یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

رابطه نسل های Z و آلفا با توسعه و آینده

وقتی جوانان در رقابت های علمی ، هنری ، ورزشی ، شغلی و حرفه ای رتبه های برتر را کسب می کنند ، همه هموطنان بدانها افتخار می کنند . دولت ها و والدین چگونه می توانند موجبات افتخار فرزندان را فراهم کنند و سپس موجب افتخار به فرزندانشان در زمانی که آنها بزرگ می شوند و تحصیل می کنند.

رابطه نسل های Z و آلفا با توسعه و آینده
صفحه اقتصاد -

گاهی از زبان آدم های به ظاهر معمولی در اطراف خودمان جملاتی را میشنویم که بقدری پر مفهوم و تحسین برانگیزست که برای همیشه در ذهن آدمی حک میشوند . در یک مهمانی خانوادگی یک خانم بی ادعا در پاسخ به پرسش ؛ نقش متقابل والدین و فرزندان در اعتبار سازی اجتماعی، اینگونه گفت : [ فرزندان تا کوچک هستند به پدر و مادر خود افتخار می کنند و وقتی بزرگ می شوند ، پدر و مادر باید به وجود آنها افتخار کنند !] این جملات چند سال است در ذهنم حک شده اند .

بطوریکه در حین مطالعات ریسک های کارآفرینی ، بارها و بارها در ذهنم مرور میشود و از خود می پرسم ؟ والدین چکار باید بکنند تا باعث افتخار فرزندان باشند و در سن بازنشستگی و بزرگ شدن فرزندان ، چگونه آنها را پرورش داده باشند که به فرزندان در اجتماع افتخار کنند !؟ چه ویژگیهایی و چه رفتارهایی از والدین موجب افتخار فرزندان و بر عکس چه سرنوشتی و چگونه نحوه زیستنی از فرزندان موجب افتخار والدین می گردد . همین اصل در مورد رابطه متقابل بین جوانان و جامعه نیز صدق می کند .

جوانان پس از والدین ، عاشق کشور خویش ، مام وطن هستند . کشور نیز به وجود جوانان رشید و دانا خود افتخار می کند . وقتی جوانان در رقابت های علمی ، هنری ، ورزشی ، شغلی و حرفه ای رتبه های برتر را کسب می کنند ، همه هموطنان بدانها افتخار می کنند . دولت ها و والدین چگونه می توانند موجبات افتخار فرزندان را فراهم کنند و سپس موجب افتخار به فرزندانشان در زمانی که آنها بزرگ می شوند و تحصیل می کنند ، در صحنه مشاغل می درخشند و تشکیل خانواه می دهند و مسئولیت پذیر میشوند !؟ 

مطالعه خط روند زندگی و کار نسلهای خاموشان و  بیبی بومرها و X ها در ایران نشان می دهند که رفتارها و عملکرد آنها موجب افتخار تک تک فرزندان ایران زمین است . آنها با کمترین امکانات و از سر گذرانیدن تحولات بزرگ اجتماعی - اقتصادی همچون ؛ جنبش مشروطیت و جنگ های اول و دوم جهانی ، نهضت ملی شدن صنعت نفت و سپس انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و جنگ تحمیلی هشت ساله ، فرازها و فرودهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری را طی کرده اند . در میان آن نسل ها زنان و مردان شاخص پرشماری وجود دارند که امروزه موجب افتخار نسل های Y و Z هستند . بر عکس این موضوع نیز صادق است ، در میان نسل های نو ایران ، رشادت ها ،استعدادها ، خلاقیت هایی دیده می شوند که موجب افتخار والدین و جامعه سربلند ایرانی هستند . رشادت و جوانمردی ایرانیان در جنگ تحمیلی توسط استعمار، حمایت ایرانیان از هم در پی فجایع طبیعی بزرگ همچون زلزله و نیز کسب رتبه های بالای المپیادهای علمی ، ورزشی ، هنری ، شغلی در آوردگاههای جهانی همه از پتانسیل، هوشمندی و لیاقت بی نظیر فرزندان ایران زمین حکایت دارند .

وقت آنست در یک محاسبه جمع جبری با در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط ضعف #ریسک های مانع توسعه متوازن و پایدار همه جانبه بطور دقیق احصا شوند. هر آنچه موجب افزایش نقاط قوت ملی هستند تقویت و به موازات از لیست نقاط کاسته گردند. 

در همین چند روزه دو خبر منتشر شدند که در نوع خود جالب و یکی بار منفی و یکی بار مثبت دارد :

۱- صد نفر از کسانی که با مدرک تحصیلی تقلبی در دوره اخیر کاندیدای نمایندگی مجلس شده بودند که پس از استعلام لو رفته اند . یکی از آنها با مدرک تقلبی از شغل استادی دانشگاه بازنشسته شده !

۲- فرزندان نسل Z ایران در همین چند وقت پیش ، در المپیاد علمی پس از ایالات متحده آمریکا و چین ، رتبه سوم جهانی را کسب کرده اند ! بجای رسیدگی قضایی ، سبک تربیت والدین ایندو نسل لازمست تحقیق شود.

خبر اول ،تاسف آور و خبر دوم ، غرور آفرین است . برای و ساعیان دانش احترام قلبی باید قائل بود . آموزگاران ، اساتید ، متخصصین رشته های مختلف ، کشاورزان ، صنعتگران ، تجار تلاشگر باعث افتخارند.بی شک مدرک بدون درک #ریسک هایش به مراتب بیشتر از برکات و منافع  آن است . لیکن آموختن عمیق و استعداد پروری در یک سیستم آموزشی کارآمد ، ریسک های اخلاقی در هر عرصه را بشدت کاهش میدهد . 

نسل های بیبی بومر و X های ایرانی بازنشسته شده اند . سن بالاهای Y ها هم کم کم در حال بازنشسته شدن هستند. پیشقراولان Z ها ، فرزندان باهوش و با استعداد نسل دیجیتال و عصر موج چهارم وارد عرصه کار و تشکیل خانواده شده اند . ضریب هوشی بالا و طرز اندیشیدن زیبا و علاقه شدید آنان به کسب دانش و تجربه نه تنها برای والدینشان افتخار آفرین است ،بلکه هموطنانشان هم به وجودشان افتخار می کنند .

تشویق به مهارت آموزی و کتابخوانی و آموزش اصل صداقت ، پشتکار ، تعاون و مزایای کار دست جمعی برای اجتناب از #ریسک های عقب ماندگی ، نسل Z با لیاقت را به مدیران و سکانداران شاخص مبدل خواهد کرد .

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد