در گفتگو با محمدرضا اعلمی کارشناس اقتصادی مطرح شد:

راهکار خروج بازار بورس از وضعیت کنونی برون‌رفت از اقتصاد دستوری است

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بازار بورس به خاطر عدم درک درست اولویت‌های تصمیم‌گیری هر روز ضعیف‌تر از دیروز شده است و هر روز درگیر تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه است.

راهکار خروج بازار بورس از وضعیت کنونی برون‌رفت از اقتصاد دستوری است
صفحه اقتصاد -

سمیرا عسکری - محمدرضا اعلمی در گفتگو با صفحه‌اقتصاد گفت:‌ چرایی وضعیت کنونی بازار بورس سوالی است که جواب به آن می‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات کشور باشد. وضعیتی که اگر به درستی درک شود می‌تواند منشا آثار مثبتی برای مردم باشد.

برخی مسئولان یا نمایندگان مجلس آشنایی به مختصات بازار بورس ندارند

وی افزود: قبل از پرداختن به وضعیت حال حاضر بازار بورس باید نکته‌ای مهم را اشاره کنم. گاهی در ادبیات برخی مسئولان و اخیرا برخی از نمایندگان مجلس شنیده می‌شود که «ما می‌خواهیم یک اقدام اصلاحی در قانون مالیات یا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ... انجام دهیم ولی با مقاومت سرمایه‌داران مواجه می‌شویم و سرمایه داران، سهامداران خرد را سپر بلای خود می‌کنند و توسط قرمز کردن شاخص کل مقابل این تصمیم درست ما می‌ایستند.» این اظهارنظرها که توسط برخی در برنامه‌های زنده‌ بعضی رسانه‌های فراگیر بسط داده می‌شود به دلیل عدم درک صحیح از مختصات بازار بورس و شاخص‌های آن است.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: این موضوع را با یک مثال برایتان تشریح می‌کنم. شاخص‌های سنجش سلامتی یک انسان چیست؟ میزان قند خون و فشار خون. حال فرض کنید که قرار است یک نفر مورد عمل جراحی قرار گیرد. بار‌ها دیده شده است که به خاطر قند خون بالا عمل جراحی فرد به تاخیر افتاده است یا عمل جراحی به کلی کنسل شده است. بنابراین مجلس و دولت باید به شاخص‌های بازار بورس به عنوان نماگر‌های صحت‌سنجی نگاه کنند نه ابزاری در دست مخالفان تصمیماتشان.

اعلمی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم باید اصلاح این نوع نگاه‌ها در بدنه‌ تصمیم‌گیری باشد. شما می‌خواهید قانون گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه‌گذاری در طلا را همزمان با قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم وضع کرده و اجرا کنید. لطفا خودتان را جای طلا فروشان بگذارید، آیا حاضرید تن به شفافیت بدهید؟

تصمیم درست در زمان درست با در نظر گرفتن اولویت‌ها سبب رسیدن به نتیجه می‌شود

وی ادامه داد: البته که موافق‌گرفتن مالیات از عایدی سرمایه‌گذاری بر روی طلا هستم و امیدوارم که این کار سبب هدایت پول به سمت بازار سرمایه شود. اما تصمیم درست در زمان درست با در نظر گرفتن اولویت‌ها سبب رسیدن به نتیجه می‌شود و این عدم درک درست از بازار به معنای عرضه و تقاضا، سبب بروز بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی می‌شود.

گفتگو با محمدرضا اعلمی

نقد قشر سرمایه‌دار با این ادبیات دور از انصاف است

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه یک نوع نگاه منفی نسبت به قشر سرمایه‌دار وجود دارد و برخی برنامه‌های رسانه‌های فراگیر به جای پرداختن به دلایل منطقی تصمیمات اخذ‌شده به اظهارنظر‌هایی نظیر این مطلب می‌پردازند که «کارمندان فلان عدد مالیات می‌دهند و فلان شرکت به اندازه کل کارمندان کشور معافیت مالیاتی دارد و ما برای اجرای عدالت باید جلوی این عدم پرداخت مالیات از سوی سرمایه داران را بگیریم». سوال اینجاست که این شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به سرمایه داران است یا متعلق به دولت؟ اشکالی ندارد که شما گرفتن مالیات را در دستور کار قرار دهید ولی نقد قشر سرمایه‌دار با این ادبیات دور از انصاف است.

گرفتن مالیات در شرایط حال حاضر به نفع جهش تولید است؟

اعلمی عنوان کرد:‌اکثر شرکت‌های بورسی یا دولتی هستند یا شبه دولتی و بخش خصوصی کلا سهم کمی از اقتصاد ایران را دارد. امیدوارم ذهنیت ضد سرمایه‌داری برخی ما را به دام اقتصاد کمونیستی نیاندازد. سوال بعدی این است که آیا گرفتن مالیات در شرایط حال حاضر به نفع جهش تولید است؟

کارشناس اقتصادی بیان کرد: فلسفه‌ گرفتن مالیات بیشتر از بنگاهی که ارزش افزوده‌ بیشتری تولید می‌کند نسبت به بنگاه‌های دیگر برابر با عدالت است؟ کدام عدالت می‌گوید که کسی که بهتر کار می‌کند را بیشتر جریمه کنید؟ سوالات و مطالب فوق یک نوع سردرگمی را ایجاد نموده است که سبب اصلی وضعیت فعلی بازار بورس است.

بازار بورس درگیر در تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه است

وی عنوان کرد:‌ بازار بورس به خاطر عدم درک درست اولویت‌های تصمیم‌گیری هر روز ضعیف‌تر از دیروز شده است. یک روز درگیر ریسک سیستماتیک مناقشات منطقه‌ای و جنگ است و هر روز درگیر تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه است.

اعلمی خاطرنشان کرد:‌ پس از پایان پذیرفتن ریسک درگیری مستقیم ایران در مسائل منطقه‌ای شاهد مثبت‌شدن سه روزه‌ بازار بورس بودیم و پس از آن به لطف ریسک‌های سیستماتیک ایجاد شده توسط مسئولان شاهد منفی شدن چهارده روزه‌ بازار هستیم. بازاری که در ۳ روز حدود ۵ درصد مثبت می‌شود و بیشتر از آن ۵ درصد را در چهارده روز منفی شدن جبران می‌کند؛ بازار ضعیف و کم رمقی که توانی برای برخواستن ندارد.

برخی به جای پاسخگویی در مقابل بازار روزه سکوت گرفته‌اند

کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ اینقدر حال عمومی بازار بورس بد است که برخی به جای پاسخگویی در مقابلش روزه سکوت گرفته‌اند. این در حالی است که با پاک کردن صورت مساله، مساله حل نشده و کماکان مسائل حل نشده بر روی هم انباشت می‌شود.

اعلمی تاکید کرد: برای وضعیت حال حاضر بازار راهکار وجود دارد که به صورت کلی در برون‌رفت از یک اقتصاد دستوری امکان‌پذیر است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد