تکلیف وام های میلیاردی در بورس چه می شود؟

واکنش های منفی پرداخت وام های میلیاردی به اعضاء هیئت مدیره بورس همچنان در میان فعالان اقتصادی، بازار سرمایه و مردم ادامه دارد.

تکلیف وام های میلیاردی در بورس چه می شود؟
صفحه اقتصاد -

در هفته گذشته خبری مبنی بر پرداخت وام‌های میلیاردی با سود پایین به اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس منتشر شد که با واکنش‌های منفی از سوی فعالان اقتصادی همراه شد. این موضوع باعث ورود سازمان بازرسی کل کشور و ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد شد که در پی آن، وزیر خواستار توضیحات شفاف از مدیران بورس و انتشار مستندات مرتبط شد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، این وام‌ها را قانونی و براساس مصوبات شورای عالی بورس دانست، اما انتقادات بسیاری به دلیل عدم شفافیت و تأثیر منفی این موضوع بر بازار سرمایه وارد شد.

ورود سازمان بازرسی کل کشور

پس از انتشار این خبر، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد و با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد، جزئیات این وام‌ها را افشا کرد. این نامه به‌طور مستقیم به وزیر اقتصاد ارسال شد و خواستار شفاف‌سازی در خصوص پرداخت این وام‌ها شد. در پی این اقدام، وزیر اقتصاد در توئیتی اعلام کرد که دستور پیگیری موضوع و ارائه توضیحات شفاف از سوی مدیران سازمان بورس صادر شده است. وی همچنین اعلام کرد که این موضوع به بخش بازرسی وزارت اقتصاد ارجاع داده شده و انتظار می‌رود مستندات و دلایل مربوط به این تصمیم منتشر شود.

توضیحات رئیس سازمان بورس

 مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در واکنش به انتقادات مطرح‌شده پیرامون پرداخت وام‌های میلیاردی به اعضای هیات‌مدیره، در مصاحبه‌ای توضیحاتی ارائه کرد. وی اشاره کرد که پرداخت این وام‌ها براساس مصوبه شورای عالی بورس و بر اساس قوانین و مقررات صورت گرفته است. عشقی تأکید کرد که این وام‌ها تنها به اعضای هیات‌مدیره اختصاص نیافته و برای تمامی کارکنان سازمان بورس نیز در نظر گرفته شده است. وی ادعاهای مربوط به غیرقانونی بودن این وام‌ها را بی‌اساس و نادرست خواند و تصریح کرد که این تصمیم در چارچوب مصوبات قانونی شورای عالی بورس اتخاذ شده است.

انتقاد از عدم شفافیت و تأثیرات منفی بر بازار سرمایه

 در حالی که مجید عشقی از قانونی بودن این وام‌ها سخن گفت، فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی به نحوه اطلاع‌رسانی و عدم شفافیت این موضوع انتقاد کردند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط رکودی بازار سرمایه، این‌گونه اقدامات می‌تواند به بی‌اعتمادی سهامداران و سرمایه‌گذاران خرد منجر شود. محمد غفوری، تحلیلگر بازار سرمایه، در این زمینه اظهار داشت که چنین اقداماتی در فضای رکودی بازار می‌تواند به شدت تأثیرات منفی داشته باشد و باعث تضعیف اعتماد فعالان بازار سرمایه شود. وی افزود که بازار سرمایه برای رشد نیازمند شفافیت و شایسته‌سالاری در میان مدیران است.

نیاز به شفافیت بیشتر در ارکان اقتصادی کشور

 از سوی دیگر، امیرعلی امیرباقری، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه، به اهمیت شفافیت در کلیت اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت که شفافیت حلقه مفقوده‌ای در اقتصاد ایران است. وی تأکید کرد که افشای این‌گونه اطلاعات می‌تواند به بازگشت اعتماد به بازار سرمایه کمک کند، اما به شرط آنکه این رویکرد به سایر بخش‌های اقتصادی نیز تسری یابد. او معتقد است که شفافیت در تمامی بخش‌های اقتصادی و حتی در انتشار اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیران می‌تواند به ایجاد اعتماد در جامعه کمک کند.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد