گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از پتروشیمی گچساران

دستاوردهای تحسین‌برانگیز؛ از ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور

صفحه اقتصاد - سمیرا عسکری - سفر اصحاب رسانه و به طبع آن خبرنگار صفحه اقتصاد به استان کهگیلویه و بویراحمد خالی از لطف نبود. دستاوردهای تحسین‌برانگیز این استان

دستاوردهای تحسین‌برانگیز؛ از ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور

صفحه اقتصاد - سمیرا عسکری - سفر اصحاب رسانه و به طبع آن خبرنگار صفحه اقتصاد به استان کهگیلویه و بویراحمد خالی از لطف نبود. دستاوردهای تحسین‌برانگیز این استان از تنها واحد الفین ایرانی با ۸۰ درصد تجهیزات تولید داخل در پتروشیمی گچساران گرفته تا تحقق وعده دولت سیزدهم در پایان دادن به ۵ سال رکود کارخانه ماشین‌سازی گچساران و احیای ۲۷ واحد راکد تولیدی و صنعتی، نمونه‌هایی بارز از عزم جزم‌شده مسئولین این استان به عنوان رویکرد حوزه اقتصادی بود.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از کهگیلویه و بویراحمد


خبرنگار صفحه اقتصاد

که برای ثبت دستاوردها و فعالیت‌های انجام‌گرفته در استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه دیگر اصحاب رسانه به این استان سفر کرده بود با عملکردی خیره‌کننده از سوی مسئولین استانی در تحقق اهداف دولت مبنی بر راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد، کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل، اشتغالزایی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در مسیر کاهش اثرات تورمی و فقر را شاهد بود.
در این گزارش نمونه‌ بارز از عملکردهای واقعی و قابل تحسین مسئولین دلسوز و تحقق وعده‌های دولت سیزدهم را در استان کهگیلویه و بویراحمد آورده‌ایم که با هم مرور می‌کنیم.

ایرانی‌ترین واحد تولید الفین کشور با ۸۰ درصد تجهیزات تولید داخل

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان گچساران یکی از شهرهای نفتی است که در سال ۱۳۰۲ اولین تحقیقات در این شهر انجام گرفت و در سال ۱۳۱۸ چاه نفت به بهره برداری رسید. پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+ را دارد که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک را از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری دریافت می‌کند، آب مورد نیاز این مجتمع از طریق سد کوثر تأمین می‌شود.
بنابر اعلام معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس، کار ساخت پتروشیمی گچساران از سال ۸۴ آغاز شده است و اکنون تأمین آب از سد کوثر گچساران به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب در سال با خط لوله ۲۷ اینچی و به طول 27 کیلومتر، تأمین سوخت گاز ۵۳۹۰۰ متر مکعب بر ساعت از خط سراسری و تأمین برق به میزان ۵۰ مگاوات از شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌شود.
حسن نشان زاده مقدم معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس در گفت‌وگوی صمیمانه با خبرنگاران با اشاره به اینکه پتروشیمی صنعت نوپایی در استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: با توجه به رویکرد جدید هلدینگ خلیج فارس پس از تغییر مدیریت مبنی بر کامل‌کردن طرح‌های نیمه‌تمام، برنامه بر تکمیل پتروشیمی گچساران قرار گرفت که از ابتدای تأسیس با فراز و نشیب‌های فراوانی از تغییرات مدیریتی تا تغییرات پیمانکاری و نبود منابع مالی همراه بود که سبب شد این مجتمع تاکنون در مدار تولید قرار نگیرد.
به گفته نشان‌زاده، این پروژه خصوصیات منحصر به فردی از جمله جلوگیری از خام فروشی را دارد که یکی از شعارهای محوری این هلدینگ است. پتروشیمی گچساران ایرانی ترین پتروشیمی کشور به دلیل تأمین بیش از ۸۰ تا ۸۳ درصد تجهیزات و…. از داخل و ایرانی است. اولین واحد الفین است که مشعل‌های ایرانی را دارد و بدون هیچ مشکلی راه اندازی شد. یکی از پیشرفته‌ترین سیستم پساب‌های صنعتی و تصفیه آب در طرح پتروشیمی گچساران احداث شده است.
آینده این مجتمع علاوه بر جلوگیری از فلرسوزی، تاثیر بسزایی در رشد زیر ساخت‌های شهری، توریستی و….. به دنبال خواهد داشت و می‌تواند توسعه و پیشرفت مناسبی برای این استان رقم بزند. در پایین دست این پروژه واحدهای پتروشیمی بروجن، ممسنی، دهدشت و کازرون را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی فعالیت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه تکمیل طرح پتروشیمی گچساران همسو با تکمیل زنجیره ارزش و استفاده از گازهای همراه نفت پس از ۱۹ سال از صدور مجوز آن از رسالت‌های مهم هلدینگ خلیج فارس بود، ترکیب سهامداران، تغییرات مدیریتی، تعدد پیمانکاران، منابع مالی، همچنین تحریم را از جمله چالش‌های ۵ سال گذشته اجرای طرح پتروشیمی گچساران برشمرد.
برنامه تولید پتروشیمی گچساران در ۶ ماهه دوم امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تعیین شده است که با این مقدار تولید برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. پتروشیمی گچساران در زمان ساخت برای بیش از ۳ هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

پیشرفته‌ترین سیستم پساب‌های صنعتی و تصفیه آب در طرح پتروشیمی گچساران

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از کهگیلویه و بویراحمد

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سازگاری صنعت پتروشیمی با شرایط اقلیمی منطقه و حفظ محیط‌زیست را از اولویت‌های هلدینگ خلیج فارس عنوان و تصریح کرد: یکی از پیشرفته‌ترین سیستم پساب‌های صنعتی و تصفیه آب در طرح پتروشیمی گچساران احداث شده است.
نشان‌زاده ادامه داد: پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+ را دارد که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک را از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری دریافت می‌کند، آب مورد نیاز این مجتمع از طریق سد کوثر تأمین می‌شود.

وی به افزایش یک میلیون تنی تولید شرکت هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: مجموع فروش هلدینگ از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اظهار کرد: برنامه تولید پتروشیمی گچساران در ۶ ماهه دوم امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تکلیف شده است که با این مقدار تولید برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

نشان‌زاده افزود: تولید ۳ ماهه ابتدای ۱۴۰۲ هلدینگ خلیج فارس ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌های پایین‌دست پتروشیمی گچساران برای دریافت خوراک هنوز تکمیل نشده‌اند، گفت: محصول این مجتمع تا تکمیل این طرح‌ها افزون بر تزریق به خط اتیلن غرب، صادر نیزمی‌شود که قرارداد صادرات اتیلن آن هم امضا شده است.

پتروشیمی گچساران اولین واحد اولفین با مشعل‌های ایرانی

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از کهگیلویه و بویراحمد

به گفته نشان زاده با توجه به اینکه در پتروشیمی هویزه خلیج فارس مشکل تأمین خوراک را داشت و در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ تن ان جی ال در ساعت به بندر امام منتقل می‌شود. پس از این طرح مهم برای جلوگیری از گازهای فلز تکمیل پتروشیمی گچساران بود که از ابتدای تأسیس فراز و نشیب‌های فراوانی داشت از تغییرات مدیریتی تا تغییرات پیمانکاری و نبود منابع مالی برای این مجتمع باعث شد این مجتمع تا کنون در مدار تولید قرار نگیرد

وی خاطر نشان کرد: در طول ۱۷ ماه گذشته و بر اساس مأموریت که از سوی دکتر علی عسگری به ما محول شد که این پروژه‌ها ساماندهی شود این بود که نیاز به کارشناسی و تصمیم‌گیری بود. این پروژه خصوصیات منحصر به فردی از جمله جلوگیری از خام فروشی را دارد و یکی از شعارهای محوری این هلدینگ است و ایرانی ترین پتروشیمی کشور است که تلاش شده حداکثر این پتروشیمی تأمین تجهیزات و…. به صورت داخلی باشد بالغ بر ۸۰ تا ۸۳ درصد تجهیزات ایرانی است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اولین واحد اولفین است که مشعل‌های ایرانی را دارد و بدون هیچ مشکلی راه اندازی شد.

نشان زاده آینده این مجتمع علاوه بر جلوگیری از فلر سوزی رشد عظیمی به دنبال دارد در راستای زیر ساخت‌های شهری توریستی و….. به دنبال خواهد داشت و می‌تواند توسعه و پیشرفت مناسبی برای این استان رقم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان