تفاوت سی پرلین با زد پرلین؛ هرآنچه که باید در مورد تفاوت‌ های آن‌ ها بدانید!

پروفیل از جمله مقاطع توخالی بسته هستند که برای ساخت در و پنجره، در سقف سازه‌ ها و لوله ها و سایر موارد در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

تفاوت سی پرلین با زد پرلین؛ هرآنچه که باید در مورد تفاوت‌ های آن‌ ها بدانید!
صفحه اقتصاد -

سی پرلین و زد پرلین دو پروفیل پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی هستند. تفاوت سی پرلین با زد پرلین نه تنها در شکل، بلکه در نحوه استفاده نیز به چشم می‌ خورد که می تواند در کاربردهای مختلف، موثر باشد.

 معرفی انواع پروفیل

پروفیل، از جمله مقاطع توخالی بسته هستند که برای ساخت در و پنجره، در سقف سازه‌ ها و لوله ها و سایر موارد در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به شکل و کاربرد، آن‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. تسمه، نبشی، ناودانی، میلگرد، آبرو یک طرفه و آبرو دو طرفه پروفیل زد و سی پرلین از جمله مقاطع باز و لوله و قوطی در دسته‌ پروفیل‌های بسته قرار می‌گیرند.

پروفیل سی پرلین چیست؟

پروفیل سی پرلین یک نوع مقاطع فولادی است که به صورت حرف C شکل داده شده اند. این پروفیلها در ساختمان های صنعتی، کارخانه ها، انبارها و سوله ها به عنوان عنصر باربر اسکلت فلزی استفاده می شوند. پروفیل سی پرلین دارای وزن کم، مقاومت بالا، نصب آسان و قابلیت تغییر شکل برای انطباق با طرح های مختلف معماری است. آنچه که سقف را بر فراز ستون‌ ها نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌ کند، پرلین‌ ها هستند که انواع مختلفی دارند.  تمام مشخصات، کاربردها، مزیت ها و روش های تولید انواع پروفیل سی (سی پرلین)  می توانند به عنوان مهم ترین ویژگی این پروفیل مطرح باشند.

2222

پروفیل زد پرلین چیست؟

پروفیل زد پرلین یک نوع پروفیل فلزی است که به صورت حرف Z شکل داده می‌شود و در  ساخت ساختمان‌ های صنعتی، کارخانه‌ ها، انبارها و سوله‌ها به عنوان عنصر حامل سقف و دیوار استفاده می‌شود. پروفیل زد پرلین دارای وزن کم، مقاومت بالا، قابلیت نصب آسان و هزینه کم است. پروفیل زد پرلین معمولا از ورق فولادی گالوانیزه تولید می‌ شود که با استفاده از دستگاه‌ های خم کننده به شکل مورد نظر در می آورد. پروفیل زد پرلین را می‌ توان با اتصالات مختلف مانند پیچ و مهره، جوش، بولت و رول بولت به هم و به سایر عناصر سازه اتصال داد. پرلین زد در انواع مختلف zzz1 و z1 همراه با مشخصات و کاربردهای ویژه تولید می گردد.

0000

 

کاربرد پروفیل سی پرلین چیست؟

استفاده در سقف سازه‌ ها نظیر سوله، سقف کارخانه، سقف کارگاه و سایر سقف‌های سبک از جمله مکان‌ هایی هستند که از پروفیل سی پرلین استفاده می‌ کنند. کاربرد پروفیل سی پرلین علاوه بر پوشش دیوارها و ستون‌ ها در دیوارهایی که غیر باربر باشند و وزن اصلی سقف بر روی آن‌ها نباشد نیز است.

 همچنین از جمله ویژگی‌ پروفیل c می توان به کاربرد آن ها در قالب بندی در و دیوارها،  طراحی سقف، طراحی پنجره، ریل‌ های جانبی و ریل‌ های نرده‌ ای هم اشاره کرد.

کاربرد پروفیل زد پرلین چیست؟

از پروفیل زد نیز به جز استفاده در سازه‌ های سبک در ساخت پارکینگ، زیرسازی سقف دارای شیب، سالن‌ های ورزشی، کشتی سازی، ایستگاه‌ های سوخت ­رسانی، انبارها و ساختمان‌ های صنعتی نیز استفاده می‌‌کنند.

ویژگی پروفیل زد

استحکام بالا در مقابل وزن کم و سبک از جمله ویژگی‌ پروفیل زد است. به سبب این ویژگی، در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است. قیمت پروفیل زد در مقایسه با سایر پروفیل‌ها به صرفه است. همچنین سازگاری بالا در محیط زیست و تحمل بارهای کششی نیز از دلایلی است که پرلین زد را محبوب‌تر ساخته است.

مهمترین ویژگی پروفیل سی

سبکی، استحکام بالا، مقاومت در برابر شکستگی و خوردگی از جمله ویژگی‌ پروفیل سی است. تهیه و تولید آن از سایر پروفیل‌ ها آسان تر است. همچنین مونتاژ آن‌ ها سریع تر اتفاق می‌ افتد و به سرعت می‌ توانند جایگزین و مورد استفاده در سازه‌ هایی با اسکلت فلزی شوند. همچنین پروفیل سی برای مناطق زلزله خیز ایران به دلیل وزن سبک و استحکام بالا مناسب است.

 

سی پرلین و زد پرلین چه تفاوتی با هم دارند؟

برای درک تفاوت اساسی بین پره فولادی مقطع C و جنس استیل مقطع Z، باید درک مناسبی از جنس جنس استیل مقطع C/Z داشته باشیم. در ادامه در مورد جنس استیل مقطع C و جنس استیل مقطع Z صحبت می کنیم.

 

  •  با وجود اینکه متریال هر دو یکسان است اما شکل و کاربرد هر یک از آن‌‌ها نیز متفاوت است.  به عنوان مثال پرلین z  بسیار یکپارچه تر از نوع c  عمل می‌ کند. زیرا مماس اینرسی آن در سی زد از سی  پرلین بزرگتر است.
  •  پروفیل  پرلین زد را در سازه‌ هایی که مقاطع و دهانه‌ بسته دارند، می‌‌توان به شکل امتدادی از آن‌ها استفاده کرد. اما پروفیل سی پرلین چنین کاربردی ندارد.
  •  قدرت همپوشانی زد پرلین از سی پرلین بیشتر است.
  •   نصب و محاسبه پروفیل سی پرلین از پروفیل زد پرلین کمی آسان‌تر است.
  •   قیمت پروفیل زد از قیمت پروفیل سی بیشتر است.
  •  در سازه هایی که سقف با پنل‌ های گیره دار و ثابت نصب شده باشد، از پروفیل زد پرلین استفاده می‌ شود.
  •  در سازه‌ های تک دهانه، اسکلت فلزی و دیوارهای نگهدارنده از پروفیل سی ­پرلین استفاده می‌ شود.
  • زاویه بین جنس استیل C شکل و جنس استیل Z شکل متفاوت است.
  • زاویه گنجانده شده از جنس استیل C شکل 90 درجه و زاویه موجود در جنس پروفیل Z شکل کمتر از 90 درجه، حدود 60-75 درجه است.
  • در مقایسه با پرلین Z، خواص مکانیکی محورهای قوی و ضعیف پرلین C بسیار متفاوت است.
  • اتصال بین فولاد مقطع C و قاب فولادی معمولاً از اتصال پیچی استفاده می‌کند که باید در محاسبات به عنوان تکیه گاه ساده در نظر گرفته شود، بنابراین مورد دوم در تنش، نتایج محاسبات و ساختار معقول تر است.  بنابراین، علاوه بر سایر نیازهای پردازشی خاص مانند دهانه درها و پنجره ها، بخش فولادی Z شکل و فولاد C شکل برای پره های دیواری و پره های خانه با شیب کم ترجیح داده می‌شود.
  • روکش سقف با شیب زیاد باید Z شکل باشد. هنگامی که شیب سقف کوچک است، مدول مقطع پره فولادی Z شکل کمی بالاتر از شیب فولادی C شکل است، اما تفاوت قابل توجهی نیست. هنگامی که شیب سقف افزایش می‌یابد، استفاده از مدول بخش جناغی فولادی Z شکل به طور متقارن در جهت عمودی افزایش می‌یابد. بنابراین پره فولادی Z شکل برای سقف هایی با شیب زیاد مناسب است.
  • برای دیوار انتخاب نوع Z و نوع C تفاوت چندانی ندارد.

مصالح ساختمانی که آنها استفاده می‌کنند نقش های متفاوتی دارند، اما C-purlin هنوز به طور گسترده در زندگی امروزی استفاده می‌شود. موارد فوق یک تفاوت اساسی بین پرلین های فولادی C/Z برای درک همه است.

پروفیل از جمله مقاطع توخالی بسته هستند که برای ساخت در و پنجره، در سقف سازه‌ ها و لوله ها و سایر موارد در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. پروفیل سی پرلین، در واقع پروفیلی از جنس فولاد با مقطع باز یا توخالی است که نقش محافظتی در سقف یا دیواره‌ های سازه دارد. پرلین های زد در واقع میله‌ ای با طول معین و مقطعی ثابت هستند که علاوه بر زیر سازی سقف و در سایر سازه‌های دریایی نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. کاربرد، قدرت محاسبه و نصب، همپوشانی و قیمت آن‌‌ها از جمله تفاوت‌ های عمده‌ ای هستند که آن‌ ها را از همدیگر متمایز می‌‌کند.

لازم به ذکر است این مطلب از دانشنامه آهن ملل تبین شده بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان