گفتگوی اختصاصی با مینا جعفری رئیس کمیسیون صنعت ومعدن سازمان اینسکو

تقویت صادرات و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای؛ گامی بلند برای رشد اقتصادی ایران

مینا جعفری از مدیران شاخص در بخش صنعت و معدن در خصوص علت توسعه بازار ها را باتوجه به سیاست های دولت چهاردهم از طریق توسعه بازارهای جدید و بهبود روابط تجاری با کشورهای مختلف در سیاست راهبردی و دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم مطر کرد و گفت: ایجاد روابط تجاری وتداوم در بهبود آن منجر به افزایش صادرات بیش از ۱۱ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی در سال گذشته شد.

تقویت صادرات و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای؛ گامی بلند برای رشد اقتصادی ایران
صفحه اقتصاد -

مینا جعفری رئیس کمیسیون صنعت و معدن سازمان مشاوران و متخصصان ملل اسلامی (اینسکو) در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد از اینکه چه عواملی موجبات رشد اقتصادی را فراهم می‌آورد، تأکید کرد و گفت: یکی از سیاست‌های دولت چهاردهم، توسعه تعاملات و روابط خارجی با کشورهای منطقه و همسایه با هدف رشد و بهبود اقتصادی است که در این رابطه با کشورهای عضو اوراسیا و بریکس اقدام به توسعه تجارت کرده است. بازارهای جدید صادراتی در توسعه صادرات و واردات نقش کلیدی ایفا می‌کند، ضمن اینکه سهم افزایش کیفیت محصولات و تنوع تولید در بخش معادن و صنایع معدنی ایران نیز منجر به افزایش تقاضا و رشد صادرات شده است.

اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های معدنی

همچنین نقش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و فناوری‌ها که توسط نهادهای مربوطه در حوزه معدن صورت می‌گیرد، منجر به بهبود کیفیت محصولات، افزایش تولیدات و در نهایت افزایش سهم صادرات ایران در سبد کشورهای همسایه می‌شود.

آمار صادرات محصولات معدنی؛ نگاهی به عملکرد سال ۱۴۰۳

عضو شورای مرکزی مجمع مشاوران نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار بازارهای جدید، اهتمام به موضوع تسهیل در صادرات و رفع موانع موجود در مسیر تولید نیز نقش مهمی در افزایش تجارت دارد. ایمیدرو در سال گذشته ضمن جلب سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌ها در بخش معدن، از افزایش سهم صادرات گزارش داده است.

photo_۲۰۲۴-۰۹-۲۹_۰۲-۱۳-۲۸

بر اساس آخرین گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، عملکرد تجارت خارجی محصولات معدنی و صنایع معدنی ایران از ابتدای فروردین تا پایان دی سال ۱۴۰۳، حاکی از صادرات ۵۲ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۴ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار است. میزان صادرات در مدت مشابه سال قبل‌تر، ۵۲ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۳۸۲ تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار بود. در همین راستا، مقایسه آمار صادرات سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ نشانگر کاهش یک درصدی «تناژ» در برابر افزایش یک‌دهم درصدی «ارزش» صادرات است. بیشترین صادرات در سال گذشته مربوط به زنجیره تولید سه محصول شامل فولاد، آلومینیوم و مس به میزان ۲۷ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۴ تن به ارزش ۸ میلیارد و ۶۷۳ میلیون دلار بود.

جمع‌بندی

با توجه به اهمیت روزافزون صادرات و توسعه روابط منطقه‌ای در رشد اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد تمرکز بر زیرساخت‌های تولید، تنوع محصولات و ارتقای کیفیت، می‌تواند جایگاه ایران را در بازارهای جهانی تقویت کند. نظر شما درباره آینده صادرات ایران در حوزه معادن و صنایع معدنی چیست؟ چه راهکارهایی را برای رشد پایدار پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه