هاوینگ بیت کوین چیست و چرا مهم است؟

ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با هاوینگ بیت کوین و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم.

هاوینگ بیت کوین چیست و چرا مهم است؟
صفحه اقتصاد -

در دنیای امروز یکی از پرهیجان‌ترین بازارهای مالی که پس از سالها توانست خودش را در جوامع مختلف اثبات کند، بازار ارزهای دیجیتال است. این روزها افراد زیادی در سراسر جهان به انجام معاملات در این حوزه و کسب درآمد مشغول هستند.

بدون شک بیت کوین به‌عنوان پادشاه رمزارزها نقش کلیدی در این عرصه بازی می‌کند و برای اینکه بتوان از سرمایه‌گذاری در آن به سود رسید، باید اطلاعات جامعی در دست داشت. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با هاوینگ بیت کوین و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کلی از ارز دیجیتال بیت کوین داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که پولی برای مقابله با تورم و جلوگیری از آن که برای هر جامعه ارزشمند خواهد بود. شاید این سوال در ذهن شما ظهور کند که چه چیزی باعث می‌شود که این ابزار بتواند جلوی تورم را بگیرد؟

برای پاسخ به این سوال باید معنای هاوینگ بیت کوین را به‌طوردقیق درک کنید و سپس به ریزوکار آن بپردازید. آیا می‌دانید که پاداش استخراج بلاک‌ها در شبکه bitcoin در زمان‌های مشخصی نصف می‌شود؟ این همان پاسخی است می‌خواهیم در مورد آن با شما گفت‌وگو کنیم.

هاوینگ یا همان halving در لغت به معنای "یک دوم" است که در سازوکار بیت کوین نیز به کار می‌رود. زمانی که استخراج 210 هزار بلاک در این شبکه تکمیل می‌شود، پاداش‌ها نصف می‌شوند که این رویداد حدودا هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد.

ادامه سازوکار تقریبا بدیهی است؛ چراکه با نصف شدن پاداش‌ها میزان استخراج نیز کمتر می‌شود و این اتفاق به جلوگیری از تورم کمک می‌کند. رویداد هاوینگ یک برنامه از قبل تعیین شده است که در شبکه بیت کوین تاثیر بسیار زیادی دارد.

نگاهی به تاریخچه هاوینگ بیت کوین

در سال‌های گذشته انرژی زیادی در جهان برای استخراج ارز پرپتانسیل بیت کوین گذاشته شد که شاید هیچ‌کس باور نداشت که این ارز تا به این حد رشد داشته باشد. ماینرهای مختلفی برای این کار طراحی و وارد بازار شدند و هزینه‌های هنگفتی در این راستا پرداخت شد.

عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است که از جمله آنها می‌توان به سختی شبکه اشاره کرد. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه هاوینگ بیت کوین در این زمینه داشته باشیم، لازم است قیمت آن را در سال‌های اخیر مرور کنیم.

در سال 2009 به ازای استخراج هر بلاک، 50 کوین پاداش داده می‌شد که در آن زمان هنوز افراد زیادی به اهمیت و ارزش این رمزارز واقف نبودند. به دنبال این سازوکار در سال 2012 در ماه نوامبر اولین هاوینگ روی داد که همین مسئله باعث شد تا پاداش استخراج هر بلاک 25 کوین گشت.

پس از 4 سال یعنی در سال 2016 در نهم ماه جولای دومین هاوینگ اتفاق افتاد و پاداش استخراج هر بلاک را از 25 به 12.5 کوین رساند. در آن زمان بازار ارز دیجیتال توانسته بود، خودش را در دل سرمایه‌داران جای دهد و رونق بسیاری داشت.

پس از چند سال پررونق بودن بازار و فرازونشیب‌های زیاد، آخرین هاوینگ در سال 2020 در یازدهم ماه می رخ داد. با این اتفاق پاداش استخراج هر بلاک به 6.25 کوین رسید که همین مسئله باعث جلوگیری از تورم شد و سختی شبکه نیز افزایش یافت.

با شنیدن این تاریخچه قطعا به این مسئله فکر می‌کنید که روزی این پاداش به صفر خواهد رسید و با این اوصاف استخراج بلاک ارزشی نخواهد داشت. این مسئله کاملا بدیهی است اما این کار هنوز به 61 هاوینگ دیگر نیاز دارد و این یعنی 244 سال دیگر این مسئله به وقوع خواهد پیوست.

ممانعت از تورم یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در شبکه بیت کوین به آن توجه شده و یکی از دلایل محبوبیت آن به شمار می‌رود. در ادامه سعی بر این داریم تا در مورد تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

222

تاثیرات هاوینگ روی بیت کوین و بازار ارز دیحیتال

شاید شما نیز این سوال را در ذهن داشته باشید که پس از اتفاق halving چه اتفاقی در بازار ارزهای دیجیتال می‌افتد. آیا این رویداد تاثیر خاصی در این بازار کریپتوکارنسی دارد و توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند؟ پاسخ مثبت است و این را با مرور هش ریت بیت کوین پس از هاوینگ‌ها مشاهده می‌کنید.

حتما می‌دانید که معاملات بسیار متنوعی در این حوزه در حال انجام است و تریدرها و دیگر معامله‌گرها به دنبال فرصتی مناسب برای کسب سود بیشتر هستند. در ادامه سعی بر این داریم تا تاثیرات هاوینگ را به‌طور کلی بررسی کنیم و اطلاعات شما را تکمیل نماییم.

سختی شبکه بیت کوین

همانطور که قبلا اشاره کردیم افراد زیادی در جهان به کمک ماینرها به درآمد می‌رسند. ماینرها وظیفه تامین امنیت شبکه و پردازش تراکنش‌ها را به عهده دارند و منبع درآمدشان از راه کارمزد تراکنش‌ها و پاداش بلاک است.

با کم شدن پاداش استخراج پس از وقوع halving کاملا بدیهی است که سودآوری ماینرها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. به احتمال زیاد با کم شدن سود این دستگاه‌ها، رفته رفته دستگاه‌های قدیمی کنار گذاشته می‌شوند و در مدت زمانی کمی هش ریت بیت کوین نیز کاهش پیدا می‌کند.

در هاوینگی که در یازدهم ماه می سال 2020 اتفاق افتاد، در کمتر از دو هفته نزدیک به 40 درصد هش ریت بیت کوین کاهش پیدا کرد. با این حال تجربه نشان داده است که این مسئله اثری کوتاه مدت دارد و پس از مدتی امید به افزایش قیمت و استفاده از ماینرهای بیشتر وجود دارد.

توجه داشته باشید که با بالا رفتن هش ریت بیت کوین، امنیت شبکه نیز به مراتب بالاتر می‌رود. با بالا رفتن امنیت شبکه، اعتماد سرمایه‌گذاران نیز بیشتر می‌شود و این یعنی در بلند مدت شاهد استقبال افراد زیاد و پرطرفدار شدن این ارز و کل بازار خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: آیا باید منتظر جهش قیمت بیت کوین بعداز هاویینگ باشیم

قیمت بیت کوین

برخی از افراد به هیچ مولفه‌ای در بازار توجه ندارند و مستقیم به سراغ قیمت می‌روند که آیا این رویداد باعث کاهش قیمت می‌شود یا افزایش آن را به دنبال دارد؟ این در حالی‌ است که مولفه‌های بسیار زیادی به همدیگر وابسته هستند و در نهایت موجب فرازونشیب قیمت می‌شوند.

در ابتدا برخی از افراد به این عقیده بودند که پدیده هاوینگ بیت کوین باعث نابودی این ارز خواهد شد؛ چراکه بسیاری از ماینرها با نصف شدن پاداش از کار می‌افتند و قیمت ارز افت شدیدی را متحمل می‌شود؛ اما حقیقت این است که تنها ماینرهای خرد از رده خارج می‌شوندو کمپانی‌های بزرگ با تجهیزات جدید در مقابل این کاهش قیمت دوام می‌آورند تا سیر صعودی جدید آغاز شود.

بنابراین می‌توان این نتیجه کلی را گرفت که شاید پس از رخ دادن این رویداد در هفته‌های اول شاهد کاهش قیمت باشیم، اما پس از آن بدون شک افزایش قیمت خواهیم داشت و یکی از بهترین فرصت‌ها برای ورود به ارزهای ریشه‌دار خواهد بود.

3333

کارمزد نقل و انتقال

با توجه به نکاتی که در این مورد ذکر کردیم، کاملا مشخص می‌شود که تغییر پارامترهایی که ذکر کردیم می‌تواند باعث تغییر کارمزد نقل‌وانتقال گردد. کارمزدی که در نقل‌وانتقالات در نظر گرفته می‌شود با رویداد هاوینگ تغییراتی را به خود خواهد دید.

ارزهای دیجیتال دیگر

همواره رشد قیمت بیت کوین تاثیر به‌سزایی در رشد قیمت ارزهای دیگر داشته و پس از هاوینگ نیز می‌توان منتظر صعود قیمت‌های ارزهای مستعد بود. اگر شما نیز برای سرمایه‌گذاری در این راه می‌خواهید قدم بردارید، در سال آتی می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و از افزایش قیمت‌ها بهره ببرید.

با توجه به مواردی که ذکر شد می‌توان این نتیجه را گرفت که بازار ارزهای دیجیتال پس از هاوینگ بیت کوین شور و شوق بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد و یک اتفاق کاملا مثبت برای بازار محسوب می‌شود. بسیاری از فعالین در این بازار منتظر این رویداد هستند تا بتوانند سودهای کلانی به دست آورند.

سوالات متداول

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد و پاداش استخراج کردن هر بلاک به 3.125 خواهد رسید.

هاوینگ هر چند یکبار اتفاق می‌افتد؟

این رویداد هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد.

آخرین بیت کوین در چه سالی استخراج می‌شود؟

با توجه به اینکه تقریبا هر 4 سال یکبار این رویداد رخ می‌دهد و پاداش در هر رویداد نصف می‌شود، حدودا در سال 2140 آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان