تقویم نجومی امروز شنبه ۲ تیر + مناسبت های ۲ تیر ۱۴۰۳

در این پست تقویم نجومی امروز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ همراه با آداب امروز از مناسبت های دینی و اسلامی ، قمر در عقرب ، احکام مباشرت و زناشویی، اصلاح مو و دوخت، ازدواج، انعقاد نطفه، دوخت و دوز، رویدادهای نجومی و احکام اسلامی از نظرتان می گذرد.

تقویم نجومی امروز شنبه ۲ تیر + مناسبت های ۲ تیر ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

روز شنبه متعلق است به: حضرت رسول اکرم (ص)، اعمال نیک خود را به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

آداب و احکام قربانی جواز قرض کردن

برای قربانی امام کاظم (علیه السلام): شخصی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید: من پول برای قربانی ندارم؛ می‌توانم قرض کنم و قربانی ذبح کنم؟ رسول خدا فرمودند: این عمل را انجام بده و بدان که خداوند قرض تو را ادا خواهد کرد.

جواز شراکت در قربانی اگر چند نفر با هم شریک شده و یک قربانی را انجام دهند جایز است؛ همانطور که از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: اگر ۷ نفر با هم شریک شویم و قربانی کنیم آیا کفایت خواهد کرد؟ امام فرمودند: اگر ۷۰ نفر هم با هم شریک شوید و قربانی کنید، کفایت می‌کند. عدم جواز صدقه دادن پول قربانی

دادن پول قربانی به جای صدقه به محرومان، صحیح نیست؛ بنابراین شخصی که می‌خواهد قربانی کند؛ یا خود قربانی کند و یا وکیل بگیرد و قربانی کند؛ تا گوشت آن قربانی در میان محرومان توزیع شود؛ نمی‌توان پول را به جای گوشت به محرومان داد. جواز خوردن گوشت قربانی توسط صاحب قربانی خوردن گوشت قربانی برای صاحب قربانی مستحب است، در حالی که خوردن گوشت عقیقه برای والدین مکروه است و کراهت این عمل برای مادر بیشتر عنوان می‌شود. نیت قربانی کسانی که می خواهند قربانی کنند بهتر است که این عمل را با نیت احسان به اهل بیت(علیهم السلام) انجام دهند. متنعم کردن محرومین  اهالی هر محل توصیه می شود؛ با مشارکت جمعی در هر مسجد، حداقل یک قربانی انجام شود تا محرومان نیز از نعمت خوردن گوشت قربانی متنعم شوند. وجوب و استحباب قربانی قربانی بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند؛ واجب است؛ در روز ۱۰ ذی الحجه یا همان عید قربان؛ شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند؛

اما کسانی که در حج نیستند؛ بنابر روایت امام صادق (علیه السلام) که می‌فرمایند «در یوم النحر (یعنى روز عید قربان) هیچ عملى بهتر از آن نیست که خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به والدین یا خویشاوندى که قطع رحم مى‌کند؛ گامى برداشته شود و یا از قسمت مرغوب گوشت قربانى او را اطعام کند و همسایگان خود را بخصوص یتیمان، مسکینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و از اسیران دلجویی کند.

روش تقسیم گوشت قربانی در روایات از ائمه معصوم(علیهم السلام) بیان شده که: یک سوم قربانی را به همسایگان،

یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند

یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می‌داشتند؛

از این رو مستحب است که قربانى ۳ قسمت شود؛ یک سوم آن را خودش بخورد؛ یک سومش را صدقه بدهد و یک سومش را هدیه کند و احتیاط آن است که چیزى از آن بخورد؛ اگر چه واجب نیست.

استحباب قربانی در روز عید قربان از شیخ صدوق (رحمه‌الله‌علیه) نقل شده: بزرگان برآنند که این اعمال در روز عید قربان بطور مطلق مطلوب است اگر چه در مِنا نباشد؛ اگر چه قربانى در روز عید قربان نباشد؛ لکن در منا و روز عید قربان ثوابش بیشتر خواهد بود. زمان ذبح یا نحر بهترین زمان برای قربانی، بعداز طلوع روز عید و پس از سپری شدن زمان کافی برای خواندن نماز عید است. حیوان قربانی حیوان قربانی باید شتر، گاو، گوسفند یا بز باشد. قربانی کردن حیوان مریض، لاغر یا معیوب اشکالی ندارد. قربانی برای اموات اصل این است که شخص برای خودش قربانی کند اما قربانی‌کردن برای میت، با قصد رجاء اشکالی ندارد.

اوقات شرعی امروز

اوقات شرعی به وقت شهر تهران استان تهران
اذان صبح : ۰۳:۰۳ طلوع آفتاب : ۰۴:۵۰
اذان ظهر : ۱۲:۰۷ غروب آفتاب : ۱۹:۲۵
اذان مغرب : ۱۹:۴۶ نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۴

مناسبت های ۲ تیر ۱۴۰۳

ولادت با سعادت حضرت علی بن محمد النقی الهادی علیهما السلام " 212 یا 214 هجری قمری.

امام حسین علیه السلام در منزل هفتم در راه کربلا  " منزلگاه حاجر ".

امروز (شنبه ۲ تیر) مناسب برای این امور است:

خواستگاری و عقد و عروسی. 

مسافرت.

لباس نو پوشیدن. 

دیدار با علماء و بزرگان.

و خرید و فروش خوب است.

مسافرت: مسافرت خوب است.

مناسب زایمان نیست. 

امروز قمر در برج جدی و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:

شروع معالجه و درمان.

انواع جراحی ها.

کشت و زراعت.

درو محصول.

وام و قرض دادن و گرفتن.

تشکیل شرکت و امور شراکتی؟

و از شیر گرفتن کودک نیک است.

امور کتابت ادعیه و حرز و نماز و بستن آن خوب است.

انعقاد نطفه: شب یکشنبه مباشرت سندی بر استحباب یا کراهت ندارد.

اصلاح سر و صورت: باعث سرور و شادی می‌شود.

حجامت، خون‌دادن : سلامت آفرین است.

تقویم نجومی

ناخن گرفتن: موجب بیماری در انگشتان دست گردد.

بریدن پارچه: روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود)

تعبیر خواب: خواب و رویایی که امشب. (شبِ یکشنبه) دیده شود تعبیرش در ایه ی 16سوره مبارکه "نحل" است.

و علامات و بالنجم هم یهتدون.... 

و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که برای خواب بیننده حالتی غیر از آن حالتی که داشت روی دهد و از جانب شخص خوب و بزرگی به عظمت و بزرگی برسد و از این قبیل امور قیاس شود.

وقت استخاره: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.

ذکر روز شنبه

یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد.

آیا امروز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ قمر در عقرب است؟

خیر امروز شنبه ۲ تیر قمر در عقرب نیست.

روزهای قمر در عقرب تیر سال ۱۴۰۳ : روز یک‌شنبه ۲۴ تیر، قمر در ساعت ۱۷:۴۷ وارد برج عقرب می‌گردد و در ساعت ۰۵:۴۱ روز چهارشنبه ۲۷ تیر از آن خارج می‌گردد.

البته طبق نظر اکثر علما، ملاک همان مدتیست که قمر در «برج عقرب» حضور دارد، نه «صورت فلکی». اما کسانی که می‌خواهند محکم‌کاری کنند، بعد از خروج ماه از برج عقرب، ۲۴ ساعت اضافه‌تر لحاظ بفرمایند کافیست.

اولی زمان حضور قمر در برج عقرب بود، و دومی زمان حضور قمر در صورت فلکی عقرب. لذا اگر تناقضی در روزهای «قمر در عقرب» در این کانال و کانال‌های دیگر می‌بینید، به علت این است که مقوله‌ی «برج فلکی» با «صورت فلکی» متفاوت است.

قمر در عقرب بر مبنای برج عقرب

یک مبنای دیگر که اهل نجوم در رابطه با قمر در عقرب بیشتر از آن آگاهی دارند و سختی کار آن این است که شناخت آن نیاز به تخصص های خاص نجومی دارد، وجود قمر در برج عقرب هست که معمولا از انتهای زمان وجود قمر در صورت فلکی عقرب آغاز می شود و تا دو روز بعد ادامه دارد، این مبنا یک مبنای کاملا تخصصی است که از اختبارات دقییق نجومی بدست می آید و اکثرا به این زمان اهمیت داده نمی شود اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است، گاهی اقتضای این وجود دارد از انجام امور مهمه درایام قمر در عقرب خود داری کرد تا بهترین نتیجه بدست آورده شود.

کارهای مکروه در روزهای قمر در عقرب

خوب است بدانید که چه کارهایی را نباید در روزهای قمر در عقرب انجام بدهید. البته در کتاب‌های فقهی انجام دادن این امور مکروه دانسته شده‌اند و حرام نیستند. به طور کلی، انجام کاری در این ایام حرام محسوب نمی‌شود و انجام این کارها در ایام قمر در عقرب شگون ندارد. بنابراین ممکن است انجام دادن آنها عواقب خوبی نداشته باشد. این اعمال عبارتند از:

عقد نکاح

قدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)

سفر

از امام صادق علیه‌السّلام هم روایتی داریم که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.

محقق هم در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در ایام قمر در عقرب، مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‌۲، ص. ۲۱۱)

علاوه بر این، سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نیز گفته‌اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. این امور عبارتند از:

مسافرت

اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)

خواندن عقد ازدواج

افتتاح کسب و کار و تجارت

تعیین و تغییر نام

گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم

حجامت

دیگر امور اساسی زندگی

برای اطلاع از دلیل کراهت انجام این اعمال در ایام قمر در عقرب نیز روایاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه بخوانید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد