شاخص آلودگی هوای استان ها امروز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲

در این خبر به توضیحاتی درباره شاخص آلودگی هوای استان ها امروز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴٠۲ پرداخته شده است.

شاخص آلودگی هوای استان ها امروز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد -

شاخص آلودگی هوای خوزستان امروز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ اعلام شد. 

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور هوای شهرهای اهواز، آبادان، سوسنگرد و ماهشهر در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار دارد.

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری، حفاری، نیوساید، پادادشهر، پست برق شماره سه اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۶۰، ۱۶۲، ۱۵۶، ۱۵۹، ۱۵۶، آبادان ۱۵۲، سوسنگرد ۱۵۹ و ماهشهر ۱۵۱ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم یا قرمز قرار دارند.

همچنین وضعیت هوای شهر خرمشهر با شاخص ۱۲۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است. هوای شهرهای امیدیه، اندیمشک، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامشیر، شادگان، کارون و گتوند به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

بر اساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

لازم به ذکر است که هوای استان خوزستان طی یک ماه گذشته همواره آلوده بوده که علت آن وجود صنایع آلاینده مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر است.

مشهد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد در دوازدهمین روز آذر ۱۴۰۲ در شرایط ناسالم و آلوده برای شهروندان قرار دارد.

مهدی اله‌پور امروز- یکشنبه دوازدهم آذر- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۰۸ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط ناسالم است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۹۶ اگرچه از سالم بودن هوا برای شهروندان مشهدی حکایت دارد اما تا گذشتن این عدد از رقم ۱۰۰ و ورود شاخص به وضعیت آلودگی هوا فاصله کمی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه کیفیت هوا در مناطق "سرافرازان، سمرقند، هفت حوض، شهید کریمی، امامیه و ماشین ابزار" مشهد در شرایط سالم است اضافه کرد: کیفیت هوا در سایر ۱۷ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شرایط ناسالم گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند اما در روزهای دارای هوای آلوده، از تردد در سطح شهر و مناطق آلوده دوری کنند.

اله‌پور افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش مؤثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

اصفهان

شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان و شهرهای زرین شهر، شاهین شهر، مبارکه و قهجاورستان امروز یکشنبه دوازدهم آذرماه آلوده است.

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز یکشنبه دوازدهم آذر با میانگین ۱۶۸ برای سومین روز پیاپی وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان‌های ۲۵ آبان با ۱۵۴، خیابان احمدآباد با ۱۶۹، میدان انقلاب و بزرگراه خرازی با ۱۷۰، پارک زمزم و سپاهان شهر با ۱۶۰، خیابان پروین اعتصامی با ۱۶۵، دانشگاه صنعتی و رهنان با ۱۵۶، فرشادی با ۱۵۳، خیابان فیض با ۱۵۷، بولوار کاوه با ۱۵۵ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۵۹ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

امروز شاخص هوا در ایستگاه کردآباد با ۲۲۱ و خیابان میرزا طاهر با ۲۵۷ AQI وضعیت بنفش و بسیار ناسالم و در خیابان زینبیه با ۱۳۷ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.‌

امروز شاخص هوا در زرین شهر با ۱۷۴ و در قهجاورستان با ۱۸۶ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در سجزی با ۸۳ قابل قبول و در مبارکه و شاهین شهر با ۱۰۸ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز اعلام کرده است که تا اواسط هفته جاری (سه‌شنبه چهاردهم آذر) جوی به نسبت پایدار در استان حاکم خواهد بود که افزایش شاخص آلودگی هوای مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان در حد ناسالم را به دنبال دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان