معنای تعلیقی در حکم بیرانوند به چه معناست؟ | حکم عجیبی صادر شده است

حکمی که در مورد پرونده باشگاه پرسپولیس و علیرضا بیرانوند صدور شده باعث تعجب فوتبال‌دوستان ایرانی و همچنین کارشناسان حقوقی شده است.

معنای تعلیقی در حکم بیرانوند به چه معناست؟ | حکم عجیبی صادر شده است
صفحه اقتصاد -

پس از مدت‌ها انتظار، امروز حکم کمیته تعیین‌وضعیت در مورد مسئله شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند در جریان انتقال به تراکتور اعلام شد. بدین ترتیب این بازیکن طبق اعلام این کمیته، با پرداخت غرامت ۲۰ میلیارد تومانی روبرو شد و همچنین دروازه‌‎بان شماره یک تیم ملی ایران و تراکتور با محرومیت ۴ ماهه اما به صورت تعلیقی مواجه شد که باعث شد برای بسیاری از فوتبال‌دوستان ایرانی این حکم عجیب به نظر برسد.

حکم پرونده بیرانوند در شرایطی سرانجام اعلام می‌شود که باشگاه پرسپولیس به میزان قرارداد این فصل بیرانوند از او غرامت گرفته و توانسته درآمدزایی جالبی را از گلر سابق خود داشته باشد اما نکته اصلی محرومیت دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد. در این مدت باشگاه پرسپولیس نسبت به عدم اعلام رای از سوی کمیته تعیین‌وضعیت معترض بود و بارها مدیران این باشگاه کمیته تعیین‌وضعیت را به سستی و اهمال در این پرونده متهم کردند. از آن‌سو تراکتور و وکیل بیرانوند هم معتقد بودند که باشگاه پرسپولیس با این صحبت‌ها قصد تاثیرگذاری بر حکم نهایی را دارد.

البته باشگاه پرسپولیس اعتقاد داشت که الحاقیه فسخ قرارداد تنها برای قرارداد فصل بیست‌وسوم شامل می‌شود و وکیل بیرانوند هم معتقد بود که باتوجه به عدم احتساب پاداش، سهم سازمان لیگ و ایفمارک در پرداختی باشگاه، بیرانوند اجازه فسخ قرارداد نداشته است. در چنین شرایطی با رسول باختر وکیل دادگستری و مدرس حقوق فوتبال در «فوتبال 360» گفت‌وگو کردیم تا این حکم اعلام شده توسط کمیته تعیین‌وضعیت فدراسیون فوتبال را بررسی کنیم.

*در نهایت این حکم صادر شد و محرومیت 4 ماهه اما به صورت تعلیقی بسیار تعجب برانگیز بوده. نظر شما به عنوان کارشناس حقوقی در این مورد چیست؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در مقررات انضباطی‌مان وقتی یک بازیکن یا هر شخص تخلفی انجام دهد، اقدامی که صورت می‌گیرد این است که محکومش می‌کنیم و آن زمان که محکومش کردیم این حق را داریم که پس از گذر نیمی از محرومیت، مابقی و نصف و یک دوم آن را تعلیق کنیم. البته این مختص تخلفات است، نه بحث نقل‌وانتقال بازیکنان. در کیس‌های مشابه با این مورد، اگر بازیکن محکوم به فسخ غیر موجه شود، قطعا در دوران حفاظت شده، مرتکب فسخ غیر موجه شود 4 ماه محروم می‌شود و این محرومیت به هیچ شکلی قابلیت تعلیق ندارد و باید این 4 ماه محکومیت را بگذارند.

*الان یعنی این حکم برای خود شما هم به عنوان یک کارشناس حقوقی جای سوال دارد؟

دقیقا. برای من هم عجیب‌وغریب است. چه در فیفا و چه در هر جا که رای دادند، این 4 ماه قطعی است و هیچ جا این حکم به صورت تعلیقی نمی‌شود.

*نکته دیگر در مورد این حکم، مدت زمانی است که طول کشید.

محکوم انضباطی از سمت کمیته انضباطی حکم‌اش صادر می‌شود و احکام این چنینی توسط کمیته تعیین وضعیت حکم‌اش صادر می‌شود. روال رسیدگی به این پرونده‌ها با توجه به اینکه آیین دادرسی است، طبیعی است که نتوانند زودتر از 2 ماه حکم صادر کنند. خود من الان از دی ماه 1402 پرونده‌ای در کمیته تعیین وضعیت دارم که مانده و حکمی درباره آن صادر نشده است.

*اکنون باشگاه پرسپولیس می‌تواند این رای را به دادگاه (CAS) ببرد.  

به نظرم هر دو طرف اعتراض می‌کنند تا این رای را به کمیته استیناف ببرند و زمانی که کمیته استیناف رای داد، می‌توانند پرونده را به دیوان عالی ورزش یا همان (CAS) ببرند.

*یک مورد دیگر هم این مسئله تعلیق یک‌ساله است. الان یعنی علیرضا بیرانوند باید در طی این یک سال مجددا قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند و باز با جای دیگری امضا کند. در غیر این‌صورت که فعال نمی‌شود؟

چون ما هیچ‌جا چه در فیفا، چه در فدراسیون فوتبال خودمان و چه در (CAS) چنین حکمی نداشتیم و مشخص نیست که چگونه فعال می‌شود. این حکم بر اساس اصول و حقوق فوتبال، من تا به حال چنین چیزی ندیده‌ام. در کمیته مقررات ما و فیفا چنین چیزی نوشته نشده و چون چیزی نیست کسی نمی‌داند چه می‌شود!

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد