اولین خودرو تمام برقی سوزوکی وارد میدان شد | آیا «ئی ویتارا» همتراز رقبای قوی بازار خواهد بود؟
در این گزارش از صفحه اقتصاد به معرفی کامل «ئی ویتارا» اولین خودروی تمام برقی سوزوکی پرداخته و بررسی کردهایم که آیا این خودرو توانایی رقابت با برندهای معتبر بازار را دارد یا خیر.
سوزوکی با معرفی اولین خودروی تمام برقی خود با نام «ئی ویتارا» در تلاش است تا در بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی جایی برای خود باز کند. این خودرو که تابستان آینده عرضه خواهد شد، قرار است با طراحی جدید، امکانات ویژه و سیستمهای پیشرفتهای که در اختیار دارد، توجه طرفداران خودروهای شاسیبلند و الکتریکی را جلب کند. سوال اصلی این است که آیا این محصول جدید سوزوکی میتواند با دیگر برندهای قدرتمند رقابت کند و جایی برای خود در این بازار پررقابت به دست آورد؟
بازطراحی و امکانات ویژه در «ئی ویتارا»
سوزوکی در طراحی این خودرو الکتریکی جدید از مدل مفهومی «ئیویاکس» که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، الهام گرفته است. ظاهر «ئی ویتارا» با گلگیرهای بزرگ و روکشهای ضخیم در اطراف بدنه، ظاهری مقاوم و نزدیک به خودروهای آفرود کلاسیک دارد. نمای جانبی و جلوی خودرو همچنین بهگونهای طراحی شده که برای رانندگی در مسیرهای ناهموار مناسب به نظر برسد. سیستم چهارچرخ متحرک برقی «آلگریپـئی» (ALLGRIP-e) با اکسلهای مستقل در جلو و عقب، به این خودرو امکان عبور از زمینهای دشوار و ناهموار را میدهد. حالت تریل (Trail) در این سیستم، با شبیهسازی عملکرد دیفرانسیل لغزش محدود، به «ئی ویتارا» قدرت بیشتری برای مقابله با مسیرهای ناهموار میبخشد.
این خودرو با باتریهای ۴۹ و ۶۱ کیلوواتساعتی عرضه میشود و انتظار میرود که مدل دیفرانسیل جلو با باتری ۴۹ کیلوواتساعتی بردی کمی بیشتر از ۳۲۲ کیلومتر و مدل چهارچرخ متحرک با باتری ۶۱ کیلوواتساعتی حدود ۴۰۲ کیلومتر برد داشته باشد. این امکانات میتواند برای رانندگانی که بهدنبال خودرویی با کارایی بالا در مسیرهای شهری و خارج از شهر هستند، جذاب باشد.
ویژگیهای فنی و ساختاری جدید
«ئی ویتارا» بر روی پلتفرم جدید سوزوکی با نام «هارتکتـئی» (HEARTECT-e) ساخته شده که به طور خاص برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است. این پلتفرم نه تنها ساختاری سبک و مقاوم دارد، بلکه به خاطر ولتاژ بالای آن، زمان شارژ باتری را نیز کاهش میدهد. همچنین در داخل کابین، پنل دیجیتالی که از جلوی راننده تا مرکز خودرو امتداد دارد، اطلاعات مهم رانندگی و همچنین سیستم سرگرمی و اطلاعاتی را به راننده ارائه میدهد. زیر این صفحهنمایشها، دکمههای کنترل تهویه هوا و یک کنسول مشکی براق قرار گرفته که مجهز به پد شارژ بیسیم، جا لیوانی و سلکتور دنده است.
یکی از نقاط قوت این خودرو در فضای داخلی، طول بیشتر آن نسبت به مدلهای قبلی است. «ئی ویتارا» با طول حدود ۴۲۷۵ میلیمتر، ۲۰۰ میلیمتر از نسخه هیبریدی فعلی خود طولانیتر است که این افزایش در طول باعث افزایش فاصله بین محورهای جلو و عقب و در نتیجه ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان میشود. این خودرو نهتنها در ظاهر، بلکه از نظر فضا و راحتی داخلی نیز پیشرفت کرده است و برای خانوادهها گزینهای مناسب محسوب میشود.
قیمت و بازار هدف «ئی ویتارا»
با اینکه هنوز قیمت نهایی این شاسیبلند برقی اعلام نشده، اما کارشناسان بازار خودرو انتظار دارند که قیمت آن از حدود ۳۹ هزار دلار آغاز شود. این قیمت، «ئی ویتارا» را در دسته خودروهای متوسط الکتریکی قرار میدهد که برای بسیاری از مشتریان، یک گزینه رقابتی با قیمت مناسب خواهد بود. سوزوکی قصد دارد این خودرو را در بازار انگلستان و سایر کشورهای اروپایی عرضه کند و همچنین هند بهعنوان محل تولید این خودرو در نظر گرفته شده است.
بازار خودروهای برقی بهسرعت در حال گسترش است و برندهای مختلف تلاش میکنند تا با معرفی محصولات جدید و رقابتی، سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهند. سوزوکی نیز با ارائه «ئی ویتارا» در تلاش است تا در این بازار نوظهور جایگاه خود را تقویت کند و مشتریان وفادار خود را نیز راضی نگه دارد.
کلام آخر
«ئی ویتارا» میتواند برای سوزوکی یک شروع جدید و مهم در بازار خودروهای الکتریکی باشد. با طراحی بهروز، امکانات رفاهی و امنیتی پیشرفته و عملکردی که وعده برد بالا و مصرف بهینه دارد، این خودرو میتواند بهعنوان یک شاسیبلند محبوب مطرح شود. اگرچه هنوز برخی جزئیات از جمله برد دقیق و قیمت نهایی آن مشخص نیست، اما سوزوکی با این محصول جدید، گام بزرگی بهسوی آیندهای پایدارتر و سبزتر برداشته است.
نظر شما