چگونگی خواندن نماز آیات برای ماه گرفتگی ۲۸ شهریور ۱۴۰۳

در هنگام ماه گرفتگی قابل رؤیت خواندن نماز آیات واجب می باشد، در این مطلب نحوه خواندن نماز آیات را خواهیم خواند. امروز ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ ماه گرفتگی رخ داده است.

چگونگی خواندن نماز آیات برای ماه گرفتگی ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

در روز ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور)، یک ماه گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که اگرچه به اندازه خورشید گرفتگی کامل چشمگیر نیست، اما هنوز هم می‌تواند یک منظره جذاب باشد.

به نقل از گاردین، ماه گرفتگی در اثر عبور زمین از میان خورشید و ماه ایجاد می‌شود. این گذر سایه‌ی زمین را روی سطح ماه می‌اندازد. این هفته، سایه به طور کامل ماه را نمی‌پوشاند، از این رو به آن خسوف جزئی می‌گویند.

در لحظه بیشترین گرفتگی، تاریک‌ترین قسمت سایه زمین تنها ۳.۵ درصد از نیمکره قابل مشاهده ماه را پوشش می‌دهد. با این وجود، تماشای لحظه‌ای که سایه شروع به حرکت روی سطح ماه می‌کند بسیار جذاب است.

این ماه گرفتگی در سراسر اروپا، آفریقا، گرینلند و آمریکای شمالی و جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. از لندن، بخش قابل توجه ماه گرفتگی در ساعت ۰۳:۱۳ BST(۰۵:۴۳ به وقت ایران) آغاز می‌شود. اوج ماه گرفتگی در ساعت ۰۳:۴۴ BST(۰۶:۱۴ به وقت ایران) رخ خواهد داد. و این رویداد در ساعت ۰۴:۱۵ BST (۰۶:۴۵ به وقت ایران) به پایان خواهد رسید.

در ایران این دومین ماه‌گرفتگی سال ۱۴۰۳ از خواهد بود که بامداد چهارشنبه، ۲۸ شهریور در بخش‌هایی از آسیا از جمله در کشورمان قابل مشاهده است. این گرفت در ساعت ۵ و ۴۳ دقیقه صبح در تهران آغاز می‌شود، ولی دقایقی بعد ماه در افق غرب غروب خواهد کرد و رصد این خسوف چندان کیفیت نخواهد داشت؛ اما شرایط رصد این ماه‌گرفتگی جزئی برای نیمه غربی ایران به مراتب مهیاتر خواهد بود.

با رخ دادن ماه گرفتگی خواندن نماز آیات واجب خواهد شد، حتی اگر این ماه گرفتگی کامل هم نباشد باز خواندن نماز آیات واجب است.

نحوه خواندن نماز آیات 

نماز آیات را به دو روش می توان خواند؛

خواندن نماز آیات؛ روش اول

می ایستیم و نیت می کنیم که نماز آیات نی خوانیم قربه الی الله ، بعد از نیت، تکبیر می گوییم و یک حمد و سوره مانند توحید می خوانیم. سپس رکوع می کنیم و بعد می ایستیم و دوباره حمد و یک سوره کامل می خوانیم و مجددا به رکوع می رویم این اعمال را پنج بار تکرار می کنیم. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم، به سجده می رویم، دو بار سجده می کنیم و بعد بلند می شویم و رکعت دوم را به همان طریق رکعت اول با پنج رکوع به جا می آوریم، مجدد به دو بار سجده می کنیم در نهایت تشهد خوانده و سلام‏ نماز را می خوانیم.

کسوف

خواندن نماز آیات ؛ روش دوم

روش دوم نماز آیات نیز به این طریق می باشد که ابتدا نیت کرده سپس تکبیر می گوییم و شروع به خواندن سوره حمد کرده و بعد سوره ای را که می خواهیم بخوانیم مانند سوره اخلاص را پنج قسمت می کنیم و بعد از خواندن هر قسمت به رکوع می رویم، بعد می ایستیم و تا اینکه سوره تمام شود. در ادامه رکوع کرده و بعد سجده می رویم و رکعت دوم را هم به همین شکل می خوانیم و مانند تمام نمازهای دو رکعتی تشهد و سلام را گفته و نماز را تمام می کنیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد