصولی نبوده و نیست ، پاسداشت برکات پروردگار ،نماد فرهنگ والای نیاکان ماست .ایرانیان سبک زندگی و مناسک شادی و جشن های خویش را با شرایط اقلیمی و آب و هوایی چهار فصل سرزمینشان منطبق و هماهنگ نموده بودند .

 نیاکان ایرانی ،ضرورت قدرشناسی انسان از برکات الهی در فصل کار کشاورزی را با شادی عجین و فرصت آشتی طبیعت و حفظ گیاهان بعنوان منشا تولید غذا را برای آموزش کودکان و جوانان جهت درک رابطه متقابل انسان - طبیعت در فضای نشاط اجتماعی و در مراسمات جشن ها متجلی نموده اند.جشن هایی در زیباترین انواع نیایش ها !!!

 آری ، انسان یکتاپرست ایرانی ، چه در دوران تاریخ باستان و چه در دوران تاریخ اسلامی ، همواره شکر گزار برکات مکتسبه از طبیعت ، قدردان نعمات اعطایی پروردگار متعال بوده و تحولات اقلیمی سالانه را جهت تنظیم شرایط زندگی اجتماعی - اقتصادی خویش قرار داده اند و این فرصت ها را به تعمیم تعاون و دوستی ها با جشن و شادمانی گذران کرده است .جهانبینی یکتاپرستی  و زندگی هدفمند نشانگر خردمندی فرهنگ ایرانیان است  .

درک والا از رابطه متقابل انسان - طبیعت باعث شد تا ایرانیان شاخص در علم و هنر و مهد پرورش دانشمندان ، عرفا ،شعرا ، نویسندگان و اندیشمندان نامی بشریت در منطقه غرب قاره کهن آسیا گردد .

 سیزده بدر جشن دوستی ها و حفاظت از محیط زیست بر همه هموطنان با فرهنگ و فرهیخته مبارک باد .جشن سیزده بدر می تواند به فرصتی طلایی جهت ترویج معرفت انسان ایرانی توحید باور در حفاظت از محیط زیست و اندیشه های آبادگر در اذهان جهانیان ترسیم گردد .

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد