گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مهم‌ترین خواسته بازنشستگان نادیده گرفته شد؟!! | ماجرای حذف برنامه همسان‌سازی در برنامه هفتم توسعه

بازنشستگان به گروهی گفته می‌شود که عمری را در راه آبادانی و اقتصاد جامعه اسلامی ایران زحمت کشیده و اکنون نیاز به استراحت و آرامش دارند، عده‌ای که با داشتن نوه و فرزند و گستردگی خانواده روبه‌رو شده و نیاز به تامین معیشت آنها از وظایف دولت‌ و نهادهای مربوط به شمار می‌آید. حتما از خود می‌پرسید چرا این توضیح ارائه شد؟ در جلسه دوشنبه ۱۰ مهر ماه مجلس شورای اسلامی اعلام شد که برنامه‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه ارائه نشده است.

مهم‌ترین خواسته بازنشستگان نادیده گرفته شد؟!! | ماجرای حذف برنامه همسان‌سازی در برنامه هفتم توسعه
صفحه اقتصاد -

مهم‌ترین خواسته بازنشستگان، دیده شدن موضوع همسان‌سازی بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه است. گروهی که پس از سال‌ها تلاش در حال حاضر نیازمند تامین حداقل معیشت و درمان برای خود و خانواده‌شان هستند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس خبر از حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه می‌دهند و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری هم اعلام می‌کند که نه تنها همسان‌سازی وجود ندارد، بلکه در لایحه هفتم، ناهمسان‌سازی هم مشاهده می‌شود.

از دولت، انتظار عدالت داشتیم، اما....

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

نماینده مهریز در مجلس در انتقاد از نبود برنامه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه هفتم، می‌گوید: «همه انتظار داشتیم دولت عدالت‌محور آقای رییسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.»

محمدرضا صباغیان، تاکید می‌کند: «انتظار جامعه، شعار دولت و همچنین مبانی اسلامی و وضعیت بازنشستگان را در نظر بگیرید، چرا این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده است؟ موضوع تجمیع و شفاف‌سازی حقوق دریافتی مسئولان و مقامات هم در برنامه هفتم نیامده است؛ به همین دلیل معاون یک مجموعه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اضافه کاری در یک سال دریافت می کند.»

وی با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم ادامه می‌دهد: «حداقل انتظار ما این بود که اگر این قوانین اجرا نمی‌شود، در برنامه هفتم وجود داشته باشد. دولت دائما دم از مردمی‌سازی اقتصاد و کشور می‌زند، اما مدیریت واحد شهری که الفبای مردمی‌سازی است هم در برنامه هفتم دیده نشده است.»

دولت سکوت کرده یا منتظر باشیم؟

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

علی بابایی کارنامی عضو ناظر شورای حقوق و دستمزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم سکوت کرده است، می‌گوید: این موضوع که جزو دغدغه بازنشستگان است باید تعیین‌تکلیف شود؛ دولت قبلی در این حوزه سیاسی‌کاری کرده، دولت فعلی نیز سکوت کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، می‌افزاید: «بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین‌اجتماعی به نوعی از مجلس توقع دارند و ما باید بر اساس آیین‌نامه در برنامه هفتم احکام مربوطه را مشخص کنیم.»

در عین حال، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره احکام برنامه هفتم درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی اعلام می‌کند که بخش عمده‌ای از آنچه که تکلیف بود، در ۲ سال گذشته به ویژه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفته است و اگر بنا باشد همسان‌سازی مجددی انجام گیرد، باید منتظر باشیم و ببینیم چه حکمی در برنامه هفتم تصویب خواهد شد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم حذف شد؟

حسن صادقی

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه معتقد است که نه تنها همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه توسعه هفتم دیده نشده، بلکه ناهمسان‌سازی هم مشاهده می‌شود.

صادقی ادعا کرد که صندوق‌های بیمه‌ای و به خصوص تامین‌اجتماعی از مطالباتی که از دولت دارند محروم شده‌اند و عملاً هیچ همسان‌سازی در برنامه هفتم توسعه اجرا نشده است. او بیان کرد که در برنامه ششم توسعه، همسان‌سازی حقوق جزء بندهای آن بوده است و اگر دولت واقعاً تمایل به اجرای همسان‌سازی دارد، باید طی دو سال گذشته این اقدام را انجام داده بود، اما اجرای همسان‌سازی متوقف شده است.

به اعتقاد وی؛ اگر دولت و مجلس واقعاً به اجرای متناسب‌سازی حقوق علاقه داشته باشند، باید حقوق را با توجه به تورم افزایش می‌دادند.

صادقی اظهار می‌کند: «عامل عقب‌ماندگی حقوق نسبت به تورم، دولت است و به همین دلیل انتظار نمی‌رود که دولت و مجلس عقب‌افتادگی حقوق را در برنامه هفتم توسعه جبران کنند.»

تامین منابع همسان‌سازی با اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی

مجتبی رضاخواه، نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق

  

مجتبی رضاخواه، نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی، توضیح داد که صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری دچار مشکلات در پرداخت حقوق بازنشستگان هستند.

صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر تنها حدود ۹۰ درصد از مبلغ پرداختی را از بودجه عمومی تأمین می‌کند، در حالی که در گذشته بخشی از حقوق کارکنان نیروهای مسلح به صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر، صندوق‌های بازنشستگی توانایی پرداخت حقوق را ندارند و تنها حدود ۹۰ درصد از مبلغ را می‌توانند از بودجه عمومی تأمین کنند.

به اعتقاد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی؛ مشکل اصلی در ساختار و مدیریت صندوق‌های بازنشستگی است. بنابراین، مجلس به منظور حل این مشکل، به ارتقاء مدیریت صندوق‌های بازنشستگی می‌پردازد و تلاش می‌کند تا صندوق‌ها به یک ساختار شفاف و کارآمد نزدیک شوند. در صورت اصلاح صندوق‌ها، منابع بیشتری برای پرداخت حقوق بازنشستگان در دسترس خواهد بود.

نظر نمایندگان درباره افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به وجود مشکلات معیشتی بازنشستگان لشگری و کشوری و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرده است و خواستار تصمیم گیری در برنامه هفتم برای حل این مشکلات شده است. محمدرضا پورابراهیمی معتقد است که موضوع سیاست های ارزی و جدول بودجه نیز به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است تا با حضور نماینده دولت بررسی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که موضوع بازنشستگان به همراه سایر موضوعات مهم به کمیسیون ارجاع داده شود. او تاکید کرد که بازنشستگان در حال حاضر با مشکلات معیشتی روبرو هستند و در متن کمیسیون پیشنهادی مربوط به آنها وجود ندارد.

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، نیز پیشنهاد داد که موضوع بازنشستگان مجدداً در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گیرد و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که موضوع بازنشستگان در جلسه بین دولت و کمیسیون بررسی خواهد شد، اما به تاخیر افتاده است. او همچنین به وجود بحثی درباره بازنشستگان حاضر در دهک های ۱ تا ۵ اشاره کرد.

در جلسه علنی مجلس، عضو هیات رییسه مجلس نیز به عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرده و بیان کرد که صندوق‌های بازنشستگی در اسارت دولت هستند و آزادسازی این صندوق‌ها نیاز به همسان‌سازی را رفع می‌کند.

در پایان، محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که تأخیر در اجرای این موضوع توسط دولت نادیده گرفته شده است و باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

نظرسنجی

کدام یک از کاندیداهای زیر در انتخابات ریاست جمهوری رای می آورند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان