چه خبر از بازار خودرو؟ قیمت خودرو امروز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ بعد از افزایش قیمت سایپا و ایران خودرو
در این گزارش از صفحه اقتصاد به قیمت خودرو امروز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ بعد از افزایش قیمت سایپا و ایران خودرو پرداخته شده است.
افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای محصولات ایران خودرو و سایپا، زلزلهای در بازار خودرو ایران به راه انداخته است. این افزایش که پس از ماهها کشمکش اجرایی شد، بازار آزاد را نیز تحت تأثیر قرار داد و قیمت بسیاری از خودروها به شکل نجومی بالا رفت. محصولات پرفروش داخلی مانند تارا، دناپلاس و شاهین با جهشهای میلیونی، رکوردهای جدیدی را ثبت کردند. در این گزارش، به بررسی واکنش بازار خودرو به این شوک قیمتی و جزئیات افزایش قیمت محصولات داخلی پرداختهایم.
زلزله قیمتی ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد
افزایش قیمتها در سایپا و ایران خودرو
ایران خودرو و سایپا با دریافت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای، موجی از تغییرات را در بازار خودرو ایجاد کردند. این تغییرات به سرعت به بازار آزاد خودرو منتقل شد و قیمتها در اولین روز جهشی شدند. بررسیها نشان میدهد که تمامی محصولات این دو خودروساز بدون استثنا با افزایش قیمت مواجه شدهاند.
محصولاتی مانند تارا اتوماتیک و دناپلاس توربو اتوماتیک که در رده خودروهای میلیاردی قرار دارند، بیشترین تأثیر را از این گرانیها پذیرفتند. تارا اتوماتیک V۴ با افزایش ۵۲ میلیون تومانی، اکنون به یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان رسیده و دناپلاس توربو آپشنال با رشد ۴۰ میلیونی، به مرز یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان نزدیک شده است.
در خانواده پژو، انواع ۲۰۷ و ۲۰۶ نیز با افزایش قابل توجه قیمتها همراه بودند. در حالی که ۲۰۷ با جهش ۱۱ تا ۲۴ میلیون تومانی، جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده، مدلهای ۲۰۶ نیز رشد قیمتی مشابهی را تجربه کردهاند.
رکوردداران افزایش قیمت ایران خودرو
در میان محصولات ایران خودرو، تارا اتوماتیک V۴ با جهش ۵۲ میلیون تومانی در صدر قرار گرفت. این خودرو که یکی از پرفروشترین مدلهای بازار است، اکنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.
دناپلاس توربو اتوماتیک نیز با افزایش ۴۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان نزدیک شد. دنا پلاس ۶ سرعته و دنا بورسی با افزایشهای کمتر، همچنان جزو خودروهای محبوب بازار باقی ماندند.
محصولات سایپا نیز از این روند مستثنا نبودند. شاهین G سانروف با رشد ۲۱ میلیون تومانی، بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای سایپا تجربه کرد. کوییک و ساینا نیز با رشد بین پنج تا ۱۲ میلیون تومان، خود را در محدوده قیمتی ۴۵۰ تا ۵۶۲ میلیون تومان قرار دادند.
واکنش بازار به افزایش قیمت کارخانهای
این افزایش قیمت کارخانهای، تأثیری مستقیم بر قیمتها در بازار آزاد داشت. به نظر میرسد که این جهشها به دلیل انتظارات روانی بازار و کمبود عرضه خودروهای داخلی تشدید شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روند، در کوتاهمدت میتواند بازار را تحت فشار بیشتری قرار دهد.
بازار خودرو ایران همواره تحت تأثیر سیاستهای قیمتی کارخانهها بوده است. افزایش قیمت ۳۰ درصدی اخیر، نشاندهنده آن است که این سیاست همچنان به عنوان عاملی تعیینکننده در بازار باقی مانده است.
محصولات سایپا از شاهین تا کوییک
شاهین G سانروف که یکی از پرچمداران سایپا در بازار محسوب میشود، با رشد ۲۱ میلیون تومانی به رکورد جدیدی دست یافت. این خودرو که به دلیل طراحی مدرن و امکانات مناسب خود طرفداران زیادی دارد، اکنون به قیمت قابل توجهی در بازار آزاد معامله میشود.
مدلهای مختلف کوییک نیز با افزایش بین پنج تا ۱۲ میلیون تومان همراه بودند. در حال حاضر، این خودروها در بازه قیمتی ۴۳۳ تا ۵۶۲ میلیون تومان قرار دارند. ساینا S معمولی و دوگانهسوز نیز با رشد چهار و ۱۱ میلیون تومانی، از این افزایش قیمت عقب نماندند.
نقش سیاستهای قیمتی در آشفتگی بازار خودرو
یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمتها در بازار خودرو، سیاستهای قیمتی خودروسازان است. افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای، بار دیگر نشان داد که این سیاستها میتوانند تأثیری گسترده بر بازار آزاد داشته باشند.
برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمتها میتواند به کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان منجر شود و رکود بیشتری در بازار ایجاد کند. با این حال، خودروسازان این افزایش را برای جبران هزینههای تولید ضروری میدانند.
کلام آخر
بازار خودرو ایران بار دیگر تحت تأثیر سیاستهای قیمتی خودروسازان دچار نوسان شد. افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای، شوک بزرگی به بازار وارد کرد و قیمتها به شکل نجومی افزایش یافت.
محصولاتی مانند تارا، دناپلاس و شاهین با جهشهای میلیونی، بار دیگر رکوردهای قیمتی را شکستند و مصرفکنندگان را در شرایط دشوارتری قرار دادند. در روزهای آینده، باید دید که آیا بازار به تعادل خواهد رسید یا این افزایش قیمتها ادامه خواهد داشت.
نظر شما