نقش بانک کشاورزی در پرداخت مطالبات گندمکاران

گندم یکی از ۳۲ قلم کالای اساسی است که از سوی دولت خرید تضمینی می‌شود. سال گذشته افزایش نرخ خرید تضمینی موجب شد تا پول گندم‌کاران با تأخیر چند ماهه همراه باشد. نرخ خرید تضمینی گندم امسال هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزار تومان است. با آغاز فصل خرید تضمینی گندم در کشور، بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی، نقش بسیار مهمی در پرداخت مطالبات گندمکاران داشته است.

نقش بانک کشاورزی در پرداخت مطالبات گندمکاران
صفحه اقتصاد -

گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی و قیمت مناسب برای بهبود وضعیت تولید و امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. تولید گندم در سال جاری بیش از ۴ میلیون تن بوده و طبق اعلام وزیر جهادکشاورزی روند افزایشی دارد به گونه‌ای که دیگر نیازی به واردات این محصول نقش‌آفرین در امنیت غذایی مردم ایران نیست.

بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی از آغاز فصل خرید تضمینی گندم، 303 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران به حساب آنان واریز کرده است. براساس اعلام این بانک، این مبلغ مربوط به تعداد 253 هزار و 612 محموله گندم به وزن حدودی یک میلیون و 700 هزار تن بوده است.

بر اساس این گزارش با واریزی های انجام شده، تا تاریخ 19 خرداد ماه 81 هزار و 418 کشاورز مطالبات خود را دریافت کرده اند. این گزارش می افزاید که مابقی مطالبات به محض واریز توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها به حساب بانک، در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

بنابر اعلام رئیس بنیاد ملی گندمکاران در مجموع 30.2 هزار میلیارد تومان به حساب کشاورزانی که به دولت گندم فروخته بودند واریز شد که با این پول می‌توان 15 هزار کمباین مدل 1401 به قیمت حدود 2 میلیارد تومان خریداری کرد.

خرید گندم از کشاورزان از فروردین آغاز شده و قبلا 2.3 میلیارد تومان به حساب آنها واریز شده بود و تا 26 اردیبهشت 3.7 میلیون تن گندم به ارزش 64 هزار میلیارد تومان خریداری شد. پس از واریز بخشی از مطالبات گندمکاران در اواسط اردیبهشت ماه، دومین مرحله پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی صورت گرفته و در روزهای اخیر شاهد واریز مطالبات از طریق بانک کشاورزی هستیم.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان پرتلاش خوزستانی خریداری شده است. فصل خرید تضمینی گندم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند ولی برداشت گندم تا شهریور ماه ادامه دارد و با این وجود روزانه بیش از سه هزار تن گندم در استان خریداری می‌شود.

چالش‌ها و لزوم بازنگری در سیاست‌ها

از زمان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، مشکلاتی همچون تصویب دیرهنگام قیمت‌ها و پایین بودن قیمت‌های مصوب همچنان وجود دارد. تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان و عدم جبران خسارات ناشی از آفات و حوادث طبیعی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است. راهبردهای مختلفی برای بهبود بخش کشاورزی اتخاذ شده است که شامل حداکثرسازی تولید با حفظ منابع، یکنواختی در تولید، توازن‌بخشی به تولید، و تولید صادرات‌محور می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری، در جلسه علنی امروز به لزوم بازنگری در سیاست‌های قیمت‌گذاری و خرید تضمینی محصولات کشاورزی تأکید کرد و خواستار اقداماتی جدی برای بهبود کیفیت تولید و حمایت مؤثر از کشاورزان شد.

سیاست خرید تضمینی باید به گونه‌ای اجرا شود که اطمینان‌بخش کشاورزان باشد و آنها را به تداوم تولید ترغیب کند. این بازنگری در سیاست‌ها و اقدامات مؤثر می‌تواند بهبودی قابل توجهی در وضعیت کشاورزان و تولیدات کشاورزی کشور به دنبال داشته باشد.

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی نیازمند حمایت تامین بودجه موردنیاز

البته در این میان بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی در حوزه کشاورزی و به استناد آمارهای گذشته توانسته عملکردی موفق را از خود در این زمینه برجای بگذارد، اما در هر حال باید انصاف را مدنظر قرار داد و مسئولین در مسیر تامین منابع مورد نیاز بانک کشاورزی نیز نهایت همکاری را در بودجه این امور درنظر بگیرند. چرا که بانک کشاورزی علاوه بر حوزه‌های تامین تخصصی خود در بخش‌های کشاورزی مانند پرداخت مطالبات گندمکاران از دولت و یا کشاورزی قراردادی، در زمینه‌های پرداخت تسهیلات تکلیفی، رفع نیازهای مالی مشتریان که از اصناف، کارمندان و... می‌باشند نیز پرداخت‌ها و وام‌هایی را اعطا می‌کند.

منابع بانک کشاورزی همانند دیگر نهادهای پولی و مالی محدود می‌باشد و این دور از انصاف است که از این بانک درخواست بهترین عملکرد در وام‌های تکلیفی، تسهیلات مسکن، پرداخت وام‌های حمایتی را در کنار پرداخت مطالبات معوق دولت به کشاورزان و دامپروران و تامین منابع پولی موردنیاز تجهیزات بخش‌های تخصصی کشاورزان و دامداران را داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

نظرسنجی

کدام یک از کاندیداهای زیر در انتخابات ریاست جمهوری رای می آورند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان