گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با نصیرپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

از سرقت صندوق های صدقات تا بحران شدید اقتصادی / ناامیدی محرومان از حمایت خیران

از سرقت صندوق های صدقات تا بحران شدید اقتصادی در گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مجید نصیرپور نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد.

از سرقت صندوق های صدقات تا بحران شدید اقتصادی / ناامیدی محرومان از حمایت خیران
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - ناهنجاری های جسمی و روحی باعث شده بسیاری از افراد جامعه با عناوین زن سرپرست خانوار، بیماران روانی، کارت خواب، سالمندان، معلولان، بیماران خاص و... از دستگاه های حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستمری دریافت کنند، اما این مستمری هم ناچیز است و هم با تاخیر پرداخت می شود.

در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از تاخیرهایی که در پرداخت حقوق مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی صورت می گیرد گفت: وظیفه ذاتی هر حکومت با هر رویکرد و دیدگاه جناحی و حزبی، تمشیت محرومین جامعه به خصوص افرادی است که دچار معلولیت و محرومیت‌های جسمی هستند.

مجید نصیرپور سردهایی به تشریح وضعیت مستمری بگیران پرداخت و گفت: برخی افراد به خاطر محرومیت‌های جسمی، برخی به خاطر محدودیت‌های مالی و ناتوانی در اشتغال و کسب درآمد، بیماران خاص و آسیب دیدگان ناشی از حوادث، به عنوان عائله حکومت‌ها محسوب می‌شوند و باید مورد حمایت قرار گیرند که در همه کشورهای جهان برای این افراد حساب ویژه‌ای باز می‌شود و حمایت‌های خوبی از آنان صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه در کشور ما مساله متفاوت است گفت: به دلیل وجود دستگاه‌های موازی، خدمات رسانی مناسبی به محرومان انجام نمی‌شود.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی تعدد دستگاههای موازی باعث انحراف رفتن از اصل موضوع دانست و گفت: بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های موازی، نیروها و هزینه‌های جاری سنگینی دارند که اجازه نمی‌دهد در مسیر اصلی که همانا حمایت لازم از محرومان و نیازمندان است، گام بردارند و آنچه باید به عنوان کمک در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار گیرد، به عنوان حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری این سازمان های موازی صرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر تمامی ظرفیت سازمان‌های موازی را در یک مجموعه جمع می کردیم، می‌توانستیم بخش بزرگی از محرومان و نیازمندان جامعه را مدیریت کنیم گفت: در صورت تجمیع دستگاههای موازی، خدمات رسانی مناسبی صورت می گرفت، این همه محروم در کشور نداشتیم، این همه نارضایتی نبود و اعتراض صورت نمی‌گرفت و این همه مدیریت کلان کشور زیر سوال نمی‌رفت.

نصیرپور در خصوص تاخیر در پرداخت مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد گفت: دولت به دلیل محدودیت‌ها و چالش‌هایی که در عرصه بین‌المللی دارد، با کسری بودجه و درآمد روبرو است و میزان این درآمدها به شدت کاهش یافته که نمونه آن را در قالب کسری بودجه دولتی، سال‌هاست می‌شنویم و می بینیم.

وی با اعلام اینکه شهریور ماه به پایان رسیده اما هنوز بودجه‌های عمرانی کشور ابلاغ نشده گفت: مشکل کسری بودجه بخش‌های دیگر را نیز متاثر کرده که بیش از همه محرومان در انتظار کمک دولت را، تحت تاثیر قرار داده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید محرومان را به عنوان عائله اصلی مورد حمایت و توجه جدی قرار دهد گفت: اگر دولت هنگام بررسی و تنظیم بودجه، توجه لازم را می‌کرد، امروز با کسری درآمد و مشکلات ناشی از آن برای محرومان روبرو نبودیم.

وی در خصوص پرداخت نکردن مستمری محرومان تحت پوشش کمیته امداد یا تاخیر در پرداخت آن گفت: کمیته امداد نیز جدا از حاکمیت نیست و منابع درآمدی آن، صرف بخشی از هزینه های نظام می شود.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با نصیرپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

نصیرپور با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که مشکلات اقتصادی، بر درآمد تمامی اقشار جامعه اثر گذاشته گفت: مردم به عنوان حامیان اصلی و کسانی که صندوق کمیته امداد را پر می‌کنند، به دلیل حقوق های ناچیز و مشکلات مالی که دارند، از این حمایت های مالی هرچقدر پایین فاصله گرفته‌اند.

وی با هشدار نسبت به اینکه گرانی و تورم بر بخشش و صدقه دادن مردم اثر منفی گذاشته گفت: مردمی که توان تامین هزینه‌های معمول خود را ندارند، چگونه می‌توانند در اندیشه کمک‌های خیرخواهانه و پر کردن صندوق‌های قرض الحسنه باشند.

نماینده سراب در مجلس با تاکید بر اینکه امکان ندارد مردم بدلیل مشکلات مالی همچون گذشته به کمیته امداد و دیگر نهاد‌های حمایتی کمک کنند گفت: این معضل بر روی درآمدهای کمیته امداد و نهادهای حمایتی برای دستگیری از محرومان تاثیر منفی می‌گذارد که آسیب اصلی را محرومان و دهک‌های پایین جامعه می‌بینند.

وی با اعلام اینکه کمیته امداد بخشی از درآمدهای خود را به سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغال زا اختصاص داده گفت: وقتی اقتصاد کشور با چالش مواجه شده، بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش کمیته امداد که بخشی از درآمد آن را تامین می‌کنند نیز با چالش روبرو می‌شوند که بر توان توان مالی کمیته امداد اثر منفی می‌گذارد.

نصیرپور با اعلام اینکه حرمت صندوقهای صدقات نیز زیر سوال رفته گفت: سرقت صندوقهای صدقه کمیته به یک امر عادی تبدیل شده که جایگاه این صندوقها در انتقال صدقه به مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه برای آنکه حال محرومان خوب شود، باید شرایط را به سمتی ببریم که درآمدزا باشند و نیازی به حمایت‌های کمیته امداد یا دیگر دستگاهها نداشته باشند گفت: باید افرادی مورد حمایت کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی قرار گیرند که از توان جسمی یا روحی روانی بسیار پایینی برخوردار هستند و به غیر از دریافت کمک مالی، راه دیگری برای ادامه زندگی آنان وجود ندارد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد