چرا تصادف جاده ای زیاد شده است؟ | چگونه در جاده تصادف نکنیم؟
پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش سوانح جادهای و ارتقای ایمنی سفرها از ابتدای اسفند آغاز شده است.

میانگین آمار تلفات روزانه تصادفات در ایران ۴۸ نفر است، اگر این عدد را در کنار تعداد شهدای جنگ تحمیلی ۸ساله ایران بگذاریم ( در جبههها بهطور میانگین روزانه ۵۳ شهید داشتیم)، آنگاه درک بهتری از وضعیت خواهیم داشت. در عین حال آمارها نشان میدهد در حالی که در سال ۱۳۹۳ میزان تلفات تصادفات رانندگی ۱۶هزار و ۸۷۲ نفر بوده این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۲۰هزار و ۴۵ نفر افزایش داشته است. دادههای منتشر شده توسط این پویش نشان میدهد که در ۱۰ سال اخیر شش عامل «سرعت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله ایمنی»، «رانندگی خطرناک و سبقت غیرمجاز»، «خستگی و خوابآلودگی راننده»، «کیفیت و نقص فنی خودرو»، «وضعیت نامناسب جادهها» و در نهایت «عدم توجه به علائم و استفاده از تلفن همراه» در تصادفات جادهای نقش مهمتری داشتهاند. در عین حال، سهم این شش عامل یکسان نیست و هر کدام وزن متفاوتی در تصادفها دارند.
«سرعت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله ایمنی» بر اساس دادههای این پویش، عامل ۳۰درصد تصادفات است و پس از آن «رانندگی خطرناک و سبقت غیرمجاز» قرار میگیرد که سهم ۲۰ درصدی در حوادث رانندگی دارد. در نتیجه، رعایت این دو عامل میتواند تصادفات را به نصف کاهش دهد. اما در عین حال نباید تاثیر عاملی را فراموش کرد که به نظر میرسد در سالهای اخیر سهمش در تصادف افزایش یافته است؛ «کیفیت و نقص فنی خودرو.» گرچه بر اساس دادهها، این عامل نقش ۱۵درصدی در تصادفات جادهای دارد اما با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو و کاهش توجه به ایمنی، در سالهای اخیر توانسته سهم بیشتری را در تصادفات به دست آورد. از این رو باید در کنار دو عامل گفته شده، گزینه «کیفیت و نقص فنی خودرو» را هم به عنوان عامل اصلی تصادفات در نظر گرفت. درهمین راستا مسافران نوروزی پیش از سفر باید نسبت به ایمنی خودروهایشان اطمینان حاصل کنند و سپس عازم مسافرت شوند.
نظر شما