گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت ارز در سال ۱۴۰۳

قیمت دلار در سال جدید کاهشی می‌شود؟ | نظرات کارشناسان درباره شکست قدرت دلار در سال ۱۴۰۳

پس از نوسانات شدید قیمت دلار در روزهای پایانی سال گذشته، اکنون بسیاری به دنبال بررسی ابعاد قیمتی ارز و خصوصا مبحث دلار برای سال ۱۴۰۳ هستند. تجربه یک سال گذشته نشان داده که نوسانات پایان سال بازار ارز در کشور همانند سال‌های گذشته با جهش قیمتی همراه نیست و پس از مدت کوتاهی شاهد آغاز سیر نزولی قیمت ارز در بازار خواهیم بود. اگر می‌خواهید بدانید که قیمت ارز و دلار در سال جدید، چه روندی را در پیش خواهد گرفت تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

قیمت دلار در سال جدید کاهشی می‌شود؟ | نظرات کارشناسان درباره شکست قدرت دلار در سال ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ برآورد بسیاری را از افزایش نرخ ارز و قیمت دلار در سال جدید را به دنبال داشت. برخی از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۱۴۰۳ از خریداران می‌تواند بر روی روند صعودی نرخ دلار و ارز و افزایش تقاضا تاثیر بگذارد. در حالی موضوع افزایش قیمت ارز و دلار عنوان می‌شود که بسیاری از کارشناسان، افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ را یک حباب برای تعیین مسیر کذب قیمتی در سال جدید می‌دانند و برخی حتی معتقدند که شکست قیمت دلار در سال جدید اتفاق خواهد افتاد.

در بازار روز اول فروردین ۱۴۰۳ قیمت اعلامی دلار در صرافی بانک ملی با نرخ ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان و یورو نیز با نرخ ۴۷ هزار و سیصدو پنجاه و یک تومان معامله شد. احمد صالحی - کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که نرخ واقعی کنونی دلار در بازار آزاد نباید بیش از ۵۵ هزار تومان باشد یعنی بیش از این رقم نیست چرا که با روش های مختلفی می توان این نسبت را ثابت کرد که نرخ ارز نباید بیش از ارقامی باشد که عنوان شد.

وی درباره اینکه نرخ ارز و دلار در سال ۱۴۰۳ بالا خواهد رفت؟ می‌گوید: با اینکه برخی تلاش می کنند عنوان کنند به زودی شاهد در رفتن فنر نرخ ارز هستیم اما به واقع اینگونه نیست چراکه دولت ‌و بانک مرکزی نرخ ارز را دستوری نگه نداشته‌اند که به سرعت با تکانه اقتصادی و سیاسی افزایش بیابد، بلکه در حال حاضر نرخ دلار حباب ۵ هزار تومانی دارد.

این کارشناس مسائل ارزی توضیح می‌دهد: برخی از نوسانات کنونی ارز ناشی از تاثیر روانی نامزدی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و پایان سال است، ضمن اینکه اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز می تواند روی افزایش تقاضای ارز تأثیر گذار باشد.

البته احمد صالحی تاثیرپذیری بازار ارز از اخذ مالیات بر عایدی سرمایه خریداران را نیز منکر نشد و بیان می‌کند: با توجه به اینکه در سال آینده مالیات بر عایدی سرمایه اخذ می شود و خریدار باید مالیات بپردازد لذا ممکن است بخشی از افزایش تقاضای ارز ناشی از این موضوع باشد بنابراین در صورتی که محدودیت و مالیاتی بر خرید و فروش ارز بدون نیاز واقعی گذاشته شود قطعا نرخ ارز به قیمت متعادل برمی گردد چراکه دلیلی برای افزایش نرخ ارز جود ندارد و برنامه ریزی بانک مرکزی در راستای جلوگیری از افزایش نرخ ارز مطلوب بوده است‌.

 از طرفی دیگر، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش قیمت ارز در روز‌های پایانی سال را نمونه‌ای از هزاران مورد دانست که در سال‌های گذشته نیز به دلیل افزایش تقاضا برای انجام سفر‌های نوروزی نیز انجام می‌گرفته است.

وی در این باره، می‌گوید: اسفند سال گذشته نیز قیمت ارز تا ۶۰ هزار تومان پیش رفت، اما پس از چند روز و ابتدای سال ۱۴۰۲ سیر نزولی خود را آغاز کرده و تا ۵۰ هزار تومان هم کاهش یافت. همانطور که در طول یک سال گذشته قیمت ارز پس از افزایش چند روزه دوباره به قیمت قبلی خود بازگشت تجربه ثابت می‌کند که این بار نیز وضع به همین ترتیب باشد و این افزایش قیمت پایدار نخواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: توصیه من به مردم این است که فریب این افزایش قیمت ارز در بازار را نخورند و بدانند که امروز بازار ارز جای مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست و نباید برای حفظ سرمایه خود به خرید ارز روآورند. پس از کاهش تقاضایی که در حال حاضر به واسطه پایان سال و سفر‌ها موقتی است، بازار ارز دوباره شرایط عادی خود را پیدا خواهد کرد.

قیمت دلار، یورو امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ + نرخ ارز امروز

سقوط قیمت دلار در راه است؟

در ضلع دیگر نقطه‌نظرات کارشناسان بازار ارز، گروهی هستند که حتی معتقدند ابهت و قدرت دلار در سال جدید شکسته خواهد شد و سیطره دلار نیز به زیر خواهد افتاد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این باره می‌گوید: با اقدامات بانک مرکزی امکان دارد نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی شود و سوداگرانی که مانند سال گذشته اقدام به خرید ارز کردند متضرر شوند.

یحیی آل اسحاق با بیان این‌که با نزدیکی به ایام نوروز تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش پیدا می‌کند، می‌افزاید: در پایان هر سال معمولا تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند که قسمتی از آن برای مسافرت به خارج از کشور است. جو روانی و فضاسازی‌های شکل گرفته نیز در افزایش قیمت ارز اثر دارد، البته اگر بانک مرکزی با توجه به سابقه سال‌های گذشته این موضوع را مدیریت کند، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد. وی تصریح می‌کند: شرکت‌هایی که فعالیت‌های خارجی دارند باید تا پایان سال تسویه حساب کنند که این مسئله نیز بر تقاضای ارز اثر می‌گذارد؛ علاوه بر این انتظارات مردمی نیز ممکن است در این زمان افزایش پیدا کند؛ ولی هر سال در همین بازه زمانی شاهد افزایش نرخ ارز هستیم که اتفاق عجیبی نیست. وی متذکر می‌شود: بین نرخ ارز و تورم رابطه‌ای وجود دارد و با بالارفتن تورم نیز نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، اما با وجود اینکه تورم امسال ۳۸.۵ درصد است نرخ ارز فقط ۲۰ درصد رشد داشته؛ بنابراین با اجرای سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی از رشد نرخ ارز به اندازه تورم جلوگیری شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    مو

  • ناشناس

    شفا نگیرید ایشالله🤣🤣

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان