یادداشت اختصاصی از امیر افتخار

آیین های متفاوت عزاداری ۲۸ صفر در مشهد

برگزاری مراسم عزاداری شهرها در مشهد با آیین خاصی انجام میشود.

آیین های متفاوت عزاداری 28 صفر در مشهد
صفحه اقتصاد -

نکته ای که در عزاداری مشهد دیده می‌شود برگزاری مراسم سایر شهرها در مشهد است. مثلا مراسم مشعل گردانی توسط نجفی‌های مقیم مشهد برگزار می‌شود. مراسم خاصی نیز توسط آذربایجانی‌هایی که در مشهد حضور دارند برگزار می‌شود یا در هیئت‌های عرب‌های ساکن مشهد به جای چای یا شربت که در ایستگاه‌های صلواتی شهرهای مختلف رایج است قهوه داده می‌شود.

اما آئین‌های مربوط به خود مشهد یکی اذن عزا است که در شب آخر ماه ذی حجه پرچم مطهر حرم امام رضا(ع) تعویض می‌شود و پرچم سیاه برافراشته می‌شود که نشانه آغاز عزاداری امام حسین(ع)  است.

آئین بازار روی است که منظور دسته روی در سایر شهرهاست اما چون از طرف بازار به سمت حرم در تاسوعا و عاشورا می‌روند بازار روی گفته می‌شود. در مشهد این آئین هم در دهه اول محرم و هم در تاسوعا و عاشورا و هم در دهه آخر صفر یعنی شهادت حضرت رضا و ایام 28 صفر برگزار می‌شود که در کنار بازارخوانی انواع مراسم مانند زنجیر زنی، سینه زنی و سقایی … هم برگزار می‌شود.

آئین کرسی زنی در حرم رضوی آئینی است که یک کرسی یا صندلی یا چهارپایه می‌گذارند و نوحه خوان بربالای آن رفته و دم می‌گرفته و عزاداران دور او جمع می‌شده و دم او را پاسخ می‌دادند. آئین خیمه سوزان که یادآور آتش زدن خیمه‌های حرم امام حسین(ع) است در کربلاست در عصر عاشورا در مشهد در میدان طبرسی برگزار می‌شود. آئین شام غریبان هم مانند جاهای دیگر برگزار می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد