آشنایی با تیم ملی قرقیزستان؛

همه چیز درباره حریف ایران

تیم ملی قرقیزستان اولین حریف تیم ایران در مرحله اصلی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهد بود.

همه چیز درباره حریف ایران
صفحه اقتصاد -

تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ روز ۱۵ شهریور و در ورزشگاه فولادشهر اصفهان میزبان تیم ملی قرقیزستان خواهد بود. به همین بهانه در ادامه با رقیب یوزها بیشتر آشنا خواهیم شد.

رقیب خوش یُمن

همواره برای تیم ملی دیدار با قرقیزستان خوش‌یمن بوده و یوزهای ایرانی توانسته‌اند در تمام تقابل‌ها در برابر این حریف آسیای مرکزی برنده باشند.

تیم ملی تا به الان چهار مرتبه مقابل قرقیزستان بازی کرده که با اختلاف گل بالا برنده شده است. ملی‌پوشان آخرین بار سال گذشته در بازی‌های مرحله گروهی مسابقات کافا با امیر قلعه‌نویی توانستند با نتیجه ۵ بر ۱ از سد قرقیزستان بگذرند؛ دیداری که مهدی طارمی هت‌تریک کرد و آزمون هم موفق به زدن دو گل شد.

دو تیم یک بار هم در سال ۲۰۱۶ یک بازی دوستانه برگزار کرده‌اند که باز هم تیم ملی با نتیجه‌ای پرگل فاتح میدان بوده است. در آن بازی شاگردان کارلوس کی‌روش با بریس کریم انصاری فرد و گل‌های مسعود شجاعی، مهدی ترابی، سردار آزمون و مهدی طارمی با نتیجه ۶ بر صفر پیروز شدند.

اما دو تیم سابقه دو بازی در مرحله انتخابی جام جهانی را هم دارند که به ۲۷ سال گذشته و به سال ۱۹۹۷ بازمی‌گردد. جایی که تیم ملی در دو بازی رفت و برگشت مقابل قرقیزستان پیروز شد. 

در آن زمان تیم ملی فوتبال کشورمان در خاک قرقیزستان ۷ بر صفر برنده شد و در تهران با نتیجه ۳ بر ۱ از سد رقیب خود گذشت.

تیم ملی در چهار تقابل قبلی خود با قرقیزستان موفق به کسب چهار پیروزی و ۲۱ گل زده شده و فقط ۲ گل خورده دارد تا آمار درخشانی برابر حریف پیش روی خود داشته باشد؛ هرچند که نباید به هیچ وجه این حریف را دست کم گرفت.

ستاره‌های رقیب

قرقیزستان با هدایت ماکسیم لیستیسین ۴۶ ساله و روس تبار به دنبال خلق شگفتی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی است و به همین دلیل در فهرست نفرات این تیم نام ۷ لژیونر برای دیدار با ایران و ازبکستان به چشم می‌خورد.

والری کیچین ۳۱ ساله که در لوکوموتیو تاشکند ازبکستان بازی می‌کند، یکی از ستارگان خط دفاعی این تیم است. بازیکنی که در ۴۵ بازی ۵ گل به ثمر رسانده و سابقه بازی در تیم‌های مختلفی از جمله دینامو مینسک بلاروس و یوفا روسیه را دارد. 

بیشتر لژیونرهای تیم ملی قرقیزستان در پست هافبک بازی می‌کنند، جایی که چند بازیکن تأثیرگذار مثل علیمردان شوکوروف و الدیار زاریپ‌بکوف حضور دارند. ستاره خط هافبک قرقیزها شوکوروف است که در ۲۹ بازی ملی ۵ گل زده و در لیگ بلاروس، برای تورپدو توپ می‌زند. زاریپ‌بکوف ۲۲ ساله هم در لیگ روسیه و باشگاه چایکا حضور دارد و در ۴ بازی ملی هنوز موفق به گلزنی نشده است.

همچنین در خط حمله این تیم کای مِرِک با ۲۶ سال سن حضور دارد، این بازیکن عضو باشگاه یونیون توتوس لوکزامبورگ است و سرمربی قرقیزها روی او حساب ویژه‌ای باز کرده است. مرک در ۱۶ بازی ملی، دو بار گلزنی کرده است. گفتنی است اصلیت این بازیکن آلمانی است. 

دیگر بازیکن خط هجومی گولژگیت آلیکولوف ۲۳ ساله است. این بازیکن که در پست وینگر‌ بازی می‌کند، متولد سال ۲۰۰۰ است و در باشگاه نمان گرودنو بلاروس حضور دارد. آلیکولوف در ۳۴ بازی ملی ۵ گل زده است و گران‌قیمت‌ترین و یکی از مهم‌ترین استعدادهای فوتبال قرقیزستان محسوب می‌شود. 

جوئل کوجو مهاجم ۲۶ ساله و اصالتاً غنایی لژیونر دیگر قرقیزهاست که در باشگاه دینامو سمرقند ازبکستان بازی می‌کند، او پیش از این در تیم‌های قرقیزستانی بازی می‌کرد و به همین دلیل مجوز بازی برای تیم ملی این کشور را بدست آورده است، کوجو از سال ۲۰۲۳ در فوتبال ازبکستان حضور دارد. این بازیکن که در پست مهاجم بازی می‌کند در ۱۵ بازی ۷ گل برای قرقیزها به ثمر رسانده که مهم‌ترین آن گل به عمان در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بود. این بازیکن همچنین در سال ۲۰۱۸ و زمانی که در آلای توپ می‌زد به عنوان بهترین گلزن لیگ برتر قرقیزستان انتخاب شد. حضور این بازیکن به همراه آلیکولوف در خط حمله می‌تواند برای مدافعان تیم ملی دردسرساز شود و باید دید کادر فنی تیم ملی چه تهمیدی برای این دو بازیکن دارند.

جایگاه جهانی

تیم ملی قرقیزستان در حال حاضر در رده ۱۰۲ رنکینگ جهانی فیفا قرار دارد. بهترین رتبه این تیم حضور در رده ۷۵ رده‌بندی جهانی در سال ۲۰۱۸ بوده، همچنین بدترین رتبه آن‌‌ها هم به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد که حضور در رده ۲۰۱ رنکینگ جهانی فیفا را هم تجربه کردند. قرقیزستان در رنکینگ تیم‌های آسیایی هم در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.

بزرگترین پیروزی شاهین‌های سفید به دو برد ۷ بر ۰ و ۸ بر ۱ مقابل میانمار برمی‌گردد، همچنین بزرگترین شکست این تیم هم با نتیجه ۷ بر ۰ و مقابل تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است.

حالا و با تمام این اوصاف باید دید شاگردان قلعه‌نویی در اولین بازی خود در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ چه نمایشی مقابل قرقیزها خواهند داشت.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد