پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ + هواشناسی هرمزگان فردا

در این خبر به پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ + هواشناسی هرمزگان فردا
صفحه اقتصاد -

اداره کل هواشناسی هرمزگان برای امروز در استان ناپایداری جوی و دریایی پیش بینی کرده است.

هواشناسی هرمزگان ۴ آبان؛ خلیج فارس مواج است

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: امروز در سواحل و جزایر استان در ساعات صبح مه رقیق و در طول روز غبار محلی پیش بینی می شود.

سعیده خوارزمی افزود: تا قبل از ظهر با نفوذ یک توده بارشی از جنوب غرب، در مناطق دریایی و سواحل (بویژه جزایر خلیج فارس در محدوده سیری و بوموسی) رگبار باران و رعدوبرق و تندبادلحظه ای پیش بینی می شود.

وی گفت: همچنین در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات و مناطق مستعد استان افزایش ابر بااحتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق پیش بینی می شود و در مناطقی که شرایط بارشی مهیا نیست، ناپایداری به صورت تند باد لحظه ای، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد که توصیه می شود از صعود به ارتفاعات و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری شود.

خوارزمی افزود: امروز خلیج فارس با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی مواج خواهد بود. سرعت باد به محدوده ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۲۰۰ سانتیمتر خواهد رسید. همچنین وقوع تندباد لحظه ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق در برخی مناطق پیش بینی می شود.

در ساعات صبح دریای عمان و نیمه شرقی تنگه هرمز با افزایش بادهای جنوب شرقی متلاطم پیش بینی می شود. بیشینه سرعت باد در محدوده ۳۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۱۲۰ سانتیمتر خواهد رسید. اما در ساعات بعدازظهر با تغییر سوی جریانات، وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی-شمال غربی با سرعتی در محدوده ۴۰ کیومتر بر ساعت بویژه در تنگه هرمز پیش بینی می شود.

وی گفت: وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی طی روز شنبه پنجم آبان ماه نیز بویژه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت و از بعدازظهر یکشنبه تا پایان روز سه شنبه ۸ آبان ماه با شدت بیشتر در غالب نقاط دریایی استان تداوم خواهد داشت و سبب مواج شدن مناطق دریایی استان بویژه خلیج فارس خواهد شد که توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی در این مناطق خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان بویژه بنادر غربی صورت گیرد، با توجه به وزش بادهای شدید در نیمه غربی خلیج فارس توصیه می شود از رفت و آمد به استانهای همجوار (بوشهر و خوزستان) و همچنین تردد به کشورهای حاشیه خلیج فارس خودداری شود.

به لحاظ دمایی نوسانات دمایی، تغییرات ۱ تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

تداوم ناپایداری دریایی؛ سرعت باد در خلیج‌فارس به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد

رییس اداره هواشناسی قشم گفت: با توجه به بیشینه سرعت باد شمال غربی به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت به افزایش ارتفاع موج دریا در خلیج فارس تا ۲ متر (۲۰۰ سانتی متر - هفت پا) هشدار داده می‌ شود.

محمد کاملی دیرستانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری، در سواحل و جزایر استان در ساعت های صبح مه رقیق و در طول روز غبار محلی پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: تا قبل از ظهر با نفوذ یک توده بارشی از جنوب غرب، در مناطق دریایی و سواحل (به ویژه جزایر خلیج فارس در محدوده سیری و ابوموسی) رگبار باران، رعدوبرق و تندبادلحظه ای مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم با اشاره به اینکه در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در بلندی ها و مناطق مستعد استان افزایش ابر با احتمال رگبار پراکنده باران و رعدوبرق پیش بینی می شود، توضیح داد: در این مدت در مناطقی که شرایط بارشی مهیا نیست، ناپایداری به صورت تند باد لحظه ای، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد که توصیه می شود هرمزگانی ها از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنند.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری دریا، امروز خلیج فارس با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی مواج خواهد بود و سرعت باد به محدوده ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۲۰۰ سانتی متر خواهد رسید؛ همچنین وقوع تندباد لحظه ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق در برخی مناطق پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه در ساعت های صبح دریای عمان و نیمه شرقی تنگه هرمز با افزایش بادهای جنوب شرقی متلاطم پیش بینی می شود، گفت: بیشینه سرعت باد در محدوده ۳۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا تا ۱۲۰ سانتی متر خواهد رسید؛ اما در ساعت های بعدازظهر با تغییر سوی جریانات، وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی - شمال غربی با سرعتی در محدوده ۴۰ کیومتر بر ساعت به ویژه در تنگه هرمز پیش بینی می شود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم بیان کرد: وزش بادهای نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی طی روز شنبه پنجم آبان ماه نیز به ویژه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت و از بعدازظهر یکشنبه تا پایان روز سه شنبه هشتم آبان ماه با شدت بیشتر در بیشتر نقاط دریایی استان تداوم خواهد داشت و سبب مواج شدن مناطق دریایی استان به ویژه خلیج فارس خواهد شد.

وی اظهار کرد: از این رو توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی در این مناطق خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان به ویژه بنادر غربی صورت پذیرد.

کاملی دیرستانی تصریح کرد: با توجه به وزش بادهای شدید در نیمه غربی خلیج فارس توصیه می شود از آمد و شد دریایی به استان های همجوار (بوشهر و خوزستان) و همچنین تردد به کشورهای حاشیه خلیج فارس خودداری شود.

وی افزود: در این مدت به لحاظ دمایی نوسانات دمایی، تغییرات یک تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم کمینه دما و بیشینه رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۴ درجه و ۸۵ درصد و شهر قشم را ۲۸ و ۸۶ درصد اعلام کرد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌ النهار گرینویچ قرار دارد.

مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌ آید.

خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود، که حاصل پیوند ۲ رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌ شود.

عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، نزدیک به ۹۰ متر است.

طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

عریض‌ترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است.

عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.

جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس را به ۲ دسته «جزایر مسکونی» و «جزایر غیر مسکونی» می توان تقسیم بندی کرد.

جزایر مسکونی خلیج فارس شامل جزایر قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان، ابوموسی، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، جزیره فارسی، خارک و خارکو است.

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس نیز شامل جزایر فرورگان، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین، ام سیله - گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه دندون، مُطاف، مُرغی، جزیره میر مُهَنّا و چراغی است.

جزیره قشم که در منابع تاریخی از آن به نام های کوان، ابرکافان، ابرکمان، برخت، طویله، بنی، لافت، کشم و سرانجام قشم یادشده، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد