گفتگوی صفحه اقتصاد با مینا جعفری رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی سازمان اینسکو

حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی ، اقتصادی و صنعتی فرصت است، نه تهدید!

مینا جعفری از مدیران مالی و اقتصادی در حوزه صنعت و معدن کشور تاکید کرد: امروز زنان کشور در تمام صحنه‌ها با نهایت شایستگی ، وقار، با کرامت و شخصیت، با عفاف به ویژه در عرصه صنعت به مانند جوانمرادان راست قامتمان مردان سرزمینم فعالیت می‌کنند و بایستی دارای فرصت، مصونیت و حقوق اجتماعی برابر باشند، به راستی درود و نور به همه شریفان این زمین و سرزمین...

حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی ، اقتصادی و صنعتی فرصت است، نه تهدید!
صفحه اقتصاد -

رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی سازمان مشاوران و متخصان ملل اسلامی (اینسکو) افزود: در تاریخ ایران‌ما، از قرن‌ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود به پا خاستند، سخن گفتند، حرف زدند و عمل کردند و مسیر تعالی را پیمودند. از مشروطه تا قبل از مشروطه‌اش. آن زمان که نهضت تنباکو بود، آن کسی که توانست قلیان را از کنار شاه بردارد و به زمین بکوبد، یک بانوی شجاع (انیس الدوله) بود که این قهرمانی را از خود بروز و ظهور داد و وقتی شاه به او اعتراض کرد، گفت این فتوای مرجع تقلید میرزای شیرازی بزرگ است و شاه را به سکوت واداشت.

عضو شورای مرکزی مجمع مشاوران نمایندگان مجلس خاطرنشان ساخت: زنان و بانوان همان هستند که در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی نقش‌شان از مردان کمتر نبود. در روز 15 خرداد سال 42 صبحگاهان وقتی مردم قم در صحن اجتماع کردند برای اعتراض به دستگیری امام، این زنان قم بودند که چادر به کمر بسته و عکس امام در دست و حتی شمشیر به دست داشتند و وارد صحنه قم شدند و با فریاد یا مرگ یا خمینی، قم را به حرکت در آوردند.

این آغاز نهضت اسلامی ماست که زنان در صف مقدم بودند. از 17 شهریورش و به خاک و خون غلتیده شدن زنان و مردانش و تا 21 و 22 بهمنش، همه جا زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش داشتند.

جعفری تاکید کرد: فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لاَ أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ ، زنان و مردان در کنار یکدیگر، گروهی در کنار گروهی دیگر، خداوند اجر و پاداش هیچ کدام را نه مرد و نه زن را فراموش نمی‌کند. راست و درست است که مادری و مقام مادری بسیار شایسته و بالاست. جای تردید نیست، اما مگر وقتی پدر به جامعه می‌آید، وظیفه و پدری و مسئولیت پدری را فراموش می‌کند. مادر هم به جامعه اگر آمد مسئولیت مادری، وظیفه مادری را فراموش نخواهد کرد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی سازمان اینسکو گفت: درست است که نمی‌توانیم هیچ وظیفه و رسالتی را بالاتر از تربیت فرزندان و انسان‌ها قرار دهیم، اما آیا تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه و رئیس خانه بودن با حضور در جامعه و رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در تضاد است.

برخی انگار اعتقادی به حضور زن در ساختار حکمرانی و اینکه زنان محور تحول باشند، ندارند. ممکن است ویترینی را برای عرصه بین الملل رعایت کنند اما نگاه متقنی به ساحت زنانه ندارند و عرصه عمل زن را صرفاً در خانه می‌بینند.

وی افزود: پیرو فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای«مدظله العالی» ، عفت زن را مهم‌ترین ویژگی شخصیتی او دانسته و توصیه می‌ نمایند که همه فعالیت‌ها در حوزه زنان با توجه به این ویژگی زنان باشد: حفظ عفت به معنای حفظ روح از هرگونه ناپاکی بوده و توجه ابتدایی به این موضوع نشان دهنده اهمیت رشد معنوی زن در گفتمان انقلاب اسلامی است.

مینا جعفری

مینا جعفری در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت‌هایی ارزشمند است که ناظر به رشد زن در ابعاد انسان کامل باشد وگرنه، حتی رشد صرف ابعاد مادی، پیشرفت واقعی به حساب نمی‌آید. بنده معتقدم منتقد این روند استثمار زن در چارچوب‌های مردانه در فرهنگ اشتغال مدرن است که زن را ناگزیر می‌کند؛ برای اثبات توانمندی اجتماعی و اقتصادی، به اثبات برساند قادر است همسان مرد باشد.

به امید سرافرازی ابدی  ایران  قوی...

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد