محصولات لبنی در نوبت گران شدن دوباره؛ این بار ۲۰ درصد افزایش

پیش بینی می‌شود با در نظر گرفتن افزایش ۲۰ درصدی نرخ شیرخام، حداقل ۲۰ درصد به نرخ محصولات لبنی افزوده شود.

محصولات لبنی در نوبت گران شدن دوباره؛ این بار 20 درصد افزایش
صفحه اقتصاد -

با شروع به کار دولت چهاردهم، قیمت برخی محصولات تولیدی و مصرفی نظیر گندم و شیر خام، تغییر می کند. چراکه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت آن‌ها با تغییر دولت روبرو شد و حالا تصمیم نهایی بر عهده مسئولان جدید است. به‌گونه‌ای که قیمت گندم فعلاً در مرحله چانه‌زنی در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است، اما بهای شیر خام به نظر می‌رسد به سرانجام مشخصی رسیده است.

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در خصوص آخرین وضعیت قیمت شیر خام و احتمال افزایش قیمت شیر در شروع به کار دولت چهاردهم به خبرنگار تابناک گفت: قیمت یک کیلوگرم شیر خام در دولت قبل و در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ به نرخ ۱۸ هزار تومان (درب دامداری با چربی ۳.۲ درصد) تصویب شد، اما با توجه به شهادت رئیس جمهور و اختیارات معاون اول، محمد مخبر این مصوبه را بلافاصله ابلاغ نکرد و در ادامه به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قرار شد بعد از انتخابات ابلاغ کنند که بازهم این اتفاق نیفتاد؛ بنابراین تصمیم گیری در این باره به دولت جدید محول شد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به جلسه پنجشنبه گذشته با وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهادکشاورزی در این جلسه اظهار داشتند که موضوع تعیین قیمت شیر خام، در دولت نیز مطرح و صحبت شده است و در نهایت خروجی جلسه مذکور با این تصمیم همراه شد تا در این هفته، مصوبه قیمت جدید شیر خام به صنایع لبنی ابلاغ شود.

کاچی به از هیچی

به گفته وی، قیمت جدید شیر خام در دولت چهاردهم، همان ۱۸ هزار تومان تصویب شد، چراکه مسئولان مربوطه در دولت چهاردهم، قبول نکردند تا بازنگری در تعیین قیمت شیر انجام شود و همان نرخ خردادماه، نهایی و تصویب شد تا به زودی ابلاغ شود؛ به قول معروف کاچی به از هیچی است و به این نرخ راضی شدیم و نسبت به نرخ فعلی ۳ هزار تومان بیشتر است.

مقدسی تأکید کرد: نرخ جدید ۱۸ هزار تومان برای خرید یک کیلو شیر از دامدار در حالی است که بهای تمام شده یک کیلو شیر برای تولیدکننده، حدود ۲۰ هزار تومان است، یعنی در هر کیلو ۲ هزار تومان ضرر می کنیم. هرچند خردادماه امسال که دولت وقت به نرخ ۱۸ هزار تومان رضایت داده بود، بهای تمام شده ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود، اما حالا این فاصله بیشتر شده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به سؤال تابناک مبنی بر آخرین تغییرات قیمت نهاده‌های دامی نیز گفت: قیمت سویا فعلاً افزایشی نداشته است؛ ولی نرخ ذرت و جو گران‌تر شده است. قیمت یونجه نسبت به پارسال که ۷ هزار تومان بود، حالا به رقم ۱۶ هزار تومان رسیده است و سیلوذرت نیز سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود، الان ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۸۰۰ تومان است، بنابراین در مجموع قیمت نهاده‌های داملی افزایش داشته است و به همین دلیل خواستار بازنگری در تعیین قیمت شیر خام بودیم که متاسفانه دولت با این درخواست موافقت نکرد.

مقدسی در خصوص آخرین میزان تولید شیر خام در کشورمان نیز گفت: سال گذشته به رکورد تولید ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیر دست یافتیم.

بر اساس این گزارش، با ابلاغ مصوبه قیمت جدید شیر خام مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با نرخ قبلی، باید منتظر گرانی محصولات لبنی نظیر شیر، ماست، پنیر و کره در ویترین مغازه باشیم. این در شرایطی است که مردادماه امسال، مرکز آمار اعلام کرد: قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه با افزایش ۱.۳ درصدی نسبت به تیرماه بین ۲۹ تا ۴۱ هزار تومان به مردم فروخته شده است؛ بنابراین پیش بینی می‌شود با در نظر گرفتن افزایش ۲۰ درصدی نرخ شیرخام، حداقل ۲۰ درصد به نرخ محصولات لبنی افزوده شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد