تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه در سال ۱۴۰۳

در این مطلب تمام اطلاعات مورد نیاز درمورد دهه‌های فاطمیه گردآوری شده است.

تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه در سال ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

ایام فاطمیه ۱۴۰۳ – تاریخ دهه فاطمیه ۱۴۰۳ – تاریخ شروع و پایان دهه فاطمیه اول و دوم در سال ۱۴۰۳ – دهه فاطمیه ۱۴۰۳ کی شروع میشه؟

ایامی فاطمیه ایام حزن و اندوه اهل بیت پیامبر (ص) است. ایامی است که برترین زنان عالم به ملکوت اعلا پیوست. از دیرباز در این روزها عزای فاطمه زهرا برپا شده و روضه‌ها به غم جانسوز شهادت ایشان اختصاص دارد. اما آیا می‌دانید ایام فاطمیه در سال ۱۴۰۳ مقارن با چه روزهایی است؟

ایام فاطمیه اول در سال ۱۴۰۳

سه روز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول ایام فاطمیه اول نامیده می‌شوند این روزها در تقویم ۱۴۰۳ برابر است با ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان (جمعه تا یکشنبه)

دهه فاطمیه اول در سال ۱۴۰۳

دهه فاطمیه اول ۱۴۰۳ از روز سه شنبه ۲۲ آبان شروع و در تاریخ جمعه ۲ آذرماه به پایان می‌رسد. لازم به ذکر است که روضه‌های شبانه از شب قبل اولین روز آغاز می‌شوند.

ایام فاطمیه دوم در سال ۱۴۰۳

سه روز ۳، ۴ و ۵ جمادی الثانی ایام فاطمیه دوم نامیده می‌شوند این روزها در تقویم ۱۴۰۳ برابر است با ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذر (پنجشنبه تا شنبه)

دهه دوم فاطمیه در سال ۱۴۰۳

دهه فاطمیه دوم ۱۴۰۳ از روز سه شنبه ۱۳ آذر آغاز شده و در تاریخ پنجشنبه ۲۲ آذرماه به پایان می‌رسد. شهادت حضرت زهرا (س) در تاریخ پنجشنبه ۱۵ آذرماه تعطیل رسمی می‌باشد.

فلسفه وجود دو دهه فاطمیه در تقویم چیست؟

ایام فاطمیه، روزهایی است که شیعیان به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) عزاداری می‌کنند.[۱] به جهت شهرت سیزده جمادی‌الاول و سوم جمادی‌الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت فاطمه، ایام فاطمیه به فاطمیه اول و فاطمیه دوم نامگذاری شده است. روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم جمادی‌الاول فاطمیه اول و روزهای سوم، چهارم و پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده است.[۲] البته برخی از دهم تا بیستم جمادی‌الاول را فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی را فاطمیه دوم می‌دانند.[۳]

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان شده است؛ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است:

هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاوّل، شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل می‌خوانند؛

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت (سلام‌الله‌علیها) در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم می‌خوانند. [۴]

بنابراین ایام فاطمیه جمعا ۶ روز است، ۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی؛ فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد.

احتمال اینکه سه روز در هر ماه به عنوان ایام شهادت آن حضرت (سلام‌الله‌علیها) معرفی شده، شاید به این دلیل باشد که ماه‌های قمری از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تا شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) ۲۹ روزه بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت آن بانوی بزرگوار ۱۳ جمادی‌الاول و یا سوم جمادی‌الثانی خواهد بود؛ چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی‌الاول، از دهم تا بیستم جمادی‌الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی‌الثانی از اول تا دهم جمادی‌الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در آن واقع شده است، دهه فاطمیّه دوم گفته می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد