گفتگوی صفحه اقتصاد با سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا
از سنگ اندازی شرکت های مونتاژکار برای واردات خودرو تا رکود بازار خودرو
سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا درباره سنگ اندازی شرکت های مونتاژکار برای واردات خودرو گفت: در دولت قبل استدلال این بود، به جای اینکه خودروهای مونتاژ شده را وارد کنیم به صورت ckd وارد میکنیم و در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار می دهیم که مونتاژ کنند که این اتفاق افتاد. شاید توصیهای بوده که شرکتهای مونتاژکار به وزارتخانه کردند.

زهرا ترابی - سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره واردات خودرو در سال جاری گفت: با توجه به شرایطی که داریم و درآمدهای ارزی هم پایین آمده مدت هاست که شرکتهای مونتاژکار ارزبری بالایی دارند و همچنین واردات خودرو و حتی خودروهای دست دومی که قرار بود وارد شود، همه اینها با رکود مواجه شده و عملاً هر سال با تقاضای انباشته از خودروهای وارداتی خاصی مواجه میشویم.
وی ادامه داد: بخشی از اینها توسط شرکتهای مونتاژ کار داخلی جبران می شوند که عمدتاً خودروهای چینی هستند و ممکن است بعضی ها مشتریهای خاص خودشان را نداشته باشد. ولی اینکه از شرکتهای مختلف اروپایی، ژاپنی یا کرهای ماشین وارد کنند روند کندی دارد. گرچه بسیاری از خودروهای وارداتی برندهایی مثل تویوتا و ... هم مونتاژ چین هستند و بعضا به تعداد محدود وارد می شوند که در خیابان می بینیم ولی در مجموع تحریمها بعد از آمدن ترامپ درآمدهای ارزی کشور را کاهش داده است. متاسفانه تحریم هایی که اتفاق می افتد تقاضای انباشته را در بازار بالا میبرد و تقاضای انباشته به علاوه افزایش نرخ ارز و تورمی که مملکت را گرفتار کرده و مرتب باعث افزایش قیمت خودروها خواهد شد. فقط عاملی که باعث کنترل می شود عدم قدرت خرید مردم است که تا حدی ترمز زده و جلوی افزایش بیش از حد قمیت خودروها را گرفته است.
مدنی در پاسخ به این سوال، برخی معتقدند سنگ اندازی واردات خودرو مربوط به شرکت های مونتاژکار است؛ بیان کرد: این مساله از قبل هم وجود داشته و تازگی ندارد. در دولت قبل استدلال این بود، به جای اینکه خودروهای مونتاژ شده را وارد کنیم به صورت ckd وارد میکنیم و در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار می دهیم که مونتاژ کنند که این اتفاق افتاد. شاید توصیهای بوده که شرکتهای مونتاژکار به وزارتخانه کردند، تعهداتی دادند که نظر مشتریان را هم از نظر قیمتی و هم از نظر مدل خودروها جلب خواهند کرد.
مدیرعامل سابق سایپا اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ میزان ارزی که به شرکت های مونتاژکار دادند از حدود ۵ میلیارد دلار، سه میلیارد دلار را به شرکت های مونتاژ کار دادند ولی آن چیزی که به خودروساز بزرگ ما با ۷۰ درصد ظرفیت تولید دادند به ۲ میلیارد هم در آن زمان نبود.
او با اشاره به افزایش قیمت خودرو در سال جاری گفت: وقتی تورم وجود دارد، حتما افزایش قیمت هم وجود خواهد داشت که بدیهی هم است. بازار راکد است و تورم همچنان وجود دارد. اینها اثرات ناشی از چسبندگی به قیمت دلار است که متاسفانه طی چند دهه گذشته اتفاق افتاده و بیشتر اثر روانی است و ریشههای اقتصادی ندارد. یکی از ریشههای اصلی هم نیاز دولت به فروش ارز گرانتر است که مجبور برای تامین ریال ارز را گران بفروشد و تامین بودجه کند و از آن طرف قیمت دلار بالا می رود و همه چیز هم به دلار وابستگی پیدا کرده است. مادامی که مسائل سیاسی خود را با دنیا حل نکرده باشیم و در کنار آن سیستم برنامه ریزی را حاکم نکنیم هیچ چیزی را نمیتوان پیش بینی کرد.
نظر شما