یادداشت اختصاصی از دکتر فرشاد قوشچی

جهان پهلوان یا کریم شیره ای، مسئله این است!

فاصله بسیار زیادی از قهرمانی تا پهلوانی است ، قهرمانی پای در زمین دارد و پهلوانی سر بر آسمان ، پهلوانی ریاضت می خواهد و تواضع ، گاهی باید در خود بیشتر تامل کنیم، این گفتار، رفتار و کردار ماست که از کسی مانند خادم جهان پهلوان می سازد.

جهان پهلوان یا کریم شیره ای، مسئله این است!
صفحه اقتصاد -

طی روزهای گذشته ویدئویی از  برنامه ای تلویزیونی وایرال شد که در آن پیمان یوسفی با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی به بحث و جدل پرداختند. یوسفی از دبیر سوال کرد که آیا در جلسات شورا هم به وقت عصبانیت ، نماز مستحبی می خوانده؟، و دبیر در پاسخ گفت: مثل اینکه میگن یارو تن اش میخاره....، در  ادامه این جدل یوسفی با او روبوسی کرد که بنظرم به محافظه کاری پیمان یوسفی برای موقعیت اش در صدا و سیما مربوط است. اما مسئله اصلی نحوه برخورد رئیس فدراسیون یکی از مهمترین ورزش های کشور  است که علاوه بر قهرمانی ، ورزش پهلوانی هم هست. ورزشی که کسانی چون تختی را به خود دیده است. تختی،  معاصران قهرمان زیادی داشت که از او  مدال های خوش رنگ جهانی بیشتری کسب کردند ولی تنها او جهان پهلوان شد.

58298061-9304-l__5956

فرزند محله ی  قدیمی در جنوب شهر، خانی آباد که تحصیلات چندانی نداشت اما انسانیت اش سبب شد در دل و جان مردم جای گیرد. رسانه ها از او تختی نساختند، مردم او را به روزنامه ها بردند و البته شخصیت یگانه و برجسته اش ، او پایه گذار مشارکت جمعی یا همان کمپین امروزی مردم پس از زلزله ویرانگر بوئین زهرا در سال ۱۳۴۱ بود و در همین سال ها به شورای مرکزی جبهه ملی ایران راه یافت ، در دوران قهرمانی گرفتار هیچ حاشیه ای نشد غیر از اواخر عمر که نامهربانی ها را تاب نیاورد، سیاوش کسرایی در سوگ او سرود  :  که مردی نه در تُندی تیشه است / که در پاکی جان و اندیشه است .

در  ادامه این برنامه تلویزیونی دبیر بنظرم ناخواسته،  جمله ای کلیدی می گوید، اینکه رسانه ها می خواهند کسی را پهلوان کنند و او را کریم شیره ای، کنایه ای  است به محبوبیت این روزهای  رسول خادم.

آقای رئیس فدراسیون اگر تاریخ می خواند ، قطعا متوجه می شد که کریم شیره ای چرا در دستگاه ناصری کریم شیره ای شد و چگونه سبب سرگرمی قبله عالم را فراهم می کرد.  بر حسب اتفاق رسول خادم  و علیرضا دبیر در رزومه خود در بین کشتی گیران نامدار بیشترین اشتراکات را دارند، هر دو در دوران ورزشی مدال های رنگارنگی از جمله طلای المپیک گرفته اند و قهرمان بوده اند، هر دو عضو شورای شهر تهران بودند، هر دو بر مسند فدراسیون کشتی ایران نشسته اند ، هر دو  مدرک دکتری دارند، ولی قطعا نقاط افتراق فراوانی دارند که عکس العمل مردم در قبال کُنش هایشان  بسیار متفاوت است.

فاصله بسیار زیادی از قهرمانی تا پهلوانی است ، قهرمانی پای در زمین دارد و پهلوانی سر بر آسمان ، پهلوانی ریاضت می خواهد و تواضع ، گاهی باید در خود بیشتر تامل کنیم، این گفتار، رفتار و کردار ماست که از کسی مانند خادم جهان پهلوان می سازد. در راه رفتن، نشستن و حرف زدنمان باید بسیار دقت کنیم، اگر هر از چندی ، کسی از خادم  در سیل سیستان و بلوچستان  یا جای محروم دیگری از این محروسه، عکسی یا ویدویی  می گذارد  که مثلا یخچالی بر پشت دارد ، دلیلی بر خواسته پهلوان برای نمایش اش در رسانه ها ی محتاط نیست. معتقدم رسانه ها در رابطه با رسول خادم کم کاری هم کرده اند، زیرا در کار خیر و خوب حاجت هیچ استخاره نیست و در آن تزویری وجود ندارد. آقای دبیر مسئله این است که انسان بداند در کدام سمت بایستد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • حسین

    دبیر از چشم مردم افتاده اون وابسته ب دولت شده

    • ناشناس

      آدم پاچه خوار هرچی هم بزرگ باشه از چشم ملت میو فته، مثل اون خواننده قدیمیه، تا وقتی پاچه خواری نکرده بود همه دوسش داشتند اما حالا آهنگاش رو هم گوش نمیکنن

  • محمدرضا.کرمعلی زاده

    برای بار چندم اگر فضای مجازی امروز در جوانی حاج رسول بود بیچاره اش می‌کردند از صف اول نماز جمعه جمع نمیشد وادبیات ولایت مدارش ،هردو عزیز هستند وموثر برای کشتی همون هایی که در کانالهاشون از حذف ورزش ایران دم میزنن این آش وهم میزنن.

  • مرتضی

    بسیار عالی سپاسگزارم ازقلم شما رسول خادم پهلوان واقعی است بهتر است بقیه هم تاحدی ازرفتاروگرداراوسرمشق بگیرنند خیلی هم خوب است

  • عبدالرضا اسدی

    دبیر بی بته هست خادم ریشه دار هست مقایسه ایندو مقایسه مع الفارق هست .

  • ناشناس

    بنظرم خادم به علت کم فروغ بودنش در زمان طولانی فعلآ آلت دست رسانه زرد شده و از پهلوانی که بهش نسبت میدن نه تنها ریاضت هایش بلکه سر از آسمان پهلوانی به زیر می کشد که شایسته مردی هوشمند مثل خادم نیست

  • چه فرقی داره

    آقای دکتر قوشچی، چقدر خوب آنالبز کردید قهرمان شدن و پهلوان ماندن را
    پای کلاس درستان نشستنم آرزوست

  • ناشناس

    مشکل شماها دبیر نیس اون نمازیه ک دبیر میخوانه ناراحتتون میکنه

    ب آقای دبیر توصیه میکنم تو هم اگه دوس داری جهان پهلوان این جماعت شوی برو با یخچال ی عکس بنداز ب جای عبادت خداوند

    • مازنی ریکا

      عبادت بجز خدمت خلق نیست / به تسبیح و سجاده و دلق نیست...
      مردم بهترین قضاوت کنندگان هستند.

    • ساسان

      نماز تزویر عجب نمازی است؟؟؟؟؟

    • محسن

      درجواب اونی که میگه دبیر بره با یخچال عکس بگیره دبیر توی دوربین بین اون همه آدم نماز ریایی نخونه کسی باهاش کارنداره!! آخه یکی توی گرمای ظهر داشت نمازمیخوند یهعده گفتن عجب آدم خوبی ؟اون شخص درحال نماز گفت تازه روزه هم هستم!!!!!!

  • عظیم

    پهاوان برای دردمند دواست
    پهاوان اهل تزویر نیست.
    پهلوان جاش تو قلب است. پهلوان متواضع است.
    پهلوان میره به مردم سیستان کمک میکنه.

  • ناشناس

    بنظر من که حتی کریم شیره ای هم خیلی مرد بوده لااقل خود واقعیش رو زندگی کرده لطفاً کریم شیره ای رو خراب نکنید

  • ایرانی

    از نظر من خدمتی که دبیر به جامعه کشتی کرد هیچ کس قبل و بعد از انقلاب نکرد . آقای خادم فقط بدهی گذاشت و بس چه خدمتی به جوانان کرد . الان برای دیده شدن این کارها را میکند . خدا کند که اینطور نباشد .

  • مهدی برازنده پور

    هیچکس مثل خادم نمیشه
    یه پهلوانه.در قلب مردم جا داره.

  • مجید 125

    جهان پهلوان خوب و همشهری آقا رسول خادم

  • ناشناس

    دوستان.هم وطن ..هرکس تو هرلباسی .هر مقامی برای دلخوشی.ارامش افتخار.مردم ایران قدمی برمیداره دمش گرم...این خزولات هم مینویس .یکی رو تاییدو.یکی رو تخریب این رسم منافقین وطن فروشان هست . اینها ی که امروز آقا رسول و پهلوان ووونام میبرن یادمون نرفته .چکار کردن باهاش چه فهش های نمیدادن بهش تازه اونموقع فضای مجازی رو بروس نبود..

  • ناشناس

    با دیدگاه و تحلیل دکتر قوشچی موافقم.

  • اکبر میرزائی فر

    باسلام واحترام به اصل انسانیت که این روزها بر اثر جو گیریها و در پی خراب کردن رقیبان خود کم رنگ شده.
    من هرچه هستم برای خودمو خدای خودم هستم و در هر نوع مبارزه ای باید جوانمردی را پیشه کنم و به کسی که هم مسلک و یا همرزم من نیست توهین کنم.
    حقا که خداوند منان بهترین قاضی القضات است.

  • ناشناس

    اف بر تو که فقط خودتو میبینی حسود بدبخت .. مثل معروف میگه. اگر حسود نباشد جهان گلستان است.

  • علی

    کریم شیره ای هم از تو مسلمونتر بود. ریا کار

  • ناشناس

    خادم دروغ بزرگ ضد انقلاب جهت خالی نمودن عقده های فرو خفته خودش میباشد ... لطفأ گول نخرید.

  • ناشناس

    تکلیف دبیر روشنه چون معلومه کیا برعلیهش حرف می زنند.ولی روی سخن با خادمه برادر توهم قهرمانی هم مردم دوستت دارند ولی مواظب باش اونایی که می خواستند نام ایران در المپیک نباشه،اونایی که می خواستند ایرانو از جام جهانی حذف کنند،اونایی که می خواستند به سرود ملی این مردم که خون بیشتر از ۲۰۰۰۰۰شهید براش غذاریخته شده بی حرمتی بشه و...ازت سوء استفاده نکنند

  • جواد محمدزاده

    درود برآقای دبیر. وهم بر رسول خادم بزرگوار
    هردو عزیزند
    الان دبیر رئیس فدراسیون هست و باید ازش حمایت کرد
    یه زمانم حاج رسول بود ازش حمایت میکردیم

  • محمود

    فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان
    آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست

  • ناشناس

    پیمان یوسفی که خود توان یک گزارش خوب را ندارد ودر گزارش اخیر خود توپ نزدیک به خط نیمه زمین خارج رفته را کرنر اعلام می کندو.... ،ازطرف چه کسی مامور بود وچقدر عایدش شده بود که از رئیس فدراسیون ورزش‌ اول کشور سؤالات زشت ومریض احوالی وفتنه انگیزاند بپرسد؟ ‌فقط این رفتارها شخصیت شیطانی‌ مخالفان دبیر را آشکار می کند .

  • ناشناس

    کشتی مابعدازچندسال افول درزمان آقای دبیرسیرسعودی گرفته دبیراهل نمازه واین دشمنانش روبه سوزش انداخته خادم هم میدونه وخوبم میدونه کسانی که براش چهچه وبهبه میکنن دارن فقط ازسوتی که داده سوئ استفاده میکنن وتاخوب بیچاره ش نکنن این چهچه وبهبه هاشون برای آقای خادم ادامه داره انشاالله که زودآقای خادم چمش روبازکنه واسیروانفسای این جماعت خاکستری نشه

  • ناشناس

    خواهشا نام کریم شیره ای رو خراب نکنین دبیر تاب یک انتقاد کوچک رو نداره جایگاه فدراسیون براش خیلی بزرگ بوده باید چند سالی رو در کنار بزرگان آموزش میدید بعد وارد کار اجرایی میشد

  • علي

    در چشم و دل مردم بودن و در دل مردم نشستن و وفاداری به مردم در عمل از طرف پهلوان می سازد.مردم خودشان تختی را جهان پهلوان نامیدند یا پوریای ولی را مردم پوریا کردند ربطی به رسانه و فضای مجازی و فالوور ندارد.شما ادبیات و منش و مرام رسول رو با ادبیات و دبیر اصلأ نمی توانید مقایسه کنید اتفاقاً رسول خادم از لحاظ معنوی هم انسان بزرگی است .کاش دبیر هم خودش بود بچه خیابان سیزده آبان.اما دید خیلی ها با تزویر و ریا کاری نان خوردند او هم الگوی خوبی پیدا نکرد

  • ناشناس

    این اقای دبیر ریش رو با ریشه اشتباه گرفته
    دائم هم دست به ریشش میکشه .فک کنم واسش تیک عصبی شده

  • ناشناس

    دبیر سمت قدرت ثروت سکته کردهاست

  • عباس

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما که نظرات را مطالعه می کنید .
    بنده ۶۰ ساله هستم و ۵۹ سال ساکن محله کوی ۱۳ آبان می‌باشم و از کودکی علیرضا دبیر او را دیده ام و می شناسم و پدرش کارمند سازمان آب بود و مربی فوتبال نوجوانان بود و ...... خیلی چیزهای دیگه .
    بنده فقط این را به شما عرض می کنم که دو دوتا می شود ۴ تا . علیرضا دبیر که پسر یک کارمند بازنشسته سازمان آب بود و نادیده نمی گیریم که در کشتی زحمت کشید و قهرمان جهان و المپیک شد ، اما مدرک دکتری را چگونه و با حمایت چه کسی( خاتمی رئیس جمهور ) گرفت که این هم ما میگیم درس خواند و زحمت کشید و مدرک دکتری گرفت ، خوب زمانیکه وارد شورای شهر تهران شد جمع کل دارائی پدرش و خودش و جوایزهایی که گرفته بود و حمایت های مالی که بهش شده بود روی چقدر داشت ؟ خوب وقتی در شورای شهر تهران وارد شد و ...... تا ؟ با عباس جدیدی چه مشکلی داشت در شورای شهر تهران ؟ ارتباط دبیر با آقای قالیباف که شهردار تهران بود به چه صورت بود که اون زمین را تحت عنوان تکیه برای عزاداری امام حسین و .‌... ؟ از آقای دبیر سوال کنید که تمام داشته هایش از زمانیکه ما بگیم ۲۰ ساله بود با تمام حقوقی که در شورای شهر تهران با پاداش ها و ..... روی هم جمع کرده باشه و ریالی خرج نکرده باشه چقدر میشه ؟ علیرضا دبیر ، کسی که مدرک دکتری داره ولی ادبیاتی لاتی و به گفته ما جنوب شهری ها چاله میدونی و تحمل حرف حق را نداره و نمی تونه محترمانه جواب سوال یک مجری تلویزیون را بده و اون را علنی ملت ایران دیدند تهدید کرد که ...... !! علیرضا دبیر ، نه پدرت پولدار بوده و نه هیچ کدوم از اجدادت و خودتم که خوب میدونی چقدر حقوق و پاداش گرفتی و خرج نکرده باشی ، به ما که تورو از زمان بچگیت می شناسیم ، از کجا آوردی که در خیابان فرشته اون خانه لاکچری را خریدی به قیمت ۳۰ میلیارد اونم سالها قبل ؟ علیرضا دبیر ، تو لجن ترین آدم هستی و خودتم خوب میدونی من کی هستم و سیر تا پیاز تو و زندگی تو را می‌دانم ‌، بس خفه شو و راجع به رسول خادم غلطهای زیادی نکن که بد میشه برات و از طرف بیت آقا آقا هم کاری برات نمی تونند انجام بدند . تو که گیرین کارت آمریکا داری گوه می خوری راجع به موشک زدن به اسرائیل توسط کسانیکه از ثروت ملی و دارائی های ملت ایران طی چهل و چهار سال گذشته دزدی و اختلاس کردند و هزاران میلیارد دلار را به کشورهای آمریکا ، روسیه ، چین ، عراق ، سوریه و ....منتقل کردند که علی خامنه ای در راُس همه شون بوده و هست و انشاالله ما از تک تک شما پس خواهیم گرفت و شما را تک تک محاکمه و اعدام خواهیم کرد . زنده و جاوید ملت ایران

  • کردستان

    فاصله قهرمانی تاپهلوانی اززمین تااسمونه هفتم اهههههههای دبیر بی دبیر خاک پای رسول خادم. که هیچ..............

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان