گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد

نقش‌آفرینی بانک کشاورزی در تامین نیازهای ارزی کشور

بانک کشاورزی با ارتقای چشمگیر رتبه‌ خود و افزایش سهم از بازار ارزی، نشان داده است که در فعالیت‌های ارزی در شرایط تنگناهای ارزی کنونی، عملکرد قابل توجهی داشته است و نقش مهمی در تامین نیازهای ارزی کشور ایفا کرده است.

نقش‌آفرینی بانک کشاورزی در تامین نیازهای ارزی کشور
صفحه اقتصاد -

موفقیت‌های ریالی بانک کشاورزی در کنار افزایش حجم عملیات ارزی آن نشان می‌دهد که این بانک توانسته است نیازمندی‌های بازار را در حوزه‌های بازرگانی واردات و صادرات تامین کند. این پیشرفت‌ها نشان دهنده جهشی است که بانک کشاورزی در شرایط اقتصادی کنونی کشور داشته است.

بازار ارز بزرگترین بازارمالی جهان است که حجم معاملات آن طی آخرین آمار به مرز ۵٫۳ تریلیون دلار در روز رسیده است.  اگر این رقم را با ۲۵ میلیارد دلاری که در بازار بورس نیویورک مبادله می‌شود مقایسه کنید، به راحتی درمی یابید که مبادلات ارزی در این بازار  چقدر عظیم است. بر خلاف سیستم حاکم بر بازار سهام، بازار ارز توسط یک بانک مرکزی خاص و یا یک ارگان بخصوص جهانی اداره نمی‌شود، بلکه این بازار در واقع یک بازار بین بانکی InterBank Market است که در اصطلاح اقتصادی به عنوان بازار OTC شناخته می شود.

یکی از مهمترین تحلیل های رقابتی، مشخص کردن سهم بازار است . این امر در صنعت بانکداری کشور نیز یکی از الزامات اصلی و اساسی است. بانک مرکزی و اداره تخصیص ارزی این بانک با بررسی میزان فعالیت‌های بانک‌های کشور اقدام به رتبه‌بندی در جدول سهم از بازار ارزی بانک‌ها در راستای اجرای برنامه‌های جدید مدیریتی بانک‌ها برای بهترشدن فعالیت‌های این حوزه می‌کند. 

بانک کشاورزی

طبق اعلام اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، بانک کشاورزی در شاخص سهم از بازار ارزی کشور در پایان تیرماه سال 1402 نسبت به سال گذشته، با دو رتبه ارتقاء در جدول و همچنین افزایش دو برابری سهم از بازار، روندی صعودی و مثبت داشته است.

​یکی از شاخص های قابل اتکا در فعالیت های بانکی در شرایط تنگناهای ارزی کنونی؛ افزایش حجم عملیات و فعل و انفعالات ارزی است. به عبارتی تراکنش های ارزی آشکار می سازد یک بانک تا چه میزان در حل مشکلات مرتبط به تامین نیازهای ارزی چه در بخش خصوصی و چه دوایر دولتی ایفای نقش کرده است.

صعود دوپله‌ای بانک کشاورزی در جدول رتبه‌بندی سهم از بازار ارزی و افزایش حجم عملیات ارزی آن نشأت گرفته از مدیریت آگاه و مشرف بر نیاز بازار در عرصه‌های بازرگانی واردات و صادرات است. بانک کشاورزی با توجه به نیازمندی‌های بخش کشاورزی که پایه‌های اصلی امنیت غذایی کشور را تشکیل می‌دهد، توانسته است در جهت تامین این نیازها پیشرفت کند.

طبق اعلام ادارۀ تخصیص ارز بانک مرکزی، سهم از بازار ارزی بانک کشاورزی در مقطع چهارماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، دو برابر شده و با ثبت سهم از بازار ارزی 6.23 درصدی و دو پله صعود؛ این بانک در جایگاه هشتم در بین 26 بانک فعال در حوزۀ فعالیت های ارزی کشور قرار گرفته است.

همچنین، حجم عملیات ارزی بانک کشاورزی در چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۶ درصد افزایش داشته است.

بانک کشاورزی

برآورد سهم بازار بانکهای کشور می تواند بر اساس شاخص های مختلف صورت گیرد که مهمترین آن منابعی است که بانک های کشور بر اساس فعالیت‌های خود به دست می آورند. این منابع است که امکان ارایه تسهیلات و خلق درآمد را میسر می‌سازد . در عصر رقابتی امروز کوچکترین خطایی سهم بازار را نصیب رقبای هوشمندی خواهد کرد که منتظر فرصتها هستند و شاید کسب دوباره آن دور از ذهن باشد .

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد