مقایسه خرید نقدی و اقساطی خودرو؛ کدام روش برای شما مناسبتر است؟
مقایسه خرید نقدی و اقساطی خودرو؛ انتخابی بین افزایش هزینهها و فشار مالی! خرید اقساطی خودرو، باوجود نرخ بهره و هزینههای مالی، در پاسخ به قیمتهای بالا و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان، به گزینهای محبوب تبدیل شده است.

به نقل از فرارو، خودروهایی که روزگاری ارزان محسوب میشدند، اکنون قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون دارند و بسیاری از خریداران واقعی دیگر قادر به خرید نقدی نیستند و به سراغ روشهای خرید اقساطی میروند. در این میان، ایرانخودرو و سایپا از اواخر دهه ۹۰، به دلیل فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا، فروش اقساطی را کنار گذاشتهاند؛ اما مونتاژکاران برای حفظ جایگاه خود در بازار، تمرکز بیشتری بر فروش اقساطی خودروها دارند.
دلایل رشد فروش اقساطی خودرو
امروز خودروهای میلیاردی در بازار ایران فراوان شدهاند. خودروی ریرا که توسط ایرانخودرو تولید میشود، عنوان گرانترین سواری داخلی را دارد و در بازار با قیمتی بین یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته میشود.
خودروهایی نظیر شاهین پلاس سایپا که به قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله میشود، دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک تیپ ۲ و ۴ که همگی بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند، نشاندهنده افزایش قابلتوجه قیمت خودروها است. همچنین مدلهای ۲۰۷ اتوماتیک و سورن پلاس EF۷ بنزینی نیز به دسته خودروهای بالای میلیاردی پیوستهاند.
در سوی دیگر، مبنای قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار آزاد از ۶۰۰ میلیون تومان گذشته و بهعنوان نمونه برای مدلهایی مثل شاهین دندهای و ساینا دندهای بین ۶۱۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان درخواست میشود. بنابراین، افزایش قیمت خودروها موجب شده تا توجه به خرید اقساطی رشد چشمگیری داشته باشد.
توقف فروش اقساطی خودروهای داخلی
روش فروش اقساطی خودرو توسط خودروسازان داخلی تقریبا یک دهه پیش به پایان رسید. حجم بالای تقاضا در بازار و عرضه پایین از جانب خودروسازان باعث شد تا فروش اقساطی خودرو متوقف شود. امروزه هر تبلیغ درباره فروش خودرو به شکل اقساطی از سوی ایرانخودرو و سایپا با هشدارهایی همراه است.
این روند نشان میدهد که در سالهای اخیر این دو شرکت مطرح خودروسازی از روش اقساطی استفاده نمیکنند و عرضه اقساطی خودرو تنها به مونتاژکاران محدود شده است؛ شرکتهایی مثل بهمنموتور ، کرمانموتور ، مدیرانخودرو و سایر مونتاژکاران تلاش میکنند تا با این روش جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. علاوه بر این، برخی شرکتها و نمایندگیهای خصوصی نیز خودروهای داخلی را به صورت اقساطی عرضه میکنند.
هزینه نهایی خرید خودرو به صورت اقساطی
خرید اقساطی خودرو، همانند دیگر کالاها، باعث افزایش قیمت نهایی برای خریدار میشود. بهعنوان نمونه، شرکت کرمانموتور در مهر ماه امسال اقدام به فروش اقساطی خودروی KMC SR۳ کرد؛ این خودرو که جایگزین جک S۳ شده است، بهطور نقدی قیمتی در حدود یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان دارد.
اما در فروش اقساطی برای همین خودرو، خریدار باید ابتدا در مرحله پیشپرداخت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت واریز کند و سپس طی چهار مرحله دیگر هر سه ماه یک بار، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بهصورت قسطی پرداخت کند. بنابراین خریدار طی یک سال برای خودرویی که قیمت نقدی آن یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان است، باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کند.
همچنین، شرکتهای خصوصی خودروهای داخلی را به صورت اقساطی عرضه میکنند. بهعنوان نمونه، یکی از این شرکتها خودرو کوییک S مدل ۱۴۰۳ را با پیشپرداخت تقریبی ۱۵۸ میلیون تومان به فروش میرساند. خریدار باید پس از سه ماه در مرحله دوم مبلغی معادل ۸۶ میلیون تومان دیگر پرداخت کند. پس از آن، اقساط ماهانه بر اساس دوره بازپرداخت انتخابشده از سوی خریدار (۱۲ تا ۶۰ ماه) تعیین میشود و مبلغ هر قسط بین هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون تومان متغیر است.
نظر شما