گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهم اخابر

اختصاص سود ۱۱ ریالی!! یا رشد ۵۷ درصدی درآمد | سهامداران اخابر و وزیر نسبت به عملکرد و تعهد مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر، بزرگترین شرکت مخابراتی خاورمیانه در تلفن ثابت است و بیش از ۲۵ میلیون مشترک دارد. شرکت مخابرات ایران که

اختصاص سود 11 ریالی!! یا رشد 57 درصدی درآمد | سهامداران اخابر و وزیر نسبت به عملکرد و تعهد مخابرات ایران
صفحه اقتصاد -

شرکت مخابرات ایران که یکی از جنجالی‌ترین شرکت‌ها در زمان خصوصی‌سازی بود، اکنون به دلیل عملکرد ضعیف در اعطای سود سهم و روند فعالیت خود از سوی سهامداران و حتی وزیر ارتباطات مورد انتقاد شدید و اعتراض حتی در حوزه کارکنان خود روبرو شده است. در حال حاضر بخشی از سود شرکت به سهامداران عدالت تعلق دارد و برخی از سهامداران خواستار شناسایی سود واقعی و توزیع آن هستند.

به گزارش صفحه اقتصاد، شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر ، بزرگترین شرکت مخابراتی خاورمیانه در تلفن ثابت است و بیش از ۲۵ میلیون مشترک دارد. شرکت مخابرات ایران که در دهه هشتاد از شرکت‌های جنجالی در روند خصوصی‌سازی بود با برگزاری مزایده سهام شرکت به شرکت " توسعه اعتماد مبین " واگذار شده است. این شرکت دارای ۸۴ درصد سهم « همراه اول »، در اختیار « اخابر » و ده‌ها هزار سهامدار حقیقی و حقوقی است.

فعالیت این شرکت شامل مدیریت سهام، ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های تلفن ثابت، سیار، انتقال داده، نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد شبکه‌های مخابراتی، تامین و پوشش ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، و نگهداری و توسعه شبکه‌های مخابراتی مطابق با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی است.

معرفی شرکت مخابرات ایران

سهامداران اخابر و وزیر نسبت به عملکرد و تعهد مخابرات ایران اعتراض کردند

شرکت مخابرات ایران با بیش از ۹۰ سال تجربه در حوزه مخابرات، شبکه‌های پیچیده و پوشا را در سطح کشور ایجاد کرده و در حوزه تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت و شبکه‌های ارتباطی فعالیت می‌کند. شرکت مخابرات ایران خدمات مختلفی از جمله تلفن ثابت، اینترنت ADSL ، اینترنت پرسرعت ADSL2 ، اینترنت فیبر نوری، خدمات تحت شبکه MPLS ، خدمات اینترنت سیار و خدمات دیگری را به مشتریان ارائه می‌دهد.

شرکت مخابرات ایران با چشم انداز « پیشرو در ارائه خدمات یکپارچه بر اساس خواست مشتری »، در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با سیستم تار نوری مخابرات ایران یا تانوما، با توسعه شبکه فیبرنوری در تهران و مراکز استان‌ها، اینترنت فوق پرسرعت در بستر فیبرنوری ( FTTH ) را در اختیار هموطنان قرار می‌دهد. بیش از ۵۶ درصد بازار اینترنت ایران بر اساس پورت منصوبه، در اختیار اخابر است.

واگذاری مخابرات ایران، حواشی زیادی را به دنبال داشته است و حالا نزدیک به ۱۴ سال از آن می‌گذرد. این شرکت پردرآمد در گذشته پس از صنعت نفت، یکی از پردرآمدترین صنایع ایران به شمار می‌آمد، اما اکنون نه‌تنها صحبت از زیان پنج هزار میلیارد تومانی مخابرات می‌شود، بلکه مشکلات مالی و اقتصادی عدیده‌ای این شرکت را به همراه دارد.

وزیر ارتباطات ایران هم اخیراً در انتقاداتی به عملکرد شرکت مخابرات ایران در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها بیان کرد که شرکت مخابرات در سال‌های گذشته وظیفه خود در لایه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها به درستی عمل نکرده و شبکه اشباع شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
این مشکلات در کنار گرفتاری‌های معیشتی و اعتراضات کارکنان این شرکت، سبب شده است که وضعیت مخابرات ایران به سختی برسد و در این مسیر صدای سهامداران اخابر هم درآمده است.

تحلیل سهم اخابر

سهامداران اخابر و وزیر نسبت به عملکرد و تعهد مخابرات ایران اعتراض کردند

نماد اخابر در صنعت مخابرات فعال است و در بورس ثبت نماد شده است. اخابر جزو شرکت های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 1 گروه خودش و در رتبه 30 کل بازار قرار دارد.

نسبت P/B این نماد با ثبت عدد 8.95 از شرایط خوبی بهره مند است. به عبارت دیگر اخابر دارای قیمت کمتری نسبت به سایر نمادها است. نسبت P/S این نماد با ثبت عدد 9.07 از شرایط خوبی بهره مند است. به عبارت دیگر اخابر دارای وضعیت فروش مناسبی است.

عملکرد ماهانه خرداد سالجاری «اخابر» با فروش ۸۶۴ میلیارد تومانی در حالی رشد ۵۷ درصدی را نسبت به خرداد سال گذشته نشان می‌دهد که در مجمع ۱۱ ریال سود نقدی در ازای هر سهم تقسیم کرد. موضوعی صدای سهامداران این سهم را هم درآورده است.

اخابر در ماه خرداد سال 1402، موفق به فروش محصولات به ارزش 864 میلیارد تومان شده است که نسبت به ماه گذشته رشدی نداشته است. میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه، 875 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به این میانگین، 1 درصد کمتر بوده است.

در سال مالی 1402، مجموع فروش شرکت مخابرات ایران 2,624 میلیارد تومان بوده است. در برآورد آخرین آمار فروش شرکت، پیش‌بینی شده بود که فروش سال مالی 1402 حدود 17664 میلیارد تومان با حاشیه سود ناخالص 25 درصدی خواهد بود که تا پایان خرداد حدود 15 درصد بودجه خود را تحقق بخشیده است.

تقسیم سود نقدی ۱۱ ریالی از سوی مخابرات ایران در مجمع به ازای هر سهم اخابر، موجب ایجاد احساس نارضایتی در میان سهامداران این شرکت شد و زمینه ارسال نوشتارها و درخواست از مسئولین برای بررسی موضوع ضررهای متوالی در این سهم گردید.

درخواست سهامداران اخابر از مسئولین

سهامداران اخابر و وزیر نسبت به عملکرد و تعهد مخابرات ایران اعتراض کردند

شرکت مخابرات در پرتفوی سهام عدالت قرار دارد و بخش مهمی از ذی‌نفعان این شرکت، سهامداران عدالت هستند که معمولاً در دهک‌های پایین قرار دارند و به سودهای دریافتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پایان سال حساس هستند.

بخشی از سهامداران شرکت مخابرات ایران از مسئولان خواسته‌اند که در مجمع عمومی آتی، از تصویب و توزیع سود نقدی سال ۱۴۰۱ بگذرند و پس از شناسایی سود واقعی، اقدام به توزیع سود کنند. در گزارش حسابرس شرکت مخابرات، بدهی‌های تعهد شده در قبال کارکنان و بازنشستگان به همراه برخی از ارقام با اهمیت به سایر ذی‌نفعان احتساب نشده است. این مسئله باعث شناسایی سود غیرواقعی در سال مالی ۱۴۰۱ شده است.

به علاوه، براساس قانون تجارت، هر سودی که بدون رعایت مقررات تقسیم شود، منافع موهوم تلقی خواهد شد. به همین دلیل، سهامداران شرکت مخابرات ایران خواستار توقف در تصویب و توزیع سود شده‌اند.

در سال ۱۳۸۳، بخشی از شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران با نماد همراه، به عنوان یک شرکت مستقل جدا شد و در حال حاضر در بورس حضور دارد. برای شرکت مخابرات ایران، خصوصی‌سازی و واگذاری سهام به شرکت " توسعه اعتماد مبین " بازتاب‌های فراوانی داشته است، اما با صدور آن چک تاریخی، این مسئله خاتمه یافته است.

شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین شرکت مخابراتی خاورمیانه در تلفن ثابت، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه مدیریت سهام، بهره‌برداری از شبکه‌های تلفن ثابت و سیار، انتقال داده، نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد شبکه‌های مخابراتی، تامین و پوشش ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، و نگهداری و توسعه شبکه‌های مخابراتی را بر عهده دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان