بازی پشت پرده خرید لاستیک دولتی | این بار شما بازنده هستید
چگونه با ثبتنام لاستیک دولتی در سایتهای ویژه، هزینههای اضافی به جیب میزنند؟در ادامه می خوانید.
در حالی که مشکلات اقتصادی کشور در سالهای اخیر گریبانگیر اقشار مختلف مردم بوده، خودروهای اقتصادی همچنان در معضل گرانی لاستیک دست و پنجه نرم میکنند. هرچند به نظر میرسید با اعطای مجوز افزایش قیمت به کارخانههای لاستیکسازی، این بحران در بازار تایر کمی فروکش کند، اما هنوز شکاف قیمتها در بازار آزاد بهطور کامل برطرف نشده است. در این میان، بسیاری از رانندگان که مجبور به استفاده از خودروهای اقتصادی هستند، بهدنبال لاستیکهای دولتی هستند، اما فرآیند دشوار و هزینههای جانبی خرید این تایرها، راهی را برای کاهش هزینهها فراهم نکرده است. در این مقاله، به بررسی وضعیت بازار لاستیک و چالشهای پیشروی خریداران میپردازیم.
گزارشهای میدانی از بازار لاستیک خودروهای اقتصادی
در چند ماه گذشته، بازار لاستیک در ایران تغییرات زیادی را تجربه کرده است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این بازار وجود دارد، گرانی بیوقفه لاستیکهاست. پس از اعطای مجوز افزایش قیمت به کارخانههای تولید لاستیک، بسیاری از تحلیلگران امید داشتند که شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد کاهش یابد، اما واقعیت چیزی متفاوت بود. در حالی که قیمت تایرهای برخی از خودروهای سواری کاهش یافته و در برخی موارد حتی برابر با قیمت کارخانه شده، اما برای خودروهایی که از لاستیکهای پرمصرف مانند پراید و پژو استفاده میکنند، همچنان اختلاف قیمتهایی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازار آزاد مشاهده میشود. این افزایش قیمت بهویژه برای خودروهای اقتصادی فشار زیادی را بر دوش صاحبان این خودروها وارد کرده است.
لاستیکهای موجود در بازار، اعم از ایرانی، وارداتی و حتی قاچاق، بهراحتی در دسترس هستند، اما نکته مهم این است که قیمت آنها در بازار آزاد همچنان بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است. بهطور مثال، تایرهای مناسب خودروهای پراید و پژو که تقاضای زیادی دارند، بهخصوص در بازههایی از سال که تقاضا بیشتر میشود، به قیمتهایی عرضه میشوند که حتی از تایرهای سایز بزرگتر هم بالاتر میروند. این مسأله بهطور خاص برای کسانی که از خودروهای اقتصادی استفاده میکنند، به یک معضل تبدیل شده است.
چرا تایرهای کرهای محبوب شدهاند؟
یکی از نکات جالب بازار لاستیک در ایران، جلب توجه بسیاری از خریداران به لاستیکهای کرهای قاچاق است. این لاستیکها که عمدتاً تاریخ تولید آنها به سالهای ۲۰۱۹ و بعد از آن میرسد، در بازار ایران بهوفور یافت میشوند. گرچه بسیاری از فروشندگان در بازار تهران بر این باورند که کیفیت این تایرها از بسیاری از لاستیکهای ایرانی و چینی بهتر است، اما واقعیت این است که تاریخ مصرف بسیاری از این تایرها منقضی شده است و خرید آنها ممکن است خطراتی بههمراه داشته باشد. برای رانندگان خودروهای اقتصادی، این لاستیکها یک گزینه جذاب هستند، چراکه قیمت آنها بهطور قابل توجهی پایینتر از لاستیکهای ایرانی و چینی است، اما باید توجه داشت که عمر مفید لاستیکها حدود چهار سال است و استفاده از تایرهای قدیمی میتواند خطرساز باشد.
چالشهای خرید لاستیک دولتی
بهمنظور کنترل قیمتها و کاهش فشار اقتصادی بر روی رانندگان، دولت اقدام به راهاندازی سامانههایی برای فروش لاستیک دولتی کرده است. این لاستیکها که با قیمتهای پایینتری نسبت به بازار آزاد عرضه میشوند، در ابتدا بهنظر میرسید که میتوانند بهعنوان یک راهحل برای خریداران خودروهای اقتصادی عمل کنند، اما متاسفانه مشکلات زیادی در مسیر این طرح وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی این است که سامانههای فروش لاستیک دولتی بهصورت منظم کار نمیکنند و بسیاری از افرادی که برای خرید لاستیک دولتی ثبتنام کردهاند، به دلیل مشکلات فنی یا عدم امکان ثبتنام بهموقع، از خرید آن محروم میشوند.
علاوه بر این، فروش لاستیک دولتی تنها از طریق نمایندگیهای خاص یا سایتهای مخصوص انجام میشود که برخی از آنها نیازمند ثبتنامهای پیچیده و پرداخت هزینههای اضافی مانند هزینه پستی هستند. در این میان، کافینتها بهعنوان واسطههایی عمل میکنند که برای ثبتنام لاستیک دولتی از مشتریان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکنند. همچنین، هزینههای پستی برای ارسال هر حلقه لاستیک از کارخانه به آدرس خریدار نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است. این موارد باعث میشود که قیمت نهایی لاستیک دولتی به اندازهای بالا باشد که دیگر تفاوت چندانی با قیمتهای بازار آزاد نداشته باشد.
درنهایت؛باوجود تلاشهایی که برای تنظیم بازار لاستیک خودروهای اقتصادی صورت گرفته است، هنوز مشکلات زیادی در این حوزه باقی مانده است. گرانی و افزایش قیمت تایرها، فروش لاستیکهای با تاریخمصرف منقضی و مشکلات سامانههای دولتی برای فروش لاستیک دولتی، همه از عواملی هستند که فشار زیادی بر دوش رانندگان خودروهای اقتصادی گذاشته است. از طرف دیگر، بازار آزاد لاستیک همچنان با مشکلاتی نظیر قیمتهای بالای تایرهای پرمصرف مواجه است که بهویژه برای خانوادههای کمدرآمد دردسرساز است. برای رفع این مشکلات، نیاز به راهحلهای جدیتر و جامعتر از سوی مسئولان وجود دارد تا بتوان بازار لاستیک را بهطور واقعی تنظیم و به نفع مصرفکنندگان ساماندهی کرد.
نظر شما