صفحه اقتصاد گزارش می‌دهد:

برنامه دولت برای بازنشستگان کشوری و لشکری در سال آینده چیست؟

تغییرات چشمگیری در حوزه بازنشستگی اتخاذ شده که خبرسازترین آن ها، افزایش سن بازنشستگی است.از افزایش حداقل حقوق بازنشستگان گرفته تا حق اولاد و کمک هزینه

برنامه دولت برای بازنشستگان کشوری و لشکری در سال آینده چیست؟

صفحه اقتصاد - چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱، رئیس جمهور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این بودجه نسبت به سال پیش ۴۰ درصد افزایش یافته و ۵۲۶۱ هزار میلیارد برآورد شده است. در این میان، تغییرات چشمگیری در حوزه بازنشستگی اتخاذ شده که خبرسازترین آن ها، افزایش سن بازنشستگی است.

از افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تا حق اولاد و کمک هزینه عائله مندی

طبق بند د تبصره ۲۰ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، مرتبط با نظام اداری و سرمایه انسانی دولت، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی کلیه افراد شاغل اعم از زن و مردی که حداقل دارای مدرک کارشناسی در مشاغل مختلف در کلیه صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال پیش رو (سال ۱۴۰۲) ، در صورتی که در شغل مربوطه به آن ها نیاز باشد و با رضایت مستخدم، بدون این که شرط سنی رعایت شود، ۲ سال افزایش پیدا می کند.
با وجود این که جزئیات بیش تری از این بند بیان نشده است. در سال آینده تنها با دو شرط رضایت مستخدم و اعلام نیاز دستگاه همراه با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این بند اجرا خواهد شد‌ و تغییراتی را در قواعد بازنشستگی به وجود می آورد‌. البته با توجه به اوضاع صندوق های بازنسستگی، این اصلاحات ضروری به نظر می رسد زیرا یکی از سه بحران اساسی کشور مرتبط با صندوق های بازنشستگی و پرداخت تعهدات آن ها بوده که زیان مالی زیادی را برای دولت به همراه داشته است.
سرپرست صندوق بازنشستگی کشور نیز اخیرا اظهار داشته که دولت تنها ۲۰۴ هزار میلیارد تومان برای تعهدات خود پرداخت کرده که نشان از ضریب پشتیبانی ضعیف و کم تر از یک است. یکی از عواملی که باعث ایجاد بحران در صندوق بازنشستگی کشور شده، عدم اصلاح قوانین بازنشستگی بوده که با توجه به افزایش سن امید به زندگی، هیچ گونه تغییری نیافته است‌ و سال های زیادی بوده که مطابق با گذشته اجرا می شود. بنابراین، یکی از راه های ضروری برای ایجاد تغییرات در این قوانین، انجام اصلاحات پارامتریک است‌.
میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، پاداش پایان خدمت و سقف خالص پرداختی بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده چقدر است؟

حداقل حقوق کشوری و لشکری 6 میلیون و 300 هزار تومان

طبق گزارش های به دست آمده، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری، نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و سایر صندوق های مرتبط، ۲۰ درصد افزایش می یابد. بنابراین، حداقل حقوق هیچ کارگری نباید از شش میلیون و سیصد هزارتومان کمتر باشد‌‌. برخی از بندهای این لایحه عبارتند از:
مطابق با بنده ۲ تبصره ۱۲ حقوق و دستمزد ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ حقوق کلیه بازنشستگان و مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند. بر اساس این لایحه با توجه به سنوات خدمت افراد، حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران، مشترکان صندوق های بازنشستگی و وظیفه بگیران نباید از شش میلیون و سیصد هزار تومان کم تر باشد‌.
همچنین، در بند ۴ این تبصره عنوان شده که حقوق و مزایای شاغلان قانون مدیریت کشوری، حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیرانی که شامل صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه اجرایی، افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت.

افزایش حق اولاد و کمک هزینه عائله مندی

مطابق با بنده ۳ تبصره ۱۲ حقوق و دستمزد ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که مرتبط با قانون جوانی جمعیت و خانواده است به افزایش حق عائله مندی و اولاد اشاره داشته و اینگونه بیان می کند که امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد که موضوع بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و بازنشستگان است، ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ بوده که معادل ریالی امتیاز ذکر شده برای کارمندانی که شامل قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند، تعیین می شود.

سقف خالص پرداختی بازنشستگان در سال 1402

مطابق با آنچه که در لایحه بودجه سال آینده ذکر شده، سقف خالص پرداختی متوسط سالانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر همچنین سایر حقوق و پرداختی ها از هر محلی و با هر عنوانی در سال آتی به گروه های مختلفی که حقوق خود را در دستگاه های اجرایی دریافت می کنند، موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
علاوه بر این، سقف پرداختی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش ‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌ های اجرایی در تمامی شهر های کشور، 50 میلیون تومان اعلام شده است.
هر گونه پرداختی بیش تر از 50 میلیون تومان به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه ‌ها و شرکت های دولتی و همچنین شرکت ها و مؤسساتی که مدیران آن ها به هر طریقی توسط دولت و یا نهادهای عمومی تعيين می ‌شوند با هر نوع اعتبار و میزانی، ممنوع اعلام شده است.

مجوز واگذاری اموال برای پرداخت پاداش پایان خدمت

در این لایحه بیان شده که دستگاه ‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه دارند در صورتی که مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی موافق باشند و با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه و بعد از این که از عالی ترین مقام دستگاه اجازه گرفته شد و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به صورت منفرد یا مشترک، پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شود.
پس از تصویب این قانون و ابلاغ آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور موظف به اجرای آن هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان