فروش آنلاین طلا، تولید مصنوعات را به نابودی می کشاند؟ | تعدیل ۴۰ درصدی شاغلان در صنعت طلا

به گفته رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره تهران گسترش فعالیت پلتفرم‌های آنلاین در رکود بازار طلا بسیار موثر است..

فروش آنلاین طلا، تولید مصنوعات را به نابودی می کشاند؟ | تعدیل ۴۰ درصدی شاغلان در صنعت طلا
صفحه اقتصاد -

صنعتی که روزگاری نماد رونق و پس‌انداز خانوارها بود، امروز زیر بار گرانی، رکود و رقبای مجازی کمر خم کرده است. کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نیرو در کارگاه‌های ساخت طلا و افت ۱۵ تا ۲۵ درصدی تولید طلا تنها گوشه‌ای از بحران امروز این صنعت است.

رشد پلتفرم های فروش آنلاین طلا، تولید مصنوعات را کاهش داده است / تعدیل ۴۰ درصدی شاغلان در صنعت طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره تهران گسترش فعالیت پلتفرم‌های آنلاین را نیز در رکود بازار طلا بسیار موثر می‌داند.

تجارت نیوز نوشت، بازار طلا این روزها حال و روز خوشی ندارد. افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید مردم و تغییر الگوی مصرف باعث شده طلافروشی‌ها خلوت‌تر از همیشه باشند. در این میان، پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش طلا هم با جذب سرمایه‌های خرد مردم، به رقیبی جدی برای واحدهای سنتی تبدیل شده‌اند.

در همین راستا نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت تولید و توزیع مصنوعات طلا، از کاهش محسوس تولید، تعدیل نیرو در کارگاه‌ها و رکود عمیق بازار سخن گفته است.

او البته تاکید کرده که هیچ آمار رسمی از میزان تولید مصنوعات طلا در دسترس نیست و آمارهای موجود، بیشتر بر پایه برآوردهای میدانی و مشاهدات صنفی است.

آمار دقیقی از تولید مصنوعات طلا در دسترس نیست

نادر بذرافشان با اشاره به نبود آمارهای دقیق از صنعت طلا، درباره وضعیت تولید مصنوعات طلا به تجارت‌نیوز گفت: «آمار تولید را نمی‌دانیم و در این زمینه آمار رسمی وجود ندارد. ما صرفاً از شرایط صنف و خبرهایی که می‌آید متوجه می‌شویم وضعیت کلی بازار طلا چگونه است.»

او توضیح داد: «مثلا کارگاهی که ۲۰ کارگر داشت، الان با ۱۰ نفر کار می‌کند، زیرا تولیدش کاهش یافته است. اما اینکه دقیقا چه میزان تولید پایین آمده را طبق آمارها، به صورت حدودی از بنکدارها و عمده‌فروش‌ها متوجه می‌شویم. بر اساس همین شنیده‌ها و مشاهدات، از ابتدای سال تا کنون بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش تولید داشته‌ایم.»

بذرافشان افزود: «یک‌سری کارگاه‌های تولیدی با حداقل کارگر فعالیت می‌کنند و بخشی از نیروها نیز به دلیل نبود کار، به شغل‌های دیگر رفته‌اند. اینها شنیده نیست، واقعیت است. مثلا کارگاهی که ۱۰۰ کارگر داشت الان با ۵۰ یا ۶۰ نفر فعالیت می‌کند.»

بذرافشان تاکید کرد: «هیچ آمار رسمی نداریم و اگر کسی بگوید آماری وجود دارد، نادرست است. ما پنج هزار و ۵۰۰ عضو رسمی داریم و با احتساب کارگاه‌هایی که به دلیل فعالیت در مناطق مسکونی نمی‌توانند مجوز بگیرند و فعالان حمل طلا (کیفی‌ها)، حدود ۱۰ هزار نفر در این صنف مشغول‌ هستند. چگونه می‌توان آمار معاملات این ۱۰ هزار نفر را به شکل مشخصی درآورد؟ هر آماری هم که داده شود، غلط است.»

طلا با این قیمت‌ها دیگر مشتری ندارد!

رئیس اتحادیه طلاوجواهر گفت: «در صنعت طلا فقط رکود است. مغازه‌ای که قبلاً همیشه مشتری داشت، امروز شاید روزی چهار مشتری هم نبیند. طلا با این قیمت‌ها دیگر مشتری ندارد. طلا به گزینه آخر خانواده‌ها تبدیل شده و پس‌اندازی هم وجود ندارد.»

بذرافشان اظهار کرد: «با این شرایط، افزایش قیمت‌ها و رشد پلتفرم‌های فروش آنلاین، صنف ما در ۲۰ سال گذشته آسیب‌های زیادی دیده است. از فروش آنلاین آب‌شده گرفته تا کاهش قدرت خرید مردم و شرایط معیشتی نابسامان، همه دست به دست هم داده‌اند تا واحدهای صنفی ما تاب‌آوری نداشته باشند. الان چرا خانواده‌ها به جای طلا سرویس نقره یا بدل می‌خرند؟ دلیلش همین رکود است.»

کاهش تولید منجر به تعدیل نیرو در صنعت طلا شده است

رئیس اتحادیه طلا گفت: «طبق آمارهای میدانی، کارگاه‌های تولیدی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش نیرو داشته‌اند. این تعدیل‌ها به دلیل کاهش تولید و کاهش توان مالی کارگاه‌ها برای پرداخت هزینه‌ها بوده است.»

وی افزود: «الان وارد ماه ربیع‌الاول شده‌ایم، اما هنوز رونق به صنعت بازنگشته و متاسفانه همکاران ما روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارند.»

او افزود: «در یک ماه گذشته فقط هر گرم طلا یک و نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته و همین عامل قدرت خرید را به شدت پایین آورده است. وقتی دادوستد در بازار نیست، سودی هم نصیب واحدهای صنفی نمی‌شود.»

صنعت طلا نیازمند توجه بیشتر است

بذرافشان توضیح داد: «ما حدود ۸۰ هزار واحد تولید و توزیع طلا در سراسر کشور داریم که با پرسنل و خانواده‌هایشان حدود ۹۰۰ هزار نفر می‌شوند. اگر فرض کنیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر کارگر هم در این واحدها مشغول باشند و بقیه اعضای خانواده‌هایشان، این رقم به حدود یک درصد از جمعیت کشور می‌رسد.»

او افزود: «بنابراین این صنف نیازمند توجه بیشتر است. طلا جزو فلزات گران‌بها است و نقش اقتصادی مهمی در هر کشوری دارد. باید نگاه دلسوزانه و کارشناسی‌ به این صنعت داشت، زیرا می‌تواند شرایط اقتصادی مطلوبی برای کشور رقم بزند.»

موانع صادرات مصنوعات طلا زیاد است

بذرافشان درباره ظرفیت صادرات نیز گفت: «صنف طلا و جواهر شرایط صادرات دارد؛ اما موانع و مشکلات جدی در این مسیر وجود دارد. اگر صادرات مصنوعات طلا رونق بگیرد، می‌تواند نقش مهمی در آینده صنعت، اشتغال و ارزآوری داشته باشد.»

او افزود: «محدودیت‌هایی در صادرات وجود دارد؛ از ناهماهنگی بین ارگان‌ها گرفته تا طولانی شدن پروسه دریافت مجوز. محدودیت‌هایی نسبت به وزن صادرات هم اعمال می‌شود. ناهماهنگی بین گمرک، استاندارد، وزارت صمت و اتاق بازرگانی و شرایط متفاوت هر ارگان باعث شده بسیاری از فعالان از صادرات منصرف شوند. بروکراسی اداری و برو و بیا آن‌قدر زیاد است که عملاً صادرات دشوار شده است. در حالی که کشورهایی مثل ترکیه و امارات مالیات و قوانین مشخصی برای صادرات دارند و روندشان شفاف است.»

ارز صادرات طلا در ترکیه ۴۸ ساعته برمی‌گردد، اما دریافت یک مجوز ساده در ایران یک هفته زمان می‌برد!

بذرافشان ادامه داد: «برای نمونه یکی از همکاران ما که در ترکیه فعالیت می‌کند، می‌گوید یک مشاور حقوقی دارد و ظرف ۲۴ ساعت جنس مربوطه به آن سوی دنیا صادر و ظرف ۴۸ ساعت ارز حاصل از آن بازمی‌گردد؛ اما در ایران یک مجوز ساده یک هفته زمان می‌برد. این ضعف‌ها و موانع، مانع شکوفایی صنعت طلا شده است. در حالی که اگر ارگان‌ها هماهنگ باشند، این صنعت می‌تواند اشتغال‌زایی و ارزآوری گسترده‌ای برای کشور به همراه داشته باشد.»

او تاکید کرد: «صنعت طلا ظرفیت بالایی برای رشد، اشتغال و صادرات دارد. اما رکود، کاهش تولید، افزایش قیمت‌ها و موانع صادراتی این صنعت را به شدت تضعیف کرده است. اگر دولت نگاه کارشناسی‌تری به این حوزه داشته باشد، می‌تواند این هنرـ صنعت را به جایگاه شایسته‌تری برساند.»

او درباره نقش پلتفرم‌های آنلاین طلا توضیح داد:«حداقل ۱۰ درصد از کاهش تولید طلا به دلیل فعالیت این پلتفرم‌ها است. زمانی که مردم شرایط اقتصادی خوبی داشتند، طلا می‌خریدند؛ اما الان این پلتفرم‌ها جایگزین سرمایه‌گذاری‌های خرد در خرید طلا شده‌ است.»

بذرافشان ادامه داد: «دو عامل بزرگ به تولید مصنوعات طلا ضربه زده است؛ یکی فروش طلای دست دوم و دیگری فروش آنلاین پلتفرم‌های طلا. این دو عامل باعث کاهش تقاضا، رکود و در نهایت کاهش تولید طلا شده است.»

کاربران از عملکرد پلتفرم‌های طلا در دوران جنگ ۱۲ روزه شکایت داشتند

او در پاسخ به این پرسش که آیا شکایتی از پلتفرم‌های آنلاین طلا صورت گرفته است، گفت: «بله، مراجعاتی به‌ویژه در دوران جنگ ۱۲ روزه نسبت به عملکرد این پلتفرم‌ها و تعهداتشان داشتیم. مردم نیاز به پول داشتند؛ اما با محدودیت واریز وجه روبه‌رو شدند و مراجعات زیادی هم به صورت حضوری و هم در سایت اتحادیه ثبت شد؛ با این حال رسیدگی و نظارت بر عهده اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بود.»

بذرافشان در ادامه بر لزوم مدیریت بازارهای مالی تاکید کرد و افزود: «شرایط معیشتی مردم خوب نیست و امیدواریم با حمایت‌های دولت، نمایندگان مجلس و همچنین مدیریت بیشتر بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز، شاهد ثبات بیشتری در قیمت‌ها باشیم.»

او خاطرنشان کرد: «افزایش‌های هیجانی قیمت در بازارهای مالی موجب شده شرایط رکود در بازار طلا بیشتر شود. با وجود اینکه وارد ماه ربیع‌الاول شدیم، اما بحران و رکودی که در ماه‌های محرم و صفر و ماه‌های گذشته داشتیم، همچنان تشدید شده است.»

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار