معاون وزیر راه و شهرسازی :
ذوبآهن اصفهان، پایه و ستون توسعه حمل و نقل ریلی کشور
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور، علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان و هیئت همراه سه شنبه ۷ اسفندماه با حضور در ذوبآهن اصفهان از خط تولید ریل ملی در نورد ۶۵۰، انبار این محصول و کوره بلند شماره ۳ بازدید کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید گفت: پروژههای مهم ریلی که در دست اقدام داریم، در حوزه کریدورها هستند. وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه حملونقل سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن ریل نیاز دارند. جا دارد خدا قوت بگویم و تبریک عرض کنم به خانواده بزرگ ذوبآهن اصفهان که کشور را از واردات ریل بینیاز کردند. این اقدام، کار بسیار بزرگی است.
وی به پروژههای در حال اجرا اشاره کرد و افزود: راهآهن زاهدان-خاش به اتمام رسیده است و در ادامه، مسیر خاش به چابهار در دست اجراست. قرار شده که ۱۷ هزار تن ریل برای این پروژه تأمین شود. همچنین، ۷ هزار تن ریل نیز به پروژه راهآهن اردبیل-میانه اختصاص یافته که در صورت تحویل سریعتر، این پروژه زودتر به سرانجام خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه مسئولین در دولت چهاردهم حامی این پروژهها هستند، ادامه داد: سالانه بین ۲۲ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان صرف توسعه ریل در کشور میشود. خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۳ درصد از این بودجه تخصیص یافته و مشکل منابع مالی جهت پرداخت وجود ندارد.
خانواده بزرگ ذوب آهن ، کشور را در شرایط تحریم از واردات ریل بی نیاز کرد
وی با تأکید بر نقش ذوبآهن اصفهان در توسعه زیرساختهای ریلی کشور اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان کشور را از واردات ریل بینیاز کرد که این اقدام، گامی مهم در مقابله با تحریمها و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت دکتر پزشکیان ، بر حملونقل ریلی تأکید ویژهای شده است. وزیر راه و شهرسازی، خانم دکتر صادق نیز نگاه ویژهای به توسعه کریدورهای ریلی کشور دارد.
بازوند درباره اهمیت توسعه کریدورهای ریلی کشور گفت: ۹ کریدور ریلی در کشور تعریف شده که ۶ کریدور شمال-جنوب و ۳ کریدور شرقی-غربی هستند. در حال حاضر، اولویت نخست ما مسیر خاش به چابهار است که ۵ هزار نیروی کار در ۴۸۰ کیلومتر از این مسیر مشغول فعالیت هستند. ذوبآهن با تأمین ریل نقش کلیدی در این پروژه دارد. همچنین، پروژه راهآهن رشت به آستارا در دستور کار است و هفته آینده پیشرفت آن تسریع می شود.
وی در ادامه به دیگر پروژههای اولویتدار اشاره کرد و افزود: پروژه اردبیل به میانه، کرمانشاه به مرزخسروی و شیراز به بوشهر نیز از جمله مسیرهای مهمی هستند که تأمین ریل برای آنها ضروری است. برای مثال، راهآهن کرمانشاه-خسروی به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در سفر رئیسجمهور به کرمانشاه، عملیات ریلگذاری کرمانشاه تا اسلامآباد آغاز شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از کریدورهای مهم کشور، مسیر مرز خسروی به سرخس است که با تکمیل آن، ارتباطات تجاری ایران با عراق و دیگر کشورهای منطقه توسعه خواهد یافت. همچنین، تأمین مالی این پروژهها عمدتاً از محل استجازه از مقام معظم رهبری و درآمدهای نفتی تأمین شده است.
وی در پایان خطاب به مدیران و کارکنان ذوبآهن اصفهان گفت: نگرانی درباره تأمین منابع مالی برای خرید ریل نداریم. امیدواریم با همکاری شما، روند توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور سرعت بیشتری بگیرد و سال ۱۴۰۴ سال شکوفایی کریدورهای ریلی کشور باشد.
مسئولین وزارت راه و شهرسازی و شرکت کنندگان در این بازدید ، در ابتدا با حضور در محل یادمان شهدای گمنام در ذوب آهن اصفهان ، به این اسطوره های ایثار ، ادای احترام نمودند .
نظر شما